از دریچه چادری بسوی قدرت...


مساله مبرم و دست اولی در جامعه اسماعیلیه , مساله چادری و لنگی نیست , مساله ازادی و برابری مردم و برسمیت شناختن حق برابری مردم و رفع ترس تخویف و رفع خطر ترور و سر به نیست شدن است. با طرح مساله "چادری" نیز موافق ایم, اما مساله باید درست...

مساله مبرم و دست اولی در جامعه اسماعیلیه , مساله چادری و لنگی نیست , مساله ازادی و برابری مردم و برسمیت شناختن حق برابری مردم و رفع ترس تخویف و رفع خطر ترور و سر به نیست شدن است.
با طرح مساله "چادری" نیز موافق ایم, اما مساله باید درست طرح شود.

شعار:
"از دریچه چادری بسوی قدرت"
شعار دقیق نبود در زمان کاندیداتوری خانم نادری در انتخابات پارلمانی چند سال پیش.
چادری و روزنه ان راه بسوی قدرت شده نمیتواند, مانع میان زن و قدرت است , فرو کاست و عقب راندن زن ازحیات فعال اجتماعی ,سیاسی و اقتصادی است ,پس شعار ; باید کاملن متفاوت و دیگر گونه مطرح میشد و نماد چادری به عنوان یک مانع ,به عنوان یک عامل باز دارنده به شناخت گرفته میشد و بار منفی و ضد ازادی ان برجسته میشد , نه انکه ابزاری برای رسیدن بقدرت تلقی میشد.

حالا نیز:
"چادری در برابر لنگی"
حرفی برای گفتن ندارد.
برای زن افغانستان, نفی و نخواستن چادری و حل سیستم مردسالار مطرح است , نه حسادت و رقابت چادری با لنگی ویا لنگی با چادری .
چرا چادری با لنگی و لنگی با چادری رقابت کند ؟
چه رقابتی و حسادتی میان این دو میتو اند مطرح باشد؟
هیچ!

از نمایشگاه , عکسها و سخنرانی هاچنین انتباه دست میدهد که انِگار چادری دارد با لنگی به مسابقه و مقابله بر خاسته است و انهم بر سر جایگاه و اقتدار!
نه - چنین نیست,هیچ مسابقه و همچشمی ای میان چادری و لنگی نیست , مساله روی رفع گام به گام چادری و ازادی زنان است.ِ
مبارزه و تلاش برای ازادی زن و مبارزه زنان برای ازادی و احقاق شخصیت شان و رفع چادری به عنوان یکی ازموانع در راه ازاد ی و برابری زن, از مدتها پیش شروع شده است که اقدام نمادین و شجاعانه خانم ثریا همسر شاه امان الله فقید گام بزرگ ومشهور دراین زمینه به حساب امده میتواند.

اما :
انچه که مبرم و مهم است ,مساله ازادی و برابری انسان در درون و بیرون جامعه اسماعیلیه افغانستان در سده 21 است.
حق انسان جامعه اسماعیلیه افغانستان در درون جامعه باید برسمیت شناخته شود , در قدم نخست و پیشتر از هر کار و اقدامی دیگر , ازادی و برابری انسان اسماعیلیه در جامعه اسماعیلیه باید علنن و رسمن برسمیت شناخته شود و به این حق اعتراف شود.
زن و مرد درجامعه اسماعیلیه افغانستان نباید رمه وار و گله وار به پای صندوق های رای به اقایان حامد کرزی ,اشرف عنی احمد زی , محمد حنیف اتمر و یا هر شخصیت و کنشگر سیاسی دیگری کشانیده شوند.

به انسان جامعه اسماعیلیه باید حق انتخاب و ازادی در انتخاب قایل شد و به این حق حرمت و احترام باید گذاشت.
زنان و مردان جامعه اسماعیلیه نباید بعد از این به کار ها و خدمات مفت و مجانی , شاقه , نوکری ,کنیزی و ... کشانیده شوند.
هیچ فرد جامعه اسماعیلیه نباید در ترس و هراس کشته شدن,ترور شدن و سر به نیست شدن ,روزبگذراند.
همه شبکه ها و سیستم تخویف و فشار و از جمله شبکه های مشهور ترور و کشتار بنام "فدائیان منصور" رسمن و علنن منحل و محکوم شود . هر نوع تشکلی و برنامه ای برای ترسانیدن تخویف و ترور اسماعیلیان باید جرم پنداشته شود و...

به زن و مرد در جامعه اسماعیلیه افغانستان باید حق داد تا نظامیان بلند پایه شان را داشته باشند, تجاران شان را داشته باشند,کادر های بلند در نهاد های دولت داشته باشند , شخصیت های سیاسی و اجتماعی بلند و مطرح شان را داشته باشند ,نهاد های اجتماعی ,فرهنگی و سیاسی خود شان را داشته باشند , صاحب دولت مردان و دولت زنان ازخود باشند.
از اعمال هر نوع فشار, مداخله و مانع تراشی ها فرا راه زندگی اجتماعی ,اقتصادی تحصیلی و سیاسی انان خود داری شود و...
این موارد , چون تنفس برای جامعه اسماعیلیه افغانستان و براب زنان و مردان جامعه اسماعیلیه افغانستان ضرور است.

از خانم فرخنده نادری به مثابه یک خانم فعال سیاسی دعوت بعمل می اوریم تا:
با همه جوانان ,اگاهان ,روشنفکران و ازادی خواهان جامعه اسماعیلیه , برای حل معضل های در بالا یاد شده ورسیدن مردم مظلوم , همیشه تحقیر شده و سرکوب شده جامعه اسماعیلیه به اهداف بالا تعریف شده و برای تامین ابتدایی ترین حق مرد و زن جامعه اسماعیلیه افغانستان , قدم.پیش گذارند و دست همکاری و همیاری دراز کنند.
با حرمت
نظر موج

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه افغانستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا