نقد و بررسی انیمه Samurai Champloo ؛ افول سامورایی


نقد و بررسی انیمه Samurai Champloo ؛ افول سامورایی

انیمه Samurai Champloo اثری است که در کمال تعجب خیلی‌ها با آن آشنایی ندارند و به همین خاطر تصمیم گرفته‌ایم تا یادداشتی از آن برای شما آماده کنیم. وقتی که صحبت از کشور ژاپن می‌شود همیشه دو نماد است که به ذهن ما می‌آید، کاتانا و جنگجویانی که کاتانا را حمل می‌کنند. به این مبارزان قدرتمند سامورایی گفته می‌شده است و در روایات و افسانه‌ها همیشه از...

انیمه Samurai Champloo اثری است که در کمال تعجب خیلی‌ها با آن آشنایی ندارند و به همین خاطر تصمیم گرفته‌ایم تا یادداشتی از آن برای شما آماده کنیم.

وقتی که صحبت از کشور ژاپن می‌شود همیشه دو نماد است که به ذهن ما می‌آید، کاتانا و جنگجویانی که کاتانا را حمل می‌کنند. به این مبارزان قدرتمند سامورایی گفته می‌شده است و در روایات و افسانه‌ها همیشه از آن‌ها به عنوان مظهر شجاعت و انسانیت یاد می‌شود. پس زیاد عجیب نیست که مانگاها و انیمه‌های زیادی بر پایه محور این جنگجویان ساخته شود. انیمه Samurai Champloo که بر اساس مانگایی بر همین نام ساخته شده است داستانی را درباره یک رونین (سامورایی بدون ارباب)، یک دزد دریایی فراری و دختری روایت می‌کند که به دنبال سامورایی با بوی گل آفتاب‌گردان می‌گردد.

تیم سازنده انیمه Samurai Champloo تشکیل شده است از افرادی که در ساخت انیمه تحسین شده و مشهور Cowboy Bepop نیز دست داشته‌اند. از لحاظ تاریخ زمانی انیمه در دورانی قرار دارد که تقریبا شاهد سقوط فرهنگ سامورایی و به فراموشی سپرده شدن این افراد هستیم، اما نویسنده توانسته دنیای انیمه را به شکلی هنرمندانه با فرهنگ هیپ‌هاپ ترکیب کند تا شاهد یک فضای تاریخی و غمناک نباشیم، همچنین از طنز انیمه Samurai Champloo نیز نمی‌توان گذشت که در نوع خود به شدت غنی است.

رسانه انیمه نسبت به موزیک و فرهنگ هیپ‌هاپ غریبه نیست و در گذشته نیز شاهد آثاری با این محوریت بوده‌ایم اما هیچ‌کس نتوانسته است به خوبی انیمه Samurai Champloo این ادغام را انجام دهد. از موزیک متن انیمه که پر است از آهنگ‌های بی‌کلام رپ، استایل جنگیدن «موگن» «Mugen» که برپایه رقص هیپ‌هاپ درست شده است، قسمت‌هایی که به فعالیت‌های مرتبط با این موزیک می‌پردازد، طراحی‌های پشت کیمونوها، خلافکارانی که نحوه پوشش مرتبطی به این سبک از موسیقی دارند و خیلی موارد دیگر که می‌توان به آن‌ها اشاره کرد ولی از حوصله این مقاله خارج است. این المان‌های عجیب که در واقع در آن دوره تاریخی وجود نداشته‌اند و رویدادهای درون انیمه که بر اساس اطلاعات واقعی شکل گرفته‌اند باعث شده‌اند که شاهد جهانی غنی باشیم که کمتر نمونه آن در انیمه‌ها دیده شده است.

نقد و بررسی انیمه Samurai Champloo ؛ افول سامورایی

هیچ اربابی ارزش خدمت کردن نداره

کلیت داستان ساده‌ترین چیزی است که دیده‌اید. داستان انیمه Samurai Champloo درباره دختری به نام «فو» (Fuu) است که به همراه دو جنگجو به نام‌های «جین» (Jin) و موگن راهی سفری می‌شود. داستان انیمه روایت رسیدن این سه مسافر به مقصدشان و اتفاقاتی است که در بین راه برای آن‌ها می‌افتد. از همان قسمت اول کاملا معلوم است که انیمه Samurai Champloo چگونه تمام خواهد شد، و متاسفانه سازندگان نیز اصلا قصد غافلگیر کردن مخاطب را نداشته‌اند.

روایت داستان تقریبا شباهت زیادی به نحوه روایت داستان انیمه Cowboy Bepop دارد. هر قسمت داستان خود را دارد که به تنهایی جالب است و در همان حین نیز داستان اصلی را ادامه می‌دهد. این شیوه داستان‌گویی بیشتر مناسب انیمه‌ای مانند ساخته قبلی سازندگان انیمه Samurai Champloo است زیرا ما از مقصد نهایی قهرمان داستان خبر نداشتیم و پایان‌بندی نیز بسیار هیجان‌انگیزتر بود. تعداد کمی از قسمت‌های انیمه به اندازه کافی به یادماندنی هستند ولی بیشتر آن‌ها را به راحتی فراموش خواهید کرد؛ این به معنی بد بودن داستان انیمه نیست بلکه این قسمت‌ها آن چنان چیز خاصی ندارند که تا همیشه در یاد شما بمانند.

