رکورد طلایی!


رکورد طلایی!

روز گذشته طلا در معاملات بازار جهانی به دنبال افت ارزش دلار بالاترین قیمت را در طول هفته گذشته تجربه کرد

قانون-اوایل سال جاری بود که بازار طلا، سکه و ارز در کشور ما دچار التهابات شدید شد و این آشفتگی به هم ریختگی در شرایط اقتصادی کشور را به دنبال داشت. مسئولان برای برون‌رفت از بحران ایجاد شده تلاش‌های بسیاری کردند اما این بحران تا همین امروز و در روزهای منتهی به سال جدید نیز مهار نشده است. این به آن معنی است که خرید طلا و سکه برای ایام عید نسبت به سال‌های گذشته کاهش چشمگیری را تجربه خواهد کرد. از طرفی قیمت طلای جهانی نیز روز گذشته همزمان با افت قیمت دلار دستخوش افزایش قیمت شد. روز گذشته طلا در معاملات بازار جهانی به دنبال افت ارزش دلار و در پی امیدواری سرمایه‌گذاران به حل اختلافات تجاری آمریکا بالاترین قیمت را در طول هفته گذشته تجربه کرد.

قیمت طلا در بازارهای جهانی

قیمت طلا از ابتدای سال میلادی جاری تاکنون با امیدواری به مصالحه تجاری آمریکا و چین و توقف روند افزایش نرخ‌های بهره آمریکا، حدود ۳.۳ درصد رشد کرده است. هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات روز گذشته بازار سنگاپور ۰.۳ درصد رشد کرد و به ۱۳۲۴.۸۰ دلار رسید. بهای معاملات این بازار ۳۱ ژانویه تا مرز ۱۳۲۶.۸۰ دلار صعود کرده بود. در بازار آمریکا، هر اونس طلا برای تحویل در آوریل با ۰.۴ درصد افزایش با ۱۳۲۷.۸ دلار معامله شد. یک تحلیلگر در این خصوص گفت: «رفع ریسک‌های پیرامون مذاکرات تجاری آمریکا و چین به نفع همه بازارها خواهد بود و نشانه‌های پیشرفت در مذاکرات، تقاضا برای دلار را کمتر کرده و از قیمت طلا پشتیبانی کرده است». با این حال اما دلار آمریکا روز گذشته همزمان با بالا رفتن انتظارات برای توافق تجاری آمریکا و چین که تقاضا برای این ارز به عنوان دارایی امن را کمتر کرد، اندکی کاهش یافت. آمریکا و چین هفته جاری در واشنگتن مذاکرات‌شان را از سر خواهند گرفت؛ در حالی که زمان چندانی به مهلت تعیین شده برای افزایش تعرفه واردات چین باقی نمانده است اما دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا روز جمعه دوباره اعلام کرد اگر دو طرف به دستیابی به توافق تجاری نزدیک شوند، وی مهلت اول مارس را نادیده خواهد گرفت. ترامپ پیش از این تهدید کرده بود اگر تا اول مارس، با چین به توافق نرسد، تعرفه روی واردات کالاهای چینی به ارزش ۲۰۰ میلیارد دلار را از ۱۰ به ۲۵ درصد افزایش خواهد داد.

حباب 400هزار تومانی سکه

در پایان هر سال به دلیل اینکه موج خرید طلا و سکه در کشور بالا می‌گرفت، شاهد افزایش قیمت این کالاها بودیم؛ افزایش قیمتی که بعد از تعطیلات عید به طور معمول با کاهش مواجه می‌شد اما با اتفاقاتی که در سال جاری برای قیمت طلا و سکه رخ داد و با افزایش شدید قیمت‌ها به نظر می‌رسد در پایان امسال و اوایل سال 98 شاهد موج خرید طلا و سکه از سوی مردم نباشیم. به گفته رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران، طی نوسانات اخیر حباب سکه به 400هزار تومان رسیده است. ابراهیم محمدولی در این خصوص با بیان اینکه قیمت طلا و سکه طی روزهای اخیر نوسانات شدیدی را تجربه کرده به اقتصاد آنلاین گفته است: اگرچه اواخر سال گذشته نیز با جهش قیمت طلا و سکه مواجه شدیم، اما بازار امسال نسبت به پارسال درصد رکود بیشتری دارد. میزان تقاضا برای طلای خام و سکه بیشتر از مصنوعات طلاست. قیمت سکه یک گرمی حدود 800هزار تومان است، اما متاسفانه مردم قدرت خرید یک گرم سکه با این قیمت را ندارند. اگر دولت سیاست‌های اقتصادی مناسب برای اداره بازار در نظر نگیرد، دوباره قیمت‌ها از کنترل خارج خواهد شد. در جلسه‌ای که حدود یک ماه و نیم گذشته با معاون بانک مرکزی داشتیم، به آن‌ها پیشنهاد کردیم که صنف ما می‌تواند به‌عنوان مشاور و بازو در حد توان به اقتصاد کشور و بانک مرکزی کمک کند اما استقبال چندانی از این پیشنهاد نشده است.

قیمت طلا و سکه در بازار

بر این اساس، روز گذشته قیمت هر قطعه سکه تمام طرح امامی چهار میلیون و 435هزار تومان و بهای سکه بهار آزادی چهار میلیون و 280هزار تومان بود. همچنین نیم سکه و ربع سکه به ترتیب با قیمت دو میلیون و 450 و یک میلیون و 550هزار تومان خرید و فروش می‌شد و بهای قیمت سکه یک گرمی به 800 هزار تومان رسیده بود. هر گرم طلای 18عیار نیز در بازار روز گذشته 409هزار و 750تومان قیمت‌گذاری شد.


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

تصاویر | سریع‌ترین 0 تا 100 خودروهای زمین