ترک متادون؛ ترک کردن قرص متادون با قرص کلونیدین


کلونیدین برای ترک اعتیاد به متادون قرص متادون اعتیادآور است و یکی از روش های ترک متتادون استفاده از کلونیدین است که در مراکز ترک اعتیاد برای کاهش علایم و دردهای فرد در حال ترک برای او تجویز می شود و وابستگی به متادون را کم می کند و از بین می برد. اعتیاد یکی … نوشته ترک متادون؛ ترک کردن قرص متادون با قرص کلونیدین اولین بار در مجله تاپ‌ناز‌ پدیدار...

ترک متادون؛ ترک کردن قرص متادون با قرص کلونیدین

کلونیدین برای ترک اعتیاد به متادون

قرص متادون اعتیادآور است و یکی از روش های ترک متتادون استفاده از کلونیدین است که در مراکز ترک اعتیاد برای کاهش علایم و دردهای فرد در حال ترک برای او تجویز می شود و وابستگی به متادون را کم می کند و از بین می برد.
اعتیاد یکی از معضلات و مشکلات در هر جامعه است و فرد معتاد هم به باعث آسیب رساندن به سلامت جسی و روحی خودش و اطرفیان خواهد شد. اما اعتیاد پایان داستان نیست و امروزه با روش های مدرن و پیشرفت علم پزشکی امکان رها شدن از اعتیاد وجود دارد و به همین دلیل است که اعتیاد را یک بیماری می دانند و می توان با روش های درمان از شر آن خلاص شد.
ترک اعتیاد فرآیندی است که نیاز به زمان و تحمل شخص دارد. برای کمک به حل این مشکلاتف افراد داروهایی مانند متادون و یا ترامادول مصرف می کنند تا علائم را کم کنند. در عین حال گاهی برای کاهش میل مصرف به قرص متادون از داروهایی مانند کلونیدین استفاده می کنند.

متادون چیست؟

یکی از نگرانی های که در ومرد سم زدایی و پاکسازی بدن برای ترک اعتیاد وجود دارد، ترس از علائم ترک آن است. حالت تهوع، بدن درد، بی خوابی و دیگر علائم می تواند باعث شود که فرد معتاد که به سوی ترک و پاکسازی بدن خود از مواد مخدر برود، از ترک اعتیاد وحشت داشته باشد.

متادون یکی از داروهایی است که توسط متخصصین ترک اعتیاد برای کاهش علائم ناشی از سم زدایی بدن از مواد مخدر استفاده می شود و برای افرادی که در معرض سوء مصرف مواد مخدر هستند هم فرصت بهتری برای دستیابی به بهبودی را فراهم می کند.

متادون دارویی شناخته شده و پر مصرف است که برای تریک اعتیاد است و معمولا در درمان اعتیاد هم موثر است. متادون یک ماده مخدر است و ممکن است فرد در حین ترک اعتیاد به مواد مخدر، به مصرف متادون اعتیاد پیدا کند. در این صورت برای ترک کردن متادون باید از داروهای مسکن دیگری برای ترک این اعتیاد استفاده کرد.

علائم ترک متادون هم مانند دیگر مواد مخدر است اما با شدت کمتر که شامل :

تب و لرز بدن درد مشکلات بی خوابی افزایش ضربان قلب اسهال و استفراغ درد شکم افسردگی اختلالات رفتاری و…

می باشد که هر چه اعتیاد برد به قرص متادون بیشتر باشد، شدت این علائم هم افزایش پیدا می کنند و دوره ترک متادون کمی طولانی تر می شود. این علائم حدود یک روز بعد از آخرین مصرف قرص شروع می شوند. فرد در حال ترک احتمالا روزانه چند ساعت این علائم را تجربه می کند و هر چه شدت اعتیاد او بیشتر باشد، مدت و شدت علائم هم بیشتر می شود.

شدیدترین و سخت ترین دوره ترک در یک تا 14 روز اول خواهد بود و بعد از آن علائم کاهش پیدا می کنند.

بیشتر : آثار قرص اعتیادآور متادون

ترک متادون با کلونیدین

برای کاهش درد و شدت این علائم، پزشکان داروهایی مانند کلونیدین را تجویز می شونند که دوره ترک را کوتاه تر می کند و میزان بدن درد و علائم را هم کم می کند.برای موفقیت بیشتر در ترک این دارو، بهتر است که سم زدایی بیمار در یک بیمارستان یا مرکز ترک اعتیاد معتبر انجام شود و تمام مراحل زیر نظر پزشک انجام می گیرد.

در روش های معمول، پزشک دوز دارو را به آرامی کاهش می دهد که در نتیجه ترک تدریجی خواهد بود و می توان برای کمک به کاهش علائم ترک، برای بیمار داروی کلونیدین را تجویز کرد.

دلیل بروز علائم ترک به این دلیل است که عملکرد طبیعی بدن مختل می شود و مدت زمانی طول می کشد تا بدن به حالت عادی خود برگردد و عملکردی نرمال داشته باشد. بروز این علائم هم واکنش به عدم مصرف متادون است زیرا که بدن به صورت فیزیولوژیکی به آن بستگی دارد.

کلونیدین چیست؟

کلونیدین یک داروی ضد انعقاد می باشد. پس از مدتی محققان متوجه شدن که در درمان فشار خون بالا هم تاثیر دارد و بعد از آن این دارو برای همین منظور به صورت عمده به بازار عرضه شد. بعد از چند سال، پزشکان شروع بع استفاده از کلونیدین برای دیگر برنامه های کاربردی کردند و در نهایت عملکرد کلونیدین به عنوان یک مسکن موثر در ترک مواد مخدر کشف شد.

چگونگی ترک متادون با کلونیدین

کلونیدین می‌تواند علائم و درد ناشی از ترک متادون و همچنین میل مصرف بیمار به متادون را کاهش دهد. از جمله نشانه‌های سم زدایی بدن نسبت به مصرف ماده متادون، که توسط کلونیدین کاهش می‌یابند عبارتند از:

اضطراب و تحریک پذیری بالا تعریق آبریزش بینی گرفتگی شکم و عضلات

به نظر می‌رسد که کلونیدین بر سیستم‌هایی تاثیر می‌گذارد که باعث بروز واکنش و مبارزه با میل به مصرف مواد در بدن می‌شود و این پاسخ‌ها را آرام می‌کند و به همین دلیل است که علائم بالا را کاهش می‌دهد.
یکی از کاربردهای کلونیدین که اهمیت بیشتری دارد، کمک به سم زدایی بدن از مواد مخدر در زنان باردار است. همانطور که توسط یک مطالعه در مجله پزشکی و علوم درمانی توضیح داده شده است، رایج‌ترین مورد مصرف این دارو برای ترک متادون با کلونیدین در زنان باردار است، چرا که مصرف متادون در دوران بارداری خطراتی مانند اثراگذاری روانی در نوزاد تا هنگام بزرگسالی خواهد داشت. با این حال به طور کامل روشن نیست که متادون چه تاثیری بر روی یک جنین در حال رشد دارد و در حال حاضر متادون به عنوان یک درمان مطمئن برای ترک اعتیاد در دوران بارداری محسوب می‌شود.
به دلیل این خطرات ناشناخته برخی از زنان ترجیح می‌دهند از جایگزین دیگری برای ترک اعتیاد به جای متادون استفاده کنند، و کلونیدین به عنوان یک جایگزین مناسب برای کمک به سم زدایی از مواد مخدر در دوران بارداری شناخته می‌شود.

بخوانید : عوارض و خطرات مصرف ترامادول به عنوان قرص تاخیری برای انزال زودرس!

خطرات ترک متادون با کلونیدین

خطر اصلی ترک قرص متادون، برگشت مجدد به سمت مواد مخدر می باشد.

طبق گزارش یک مجله پزشکی، این خطرات و مشکلات شامل موارد زیر است:

اثرات متنوع، به ویژه در مورد سوء مصرف مواد مخدر برای افرادی که مدت زیادی اعتیاد سنگین داشته‌اند. تداخل با داروهای دیگر اختلالات بر اساس مشخصات سلامتی هر فرد

این خطرات وقتی افزایش می‌یابد که فرد بدون نظارت یک متخصص مجرب به طور شخصی تلاش می‌کند تا بدن خود را سم زدایی کند. به همین دلیل، درمان مبتنی بر نظارت یک پزشک گزینه‌ای است که احتمال موفقیت ترک اعتیاد مواد مخدر را افزایش می‌دهد.

جدای از تمام موارد اشاره شده، فرد معتاد بسیار حساس و آسیب پذیر است و برای طی کردن این مسیر نیاز به حمایت و پشتیبانی عاطفی دارد، پس سعی کنید شرایط مناسبی را برای آنها فراهم کنید تا بتوانند این مشکل را با موفقیت پشت سر بگذارند.

این مقاله در مورد ترک داروی متادون با قرص کلونیدین بود و اگر شما تجربه ای در این مورد در بخش دیدگاه ها می توانید این تجربه را مطرح کنید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی