المیادین: حمایت از آرمان فلسطینی یکی از پایه های سیاست خارجی ایران است


به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما (#bottom) شبکه المیادین گزارش داد: حمایت از آرمان فلسطین، یکی از محورهای ثابت سیاست خارجی ایران است. سلمی الحاج گوینده شبکه تلویزیونی...

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما شبکه المیادین گزارش داد: حمایت از آرمان فلسطین، یکی از محورهای ثابت سیاست خارجی ایران است.
سلمی الحاج گوینده شبکه تلویزیونی المیادین، گفت: روابط رهبران ایران با مسئله فلسطین، در زمان انقلاب یا پس از پیروزی آن آغاز نشد، بلکه در همان اوایل اشغال فلسطین در سطوح مختلف شروع شد و حتی شماری از شخصیت های انقلابی در بین مقاومت فلسطین و لبنان آموزش دیدند و جنگیدند. این روابط پس از پیروزی انقلاب در ایران که حمایت از مسئله فلسطین را در دستور کار قرار داد و آن را هدف اساسی برای سیاست داخلی و خارجی خود محسوب کرد، تقویت شد. ایران بدون ملاحظه و پیش شرط از مقاومت فلسطین حمایت کرد. تهران به همین علت با حمله مستقیم امنیتی، سیاسی و اقتصادی اسرائیل با حمایت آمریکا و همکاری بعضی کشورهای منطقه و جهان، روبرو شد.
دلوله حدیدان گزارشگر شبکه المیادین، در حالی که تصاویری از راهپیمایی های انقلاب پخش می شد، گفت: در چهار دهه انقلاب ایران، جایگاه مسئله فلسطین در کانون توجه نظام جدید این کشور، متزلزل نشد. بلافاصله پس از آنکه جمهوری اسلامی تشکیل شد، ضروری بود که ساکن ساختمان سفارت اسرائیل تغییر کند. پس از بیرون راندن متحد شاه از این سفارتخانه، پرچم فلسطین بر فراز ساختمان آن برافراشته شد و از یاسر عرفات فرمانده وقت انقلاب فلسطین مانند یک رئیس جمهور استقبال شد.
در ادامه این گزارش آمده است: محوری بودن مسئله فلسطین در ادبیات انقلاب و کشور ایران، حتی پیش از سرنگونی نظام شاه، آ‎غاز و پس از انقلاب، تقویت شد. زمانی که امام خمینی (ره) به تهران رسید، مسئله فلسطین را برجسته کرد و این مسئله به یکی از مسایل تاثیرگذار بر افکار عمومی داخلی ایران تبدیل شد. هر چند که جانبداری طرف فلسطینی از عراق در جنگ با ایران، اوضاع را به هم ریخت. امام خمینی پیش از پیروزی انقلاب، با صدور فتوایی در سال 1968، مسلمانان را به حمایت از انقلاب فلسطین با اموال خمس تشویق کرد تا بتواند با دشمن اسرائیلی مبارزه کند. ایران خمینی آخرین جمعه ماه مبارک رمضان را به عنوان روز جهانی قدس تثبیت کرد و همچنان در هر جایی که مناسک اسلامی برگزار می شود، هر سال راهپیمایی برگزار می شود تا مسئله فلسطین در ذهن ها باقی بماند.
گزارشگر شبکه المیادین خاطر نشان کرد: در حالی که کشورهای عربی بر اساس خواست دولت آمریکا از راه حل های پوچ سیاسی برای مسئله فلسطین در توافقنامه اسلو در پاییز سال 1993 حمایت کردند، ایران از گروه های مبارز فلسطینی و در راس آنها دو جنبش حماس و جهاد اسلامی حمایت کرد و به دور از محاسبات کوته نگرانه مذهبی، حمایت همه جانبه از آنها داشت. حمایت ایران در همین حد نماند، بلکه بازوهای رسانه ای را هم که مسئله فلسطین را خط مقدس خبری خود انتخاب کردند، شامل شد. ایران همچنین بنیادهای علمی خود را به روی دانشجویان فلسطینی باز کرد تا در زمینه های مختلف علمی، دانش بیاموزند. فلسطین همچنین یکی از مهمترین پایه های سیاست خارجی ایران است و این مسئله در همه دیدارها و نشست های ایران با دیگر کشورها آشکار می شود. ایران از مسئله فلسطین در سازمان ملل و دیگر نهادهای منطقه ای و بین المللی و سازمان های دفاع از حقوق بشر، حمایت می کند.


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

حمله به نفتکش با پرچم پاناما در نزدیکی آب‌های یمن