کیفیت سوسیس و کالباس زیر نظر هیچ ارگانی نیست/فست فودهایی که فقط مکان و دکور دارند


کیفیت سوسیس و کالباس زیر نظر هیچ ارگانی نیست/فست فودهایی که فقط مکان و دکور دارند

فست فود یا غذای فوری عنوانی است برای غذاهایی که به سرعت طبخ و آماده می‌ شوند. انواع ساندویچ به ویژه همبرگر از فست فودهای رایج هستند. مهم ترین امر در در فست فود ها رعایت بهداشت است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از راه آرمان ؛ فست فود یا غذای فوری عنوانی است برای غذاهایی که به سرعت طبخ و آماده می‌ شوند. انواع ساندویچ به ویژه همبرگر از فست فودهای رایج هستند. مهم ترین امر در در فست فود ها رعایت بهداشت است.

صاحب یکی از پر فروش ترین فست فودهای کرمان در ابن رابطه گفت: با وجود اینکه تعداد فست فودی ها خیلی بیشتر از گذشته شده اما جذب و رضایت مشتری خیلی سخت تر از گذشته شده است؛ در کنار آن همچنین بازار رقابت خیلی داغ می باشد.

وی ادامه داد: هم اکنون مکان، دکور و بخصوص کیفیت مواد و تنوع و نوع سرو غذا و بهداشت برای ما و مردم خیلی مهم است و باید در لیستی که داریم تنوع بالایی داشته باشیم تا مشتری ها راضی باشند و نمی شود فقط به چند نوع اکتفا کرد.

یکی از شهروندان کرمانی با بیان اینکه ما بیشتر به خواسته فرزندمان به رستوران و فست فودها می رویم، ابراز کرد: بنابراین سلامت، کیفیت مواد و بهداشت آن خیلی برایمان مهم است و اینکه محیط خوب و آرام باشد نیز برایمان جزو اولویت ها است؛ چرا که خانواده بعداز یک روز کاری دور هم جمع می شویم و می خواهیم از محیطی که در آن قرار گرفته ایم لذت ببریم.

وی با اشاره به مطلب فوق بیان کرد: بنابراین اگر جایی بهداشت رعایت نشود و چنانچه محیط خوبی نباشد؛ به آن جا نخواهیم رفت.

حمیدرضا گلزاری مدیرگروه بهداشت محیط و حرفه ای دانشگاه علوم پزشکی کرمان در گفتگو با راه آرمان درخصوص مجوز راه اندازی فست و رستوران گفت: طبق آیین نامه اجرایی قانون ۱۳ مواد خوردنی و آشامیدنی آرایشی بهداشتی که شامل دو قسمت بحرانی و غیر بحرانی می شود.

وی ادامه داد: موارد بحرانی شامل داشتن آب گرم، کارت تندرستی، آموزش نیروها از نظر ضد عفونی سبزیجات و …. است و موارد غیر بحرانی مربوط به ساختمان که حتما باید کاشی و سرامیک و در کف چاه فاضلاب باشد، بهداشت فردی مربوط به پوشیدن روپوش، کلاه، ابراز کار و متراژ ارتفاع سقف است.

گلزاری با اشاره به مطلب فوق گفت: تمام موارد فوق الذکر مورد بررسی قرار می گیرد و چنانچه همه آنها تیک زده شود؛ صلاحیت آنان تأیید خواهد شد و مجوز ارائه می شود.

مدیرگروه بهداشت محیط و حرفه ای دانشگاه علوم پزشکی کرمان در خصوص فست فودهای که محیط و تجهزات قدیمی دارند اظهار کرد: بر اساس آئین نامه جدید عنوان شده است که فعلا اقدامی در رابطه با آنان صورت نگیرد و این فست فودی صرفا برای تمدید مجوز مراجعه می کنند.

این مقام مسئول ابراز کرد: فست فودی های قدیمی باید نواقص بحرانی را حل کنند در غیر این صورت جواز آنها تمدید صلاحیت نخواهد شد و اتحادیه اصناف مربوطه هم ظرف مدت ۱۵ روز از ما استعلام می گیرند و چنانچه تایید انجام نشود مجوز آنها از جانب اتحادیه باطل خواهد شد.

وی با بیان اینکه برخی از فست فودها به جای تعویض زود به زود روغن تخلفاتی انجام میدهند که روغن شفاف نشان داده شود، عنوان کرد: سازمان در جهت اجرای طرح سلامت برای بازرسی دستگاه پروکسید سنج خریداری کرده است که بازرسیان میزان پروکسید را اندازه میگیرند و چنانچه تخلفی صورت بگیرد به فست فود مربوطه اخطار داده می شود و در صورت مشاهده مجدد به مراجع قضائی ارجاع داده می شوند.

گلزاری در خصوص سالم سازی سبزیجات گفت: ابتدا باید با آب پاک شسته شوند و بعد از آن انگل زدایی و ضدعفونی شوند؛ متأسفانه برخی این نکات را رعایت نمی کنند و به ویژه شنیده شده است که برخی قارچ را به دلیل اینکه سیاه نشوند نمی شویند.

این مقام مسئول ادامه داد: به این منظور دستگاهی مورد استفاده قرار می گیرد به نام دستگاه اندازه گیری بار میکروبی در ظرفی که سبکیفیت زیجات است قرار می گیرد و چنانچه سالم سازی سبزیجات رعایت نشده باشد مشخص می شود.

مدیرگروه بهداشت محیط و حرفه ای دانشگاه علوم پزشکی کرمان در رابطه با استفاده از سوسیس و کالباس بی کیفیت در فست فودها ابراز کرد: متأسفانه طبق قوانین درج شده عنوان شده است که استفاده از سوسیس و کالباس فقط از این نظر که فاسد نباشند و آلودگی و بیماری ایجاد نشود و بهداشتی باشد کفایت می کند و اینکه میزان ناخالصی این ماده غذایی به چه میزان باشد دست ما نیست.

وی تأکید کرد: به دلیلی حساسیتی که در فست فودها وجود دارد ماهانه یک بار از آنها بازدید توسط بازرسین به عمل می آید؛ این کار در شهرستان ها ماهانه انجام می شود اما در شهر کرمان به دلیل وجود تعدد فست فودها نمی توان ماهانه انجام شود.

گلزاری با اشاره به اینکه بازدیده سرزده در دستور کارمان قرار دارد،افزود: از مردم خواهشمندیم در صورت مشاهده هر گونه تخلفی با سامانه ۱۹۰ تماس حاصل نمایند؛ چرا که عمده نیروهای بهداشتی ما مردم هستند و ما به تنهایی نمی توانیم بازرسی را انجام دهیم.

این مقام مسئول در پایان خاطر نشان کرد: متخلفین را به تعزیرات حکومتی و دادگستری معرفی می کنیم و در مواردی که خیلی حاد باشد مستقیما واحد فست فود را تعطیل می کنیم.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


چراغ سبز قایدی برای بازگشت به استقلال