برداشت بیدمشک در آذربایجان غربی آغاز شد


برداشت بیدمشک در آذربایجان غربی آغاز شد

ارومیه - ایرنا - مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی گفت: برداشت شکوفه های بیدمشک از سطح بیش از 40 هکتار اراضی زیر کشت در این استان آغاز شد.

عزیز امانی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بیشترین سطح زیر کشت بیدمشک در استان در شهرهای ارومیه، پلدشت و سلماس است اما ارومیه عمده ترین تولید کننده این گیاه است.
وی ادامه داد: سالانه بیش از 600 الی 800 تن گل تر بیدمشک از سطح باغ های استان که به صورت حاشیه کاری است برداشت و به بازار عرضه می‌شود که به مصارف صنعتی و سنتی می رسد.
امانی اضافه کرد: یک سوم شکوفه‌های تولیدی توسط واحدهای تبدیلی جذب و به عرق تبدیل و نزدیک یک سوم آن در خانه‌ها مصرف و تبدیل به عرق بیدمشک می‌شود و بقیه نیز در مصارف مختلف توسط واحدهای گلاب‌گیری دیگر استان‌های کشور و تهیه نقل بیدمشکی در قنادی‌های ارومیه کاربرد دارد.
وی بیان کرد: نقل و عرق بیدمشک ارومیه علاوه ‌بر داخل کشور، مشتریان زیادی در کشورهای همسایه و کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس، ترکیه، جمهوری آذربایجان و گرجستان و سایر کشورها دارد و مازاد این محصول به این کشورها صادر می‌شود.
وی افزود: در سطح استان پنج واحد عرق‌گیری گیاهان دارویی از جمله بیدمشک وجود دارد که سالانه از این واحدها حدود 13 هزار تن عرق گیاهان دارویی استحصال و به بازارهای داخلی و خارجی صادر می‌شود.
به گزارش ایرنا بیدمشک نخستین محصول کشاورزی استان در سال جدید است که در بازارهای غیررسمی عرضه می‌شود.
گیاهی خوشبو و خوشرنگ با شکوفه‌های زردرنگ است که جایگاه خاصی در میان مردم ارومیه و آذربایجان‌غربی به‌علت عرق و محصولاتی که از شکوفه‌های معطرش به دست می‌آید، دارد.
تهیه عرق بیدمشک درآغازین روزهای بهار یکی از سنت‌های قدیمی خانواده‌های آذربایجان غربی به ویژه شهرستان ارومیه است.
7125/7129

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ویدیو / اظهارات جواد خیابانی درباره واگذاری سهام پرسپولیس و استقلال