آخرین اثر مکتوب محمدعلی اسلامی ندوشن خوشنویسی شد


آخرین اثر مکتوب محمدعلی اسلامی ندوشن خوشنویسی شد

آخرین اثر مکتوب محمد علی اسلامی ندوشن با عنوان «نامه بفرزند» که به خط نستعلیق اساتید خوشنویسی کشور نگاشته شده است، چهارشنبه هفته آینده در جریان برگزاری شمشمین شب‌ فرهنگی یزد رونمایی می‌شود.

محمود رهبران ـ یکی از این اساتید خوشنویسی ـ در گفت‌وگو با ایسنا در رابطه با آخرین اثر فاخر خوشنویس‌شده‌ی دکتر اسلامی ندوشن و انگیزه نگارش آن، می‌گوید: نوشتن نامه تا چند سال پیش جزو سنت‌هایی بود که افراد در هر نقطه شهر یا کشور با آن از حال و احوال یکدیگر مطلع می‌شدند؛ رسمی که طی سال‌ها انسان به آن عادت کرده بود اما با بروز و ظهور فناوری‌های نوین، در زندگی انسان تغییراتی حاصل شد که از آن جمله کمرنگ شدن نگارش نامه بود.

وی ادامه می‌دهد: اکنون با پیشرفت تکنولوژی، فاصله‌ها بسیار کم شده تا جایی که افراد هر زمان اراده کنند از یک سوی دنیا با دوستان و بستگان خود در سویی دیگر جهان، به راحتی ارتباط برقرار می‌کنند.

به گفته‌ این خوشنویس یزدی، در این میان نامه‌نگاری‌ها نیز محدود شده و ارتباطات بیشتر از طریق فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی میسر است ولی در عین حال، افراد در گذشته تا می‌خواستند، می‌نوشتند و محدودیتی برای صحبت با کسی در نامه نداشتند، ضمن این که این نامه کاغذی تا مدت‌ها به عنوان یادگاری نگهداری می‌شد.

رهبران اظهار می‌کند: یکی از مزایای نامه نوشتن، ماندگاری متنی بود که نوشته می‌شد؛ گاه محتوای این نامه‌ها عاشقانه و گاه پندآموز بود، گاه در این نامه‌های به مسایلی اشاره می‌شد که می‌توانست برای نسل آینده درس و آموزش به همراه داشته باشد و باعث کسب تجربه برای آنها شود.

وی از جمله این نامه‌های ماندگار به نامه امام حسین‌(ع) به مردم بصره، نامه «ملک الشعرای بهار» به همسرش و نامه دکتر «علی شریعتی» به پسرش اشاره و اضافه می‌کند: هر چه بود و هست نامه خواهد ماند زیرا انسان هیچ زمان از نوشتن آن دست برنمی‌دارد.

رهبران در مورد آخرین اثر مکتوب دکتر اسلامی بیان می‌کند: به تازگی نامه‌ای از دکتر اسلامی ندوشن به فرزندانش به دست آمد که البته خطاب به همه فرزندان ایران است؛ لذا به منظور رساندن آن به دست این نسل و کم شدن فاصله میان نسل‌ها، اقدام به خوشنویسی آن کردیم تا این نامه که سراسر حکمت و آموزه های اخلاقی، دغدغه‌های هویتی، عشق به وطن و انسان‌هاست، به دست نسل حائل امروز برسد و در تاریخ هم به یادگار بماند.

وی یادآور می‌شود، در این کتاب چهار یادداشت از استادان بزرگ ادب و هنر یعنی دکتر «اصغر دادبه»، دکتر «محمدجعفر یاحقی» و «میرجلال الدین کزازی» و «فریدون مجلسی» به خط استاد «امیرخانی» نیز افزوده شده و اشعاری از دکتر اسلامی نیز با مضامین نزدیک به محتوای‌ نامه در قالب تابلوهای نفیسی از خوشنویسی و تذهیب زینت‌بخش آن شده است.

این خوشنویس یزدی که خود نیز از نگارندگان این کتاب به خط خوش نستعلیق است، در پایان خاطرنشان می‌کند: این کتاب در ۱۹ دی ماه در شب فرهنگی یزد که به تجلیل دکتر اسلامی اختصاص یافته، رونمایی می‌شود و اول بهمن نیز در تهران طی مراسمی با حضور بزرگان ادب و هنر رونمایی و معرفی خواهد شد.


انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه یزد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


«اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج»، بهترین دعا و ظهور بزرگ‌ترین جایزه لیله الرغائب...