پناه بردن آوارگان غزه به مدارس آنروا از سرما


پناه بردن آوارگان غزه به مدارس آنروا از سرما

غزه-ایرنا- ده ها خانواده فلسطینی که خانه هایشان بر اثر حملات چهار سال پیش رژیم صهیونیستی به باریکه غزه ویران شد، اینک به دلیل آنکه آژانس بین المللی 'آنروا' پرداخت کمک به آنان را قطع کرده است، از سرما و آوارگی به مدارس این نهاد پناه می برند.

به گزارش ایرنا، پس از آنکه به دستور «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا کمک های واشنگتن به آژانس امدادرسانی و کاریابی آوارگان فلسطینی (آنروا) قطع شد، این آژانس به دلیل کمبود بودجه، بسیاری از کمک های خود در زمینه های خدماتی، تحصیلی و درمانی را که به بیش از 5 میلیون آواره فلسطینی ارائه می کرد، متوقف کرد.
یکی از کمک های آنروا که به طور کامل از ماه نوامبر (ماه گذشته میلادی) قطع شده است، پرداخت کمک هزینه اجاره خانه به یک هزار و 612 خانواده آواره فلسطینی بود که منازل آنان در جنگ 4 سال پیش اسرائیلی ها علیه غزه ویران شده بود.
البته زمانی که این نهاد بین المللی شروع به پرداخت کمک هزینه اجاره بها کرد، تعداد این خانواده ها به بیش از 5 هزار خانوار می رسید که با تکمیل بازسازی خانه های آنان تاکنون این رقم به 1612 کاهش یافته است.
«ماتیاس شمالی» مدیر عملیات آنروا در باریکه غزه از ادامه نیافتن کمک هزینه های اجاره بها به خانواده های خسارت دیده از جنگ ابراز تاسف کرد و گفت: با وجود تلاش زیادی که ما به کار بستیم اما این تصمیم به دلیل بحران شدید مالی است که آنروا از آن رنج می برد.

**رنج های پایان نیافتنی تجاوز و جنگ
«ام احمد» مادر یکی از خانواده هایی است که بر اثر قطع کمک های آنروا مجبور شده به مدرسه آنروا در «اردوگاه جبالیا» در شمال باریکه غزه پناه بیاورد. خانواده ای 8 نفره که شرایط دشواری داشته و از کمترین امکانات برای زندگی برخوردارند.
وی به خبرنگار ایرنا گفت: ما زمانی که از این مدارس خارج شدیم روی کمک های آنروا به خانواده های خسارت دیده از جنگ حساب بازکرده بودیم، ولی اکنون این کمک ها قطع شده و ما قادر به پرداخت اجاره خانه مان نبودیم و دوباره آواره شدیم و فقط این مدارس هستند که می توانیم در آن سرپناهی داشته باشیم.
ام احمد از رنج هایی می گفت که او و خانواده اش به دلیل فقر مالی مجبورند حالا در یک اتاق کنج حیاط مدرسه زندگی کنند بی آنکه آشپزخانه و سرویس بهداشتی داشته باشند و پنجره های بزرگ همان اتاق هم باعث مریض شدن بچه هایش شده است.
این مادر فلسطینی این را هم گفت که تصمیم ماه گذشته آنروا در قطع کمک هزینه اجاره، به طور عملی از شش ماه پیش اجرایی شده و تازه آن را علنی کرده اند و خانواده هایی چون او هستند که در این مدت هیچ پولی دریافت نکرده اند که حالا مجبور به آوارگی و پناه بردن به مدارس شده اند.
«ابوموسی» پدر خانواده دیگر فلسطینی هم مانند خانواده ام احمد در رنج و مشقت بود. حتی خانواده ابوموسی در جنگ علیه غزه، هم شهید داده و هم جانباز، ولی حالا برای تامین سقفی بالای سر فرزندانش نمی تواند اجاره بدهد.
ابوموسی که خانه شان در «بیت حانون» با بمب های جنگنده های اسرائیلی در جنگ، به کلی ویران و به تلی از خاک تبدیل شد، اینک به خاطر محاصره 12 ساله غزه از سوی رژیم صهیونیستی از زمین و دریا و آسمان، و بحرانی شدن وضعیت اقتصادی و اجتماعی در غزه بیکار است.
وی به خبرنگار ایرنا گفت که دیگر روی دیدن صاحب خانه اش را ندارد چرا که چندین ماه است به خاطر قطع کمک آنروا، اجاره منزل کوچکش را نتوانسته پرداخت کند و از طرفی نیز بعد از گذشت 4 سال از جنگ، خانه اش ساخته نشده است.
این پدر فلسطینی با بیان اینکه با مادر 85 ساله و خانواده 6 نفره اش آواره مدرسه شده است، خاطرنشان کرد: یک توطئه شوم در جریان است تا ما فلسطینیان را آواره و گرسنه رها کنند، هدفشان هم این است که ما سر تعظیم به خواسته های دولت های بزرگ خم کنیم، اما هرگز چنین نخواهد شد.
ابوموسی و ام احمد گفتند تا زمانی که آنروا دوباره به خانواده های فلسطینی کمک هزینه اجاره خانه را پرداخت نکند، مدرسه را ترک نمی کنند.
«محمد ابوشباب» نماینده خانواده هایی که در جنگ بی خانمان شده اند نیز به خبرنگار ایرنا گفت: آنروا با توقف پرداخت کمک های خود از شش ماه پیش تاکنون ما خانواده ها را مجبور کرده تا این تصمیم را بگیریم که به مدارس این آژانس بین المللی بیاییم و حداقل حالا که اجاره ای نمی دهند از فضای این مدارس در سراسر غزه استفاده کنیم تا اینکه یا خانه هایمان را زودتر ساخته و تحویل مان دهند یا پرداخت کمک ها را از سر بگیرند.
خاورم**387**2054


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

واشنگتن سفارت خود را در کی‌یف خواهد بست