حضوری به رنگ بهار؛ وقتی دختران در خیابان‌های تهران ساز می‌زنند (+فیلم)


حضوری به رنگ بهار؛ وقتی دختران در خیابان‌های تهران ساز می‌زنند (+فیلم)

خیلی وقت نیست آن‌ها را در شهر می‌بینیم، چه با نقاب و یا چه پر انرژی و خنده‌ رو. آن‌ها آمده‌اند تا بگویند سهم مهمی از موسیقی ایران دارند.

کیفیت پایین

کیفیت خوب

عصر ایران؛ زینب کریمی و حسن ظهوری ــ خیلی وقت نیست که در شهر می‌بینیم‌شان؛ اما خیلی‌هایشان ترجیح می‌دهند ناشناس بمانند. ترس از آبروی خانوادگی مانع از آن می‌شود که چهره‌اش دیده شود. او نمی‌گذارد هویتش با عکس و فیلمی که مردم از او می‌گیرند فاش شود.

پس از انقلاب موسیقی زنان به حاشیه رانده شد. خوانندگی زنان ممنوع و تا سال‌ها خبری از حضور آن‌ها در کنسرت‌ها و اجراها نبود. این حضور شامل نوازندگی آن‌ها هم می‌شد. هرچند هنوز هم در برخی استان‌ها نوازندگان زن اجازه رفتن روی صحنه را ندارند و شاید بتوان گفت تهران امن‌ترین جا برای اجرای صحنه آن‌هاست.

موسیقی خیابانی قدمت مشخصی ندارد. شاید سابقه آن به اختراع نخستین سازها برگردد. طی نیم قرن گذشته بسیاری از گروه‌های شناخته شده موسیقی کارشان را در خیابان‌ها آغاز کردند اما همواره این استیج بزرگ جای بیشتری برای مردان داشته است.

نوازندگی زنان در خیابان طرفداران بیشتری دارد. جلب توجه می‌کنند و چون تازگی دارد، تماشاچیان بیشتری را به خود جذب می‌کند. این موضوعی است که گروه‌های نوازنده آقایان هم به آن پی برده‌اند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


سانسور تصویر غلامرضا تختی در بنرهای شهرداری تهران/ عکس