مراقب مار گزیدگی باشید


مراقب مار گزیدگی باشید

در هنگام حضور در طبیعت نسبت به گزش مار‌ها توجه کنید و در صورت بروز هرگونه گزیدگی سریعاً فرد مورد گزش راسریعا به بیمارستان اعزام کنید.

مراقب مار گزیدگی باشیدبه گزارش فانوس، شکیبا معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت : باتوجه به سیلاب اخیر امکان وجود مار در حاشیه رودخانه وجود دارد و رعایت موارد بهداشتی ضروری است .

وی گفت : مار‌های سمی از دندان‌های نیش خود برای تزریق سم استفاده می‌کنند، که این دندان‌ها مانند سر سوزن خالی بوده و مجرای داخل آن به کیسه زهر آلوده است.

شکیبا افزود : در برخی مواقع فرد متوجه نمی‌شود که با چه جانواری گزیده شده است و تنها درد و سوزش شدید در محل گزیدگی را حس می‌کند در این شرایط با توجه به علائم گزیدگی می‌توان به فرد کمک کرد.

وی افزود : علائم مارگزیدگی عبادتند از یک جفت علائم سوراخ شدگی درد قرمزی و تورم شدید در محل نیش تهوع و استفراغ اختلال بینایی افزایش بزاق و عرق کردن تنفس سخت که در موارد شدید ممکن است متوقف شود.

شکیبا گفت : در این شرایط باید ابتدا بیمار را آرام کرده و با کمک به نشستن یا دراز کشیدن آن اندام گزیده شده را با آتل بی‌حرکت نگه دارید تا از ورود سم به جریان خون جلوگیری شود، همچنین وسایل زینتی مانند ساعت و انگشتر را به سرعت از دست خارج کنید، سپس محل گزش را با آب و صابون شست‌وشو داد.

وی گفت : در شرایط گزیدگی بهترین راه آن است که از دستکاری و مکیدن محل گزش خودداری کنید، در حال حاضر این اقدامات به‌عنوان کمک‌های اولیه توصیه نمی‌شود و تنها درمان مؤثر گزیدگی تجویز پادزهر آن در بیمارستان است، لذا بیمار را بدون هرگونه حرکت نابجا سریعاً به بیمارستان منتقل کنید.

شکیبا افزود : در فضای طبیعت ممکن است مار‌ها در مکان‌های مانند شکاف کوه‌ها و سنگ‌های کنار رودخانه‌ها پنهان شده باشند، بنابراین ضمن پیاده روی در طبیعت به محل قرار دادن قدم‌های خود توجه کنید.

وی افزود : پوشیدن کفش و شلوار مناسب مانع خوبی از گزیدگی مار‌ها است همچنین توصیه می‌شود از دست زدن به زیر سنگ‌ها یا داخل بوته‌های موجود در طبعیت خودداری شود و تاکید مکرر می‌گردد تنها درمان مؤثر مار گزیدگی تجویز پادزهر آن در بیمارستان است، لذا بیمار را بدون هرگونه حرکت نابجا سریعاً به بیمارستان منتقل کنید .

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اگر سود سهام عدالت دریافت نمی‌کنید بخوانید