به گزارش خبرنگار مهر، مریم بید خام ظهر شنبه در نشست کمیسیون هماهنگی مبارزه با مفاسد اجتماعی ستاد امر به معروف و نهی از منکر که در استانداری قزوین برگزار شد اظهار داشت: برای کاهش آسیبهای اجتماعی باید فرهنگ سازی کنیم و این کار نیازمند مشارکت و همراهی همه دستگاههای اجرایی است.
وی بیان کرد: یکی از طرحهای مهم و اثرگذار رد مدارس اجرای طرح نماد است که با همکاری استانداری، برنامه و بودجه، دانشگاه علوم پزشکی، کمیته امداد، بهزیستی، دادگستری، بنیاد برکت و نیروی انتظامی عملیاتی شده است.
بید خام گفت: در ادامه اظهار داشت: ۲ میلیارد و ۵۶۰ میلیون ریال سال قبل برای اجرای طرح نماد (نظام مراقبت اجتماعی دانش آموزان) در استان قزوین تأمین شد.
وی افزود: طرح نماد نیازمند برگزاری دورههای آموزشی برای والدین و معلمان است تا در صورت بروز هرگونه آسیب برای دانش آموزان بتوان به موقع مداخلات مناسب را صورت داد.
بیدخام اظهار داشت: در اجرای طرح نماد در صورتی که معلمان نشانههای از جمله افسردگی، خودکشی، اعتیاد و سایر آسیبها را در دانش آموز مشاهده کردند باید مداخله کنند و آن را حل کنند که نتیجه بخش بودن این کار نیازمند آموزش است.
وی تصریح کرد: آموزش، غربال گری و مداخله از ویژگیهای طرح نماد است و باید آموزش مهارتهای تخصصی به دانش آموزان، والدین و کارکنان مدارس در این طرح در اولویت قرار گیرد.
بیدخام اضافه کرد: دانشآموزانی که نشانه محرز دارند یا در معرض خطر هستند بعد از دریافت اطلاعات از والدین و معلم، تشخیصها توسط مشاور مدرسه انجام میشود و بررسی خواهد شد چه خدمتی باید به آنها ارائه شود و اگر امکانپذیر بود در مدرسه و اگر ممکن نبود به مراکز مشاوره آموزشوپرورش و مراکز ذیصلاح معرفی میشوند.
مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری قزوین به مشارکت جدی معلمان پرداخت و توضیح داد: اگر دانش آموزی در بین تنش و دعوای خانواده باشد و تحت فشارهای وارده به خودکشی فکر کند، معلم مدرسه با دریافت نشانهای از آن دانش آموز، به سرعت به مراقب بهداشتی و مشاور مدرسه اطلاع میدهد و به تناسب آسیب مداخلات لازم صورت میگیرد.
مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری قزوین خاطرنشان کرد: با توجه به آمار فزاینده معضلات و آسیبهای اجتماعی دانش آموزان باید مهارتهای ۱۰ گانه از جمله نه گفتن، جرأت ورزی، مقابله با استرس و غیره را یاد بگیرند.
بیدخام یادآور شد: دانش آموزان آینده سازان ایران اسلامی هستند و بعد از نهاد خانواده، مدرسه مهمترین مرکز تعلیم و تربیت به شمار میآید و با توجه به آمار ۲۵۰ هزار دانش آموز در سطح استان قزوین؛ توانمند سازی آنان در برابر آسیبهای اجتماعی بسیار ضروری است.
: