حمام شیخ سلماس اثری بی نظیر در آذربایجان غربی


حمام شیخ سلماس اثری بی نظیر در آذربایجان غربی

مجموعه فرهنگی هنری حمام شیخ سلماس که همه ساله در نوروز پذیرای گردشگران بسیاری می باشد، از آثار حائز اهمیت تاریخی آذربایجان غربی محسوب می شود.

به گزارش ایسنا، حمام این مجموعه فرهنگی بی نظیر پس از زلزله سال 1309 در زمان حکومت رضاخان در بخش جدید شهر با معماری سنتی ایرانی به همت مرحوم محمد تسوجی بنا شده و در سال 1312 مورد بهره برداری قرار گرفته است.

در آن زمان دونهر جنوبی و غربی شهر تامین کننده آب این حمام بوده اند، به طوریکه یک منبع برای ذخیری آب سرد و یک منبع برای ذخیره آب گرم در یک انبار سرپوشیده در نظر گرفته شده بود.

این حمام با مساحت 860 متر مربع، دارای پلان مستطیل شکل بوده که 350 سانتیمتر از سطح خیابانی که در مرکز آن واقع شده پائین تر است و برای سرکشی به موتورخانه آن نیز دو درب چوبی ورودی از ضلع جنوبی و یک درب از ضلع غربی جهت تعبیه شده است.

مصالح ساختمانی استفاده شده در پی حمام، سنگ های معدنی با ملات ماسه و آهک می باشد و دیوارهای آن با تلفیق سنگ و آجر به سبک تفلیسی کارشده و درکل می توان گفت مصالح به کار رفته در بنا عبارتند از سنگ، آجر، گچ، آهک و ماسه است .

حمام شیخ سلماس که در ابتدا حمام تسوجی نام داشته است، اولین و قدیمی ترین حمام سلماس پس از زلزله سال 1309 این شهر بوده که توسط شخصی به نام حاج مجتبی انتظاری معروف به شیخ اداره می شد که بعدها با نام حمام شیخ شهره عام و خاص شد.

شهرت حمام شیخ صرفنظر از قدمت آن به خاطر معماری ارزشمند آن می باشد و به عبارتی تنها اثر باقی مانده از معماری حمام های سنتی در سلماس است که در سال 1379 به شماره 3475 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

حمام شیخ سلماس بعد از ثبت در فهرست آثار ملی، با همکاری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی تبدیل به مجموعه فرهنگی و هنری و نمایشگاه آثار مردم شناسی شده و پذیرای مسافرین عزیز نوروزی این شهرستان است.


انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آذربایجان غربی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هشدار روسیه به آمریکا درباره مصادره دارایی‌های این کشور