نقد و بررسی انیمه Samurai Champloo ؛ افول سامورایی

ما هر جور که بخوایم زندگی می‌کنیم، اگه داری کار اشتباه را انجام میدی و میگی مجبوری فقط داری برای خودت بهونه میاری

موگن و جین همان دو شخصیت کلیشه‌ای هستند که در هر انیمه دیگری نیز دیده‌اید، جنگجوی بی‌اعصاب و تندخو و سامورایی آرام که همیشه رفتاری نجیبانه دارد. شاید این مدل شخصیت‌ها کمی تکراری به نظر برسند ولی به خوبی در قالب داستان جا گرفته‌اند. هر دو شخصیت مذکر داستان عمق شخصیتی خوبی دارند و داستان به موقع شخصیت هر کدام از آن‌ها را گسترش می‌دهد. اما در نهایت فو کسی است که این گروه را در کنار هم نگه می‌دارد و نمی‌گذارد که اختلافات بین موگن و جین باعث از بین رفتن گروه شود. همچنین در انیمه Samurai Champloo او تنها شخصیتی است که طی داستان تغییر می‌کند و به نوعی به یک بلوغ شخصیتی می‌رسد؛ در حالی که دو شخصیت مذکر داستان تقریبا بدون هیچ تغییر خاصی باقی می‌مانند. یکی از مشکلات داستان نداشتن هیچ شخصیت فرعی خوب است، تقریبا تمامی شخصیت‌های فرعی که در انیمه حضور دارند نمونه مشابهی در دیگر آثار دارند و هیچ‌کدام در حدی خوبی نیستند که بعد از پایان انیمه در یاد شما باقی بمانند.

نقد و بررسی انیمه Samurai Champloo ؛ افول سامورایی

فقط به طنز بصری و چهره کارکترها نگاه کنید

وقتی که به تیم سازنده نگاه می‌کنید و می‌بینید که بیشتر افراد حاضر در آن بر روی انیمه Cowboy Bepop کار کرده‌اند انتظار یک پایان به شدت غافلگیرانه را از انیمه Samurai Champloo نیز دارید. اما مسئله این است که نویسنده اصلا علاقه‌ای به ایجاد یک پایان‌بندی خاص و ساختارشکن نداشته است، همان‌طور که از اولین قسمت مشخص است فو به سامورایی که بوی گل آفتاب‌گردان می‌دهد می‌رسد و همه چیز تمام می‌شود. در دو قسمت انتهایی نیز تعدادی شخصیت منفی وارد داستان می‌شوند که به دنبال کشتن سامورایی مذکور هستند اما انیمه اصلا توضیحی نمی‌دهد که چرا امپراطور ژاپن به کشتن یک فرد گم‌شده علاقه دارد. همچنین ناگهان داستان این مسئله را پیش می‌آورد که دولت ژآپن به دنبال کشتن موگن و جین نیز هست و دوباره هیچ توضیحی در این‌باره نمی‌دهد که چرا این دو نفر برای دولت خطرناک هستند. انیمه Samurai Champloo تا قبل از رسیدن به دو قسمت نهایی خود مخاطب را از داستان ناامید نمی‌کند ولی با پایان انیمه ناگهان این حس به شما دست می‌دهد که همین بود؟ اما بی‌انصافی است اگر به مبارزات پایانی انیمه اشاره نکنیم که جذابیت دوچندانی نسبت به دیگر صحنات اکشن انیمه دارند.

نقد و بررسی انیمه Samurai Champloo ؛ افول سامورایی

به طراحی خلاقانه و جالب کیمونو دقت کنید

در نهایت باید گفت که دیدن انیمه Samurai Champloo بر هر اتاکو و دوست‌دار انیمه واجب است. شاید انیمه پایان‌بندی جذابی نداشته باشد و اشکالات کوچک دیگری نیز آن را از تبدیل شدن به یک اثر شاهکار متوقف کنند، ولی هنوز هم به قدری نکته مثبت دارد که اصلا این موارد به چشم نیاید. اگر می‌خواهید ببینید فرهنگ سامورایی و موزیک هیپ‌هاپ اگر با یک‌دیگر ترکیب می‌شدند چه نتیجه‌ای حاصل می‌شد پس انیمه Samurai Champloo را تماشا کنید.

امتیاز نهایی: 8

' ); w.anetworkParams[ ad.id ] = ad; d.write( '
نقد و بررسی انیمه Samurai Champloo ؛ افول سامورایی

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بازی دیجیتال

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جملات صبح بخیر عاشقانه؛ اس ام اس صبح بخیر عاشقانه، متن صبح بخیر عاشقانه و صمیمانه