سفره نمایش نان می خواهد


سفره نمایش نان می خواهد

کرمانشاه- ایرنا- تئاتر استان کرمانشاه از نظر توان هنری و علمی تئاتر بی بضاعت نیست و در کارنامه هنری خود افتخارات بسیاری دارد ولی برخی بیگانگی ها، خوب دیده نشدن ها و مشکلات مالی سفره آن را خالی نگه داشته است.

به گزارش ایرنا، تئاتر دمیدن روح زندگی در کالبد بشری است و تئاتر سالم و بی حاشیه بزرگترین کلاس درس است که در آن روح و جان صیقل داده می‌شود.

استان کرمانشاه با پیشینه درخشان فرهنگی دارای هنرمندان بسیاری در عرصه هنر و نمایش است که حمایت همه‌جانبه از هنرمندان موجب بروز استعدادها و شناخت توانایی‌های افراد مستعد می‌شود.

مشکلاتی که یک هنرمند فعال در عرصه نمایش استان با آن مواجه است، متعدد است که گاه غلبه قدرتمند آن موجب می‌شود که یک هنرمند به خاطر عشقی که به هنر دارد بر صحنه تئاتر قدم بگذارد و روایتگر خواسته‌ها و زندگی مردم با حرکات نمایشی خود شود.

خوب دیده نشدن افتخارات هنرمندان نمایشی در جشنواره‌های استانی و ملی، کم اطلاعی از زمان اجراهای نمایشی، خالی ماندن صندلی تماشاگران، پرداخت نشدن طلب اجراهای خیابانی و صحنه‌ای و غیره تنها بخشی از مشکلات این هنر در استان متمدن و بافرهنگ کرمانشاه است.

هنر باید روایتگر زندگی مردم باشد

نسترن رستمی یکی از هنرمندان جوان نمایش کرمانشاه است که از تیر ماه سال ۷۷ زیرنظر استاد هواس پلوک وارد عرصه فعالیت در زمینه تئاتر شده و نزدیک به ۲۱ سال در این زمینه فعالیت دارد و در سال های ۸۷ تا ۸۸ نیز از تجربه بازیگری در واحد رادیویی برخوردار است.

وی در گفت و گو با ایرنا، اظهار داشت: همه دغدغه هنرمندان این است تا خود را به مردم و مخاطب نزدیک تر کنند چون از جنس مردم هستند و یک هنرمند همیشه باید به وظیفه و رسالت خود بپردازد و کارهایی را بر روی صحنه برد که با زندگی و مشکلات مردم در ارتباط است.

رستمی که نمایش «ورود آقایان ممنوع» به قلم آرش عباسی نخستین تجربه حرفه‌ای کارگردانی اش در سال ۹۵ است، ادامه داد: تئاتر کرمانشاه از بهترین‌های هنری در کشور محسوب می‌شود به طوری که هرسال یک کار از استان در جشنواره فجر شرکت می‌کند که با کمبود بودجه و امکانات رفاهی برای هنرمندان و مخاطبان مواجه هستیم.

رستمی معتقد است، گروه‌های نمایشی که اکنون چندین سال است مشغول به کار هستند به دلیل عشق به هنر به کار خود ادامه می‌دهند چرا که از بعد مالی، کمکی برای رفت و آمد دریافت نمی‌کنند و بودجه‌ای به آنان برای اجرای عمومی و یا کیفی کردن کار تعلق نگرفته است.

وی که از سال ۹۲ در این زمینه طلب دارد و با وجود مطالبه گری های متعدد راه به جایی نبرده، ادامه داد: گاه هنگامی که از تئاتر صحبت می‌شود و برای کمک هزینه درخواست می‌شود با واکنش سوال برانگیزی مبنی براینکه مگر تئاتر در کرمانشاه جایگاهی دارد؟ مواجه می‌شویم.

فقر اقتصادی بر فقر فرهنگی تأثیرگذار است

این هنرمند افزود: این در حالی است که کرمانشاه از تمدن و پشتوانه‌های مختلف فرهنگی برخوردار است ولی در یک تا ۲ دهه اخیر به دلیل مشکلات متعدد اقتصادی دچار فقر فرهنگی شده و مسؤولان را برآن داشته که با صرف هزینه‌های متعدد، مردم را با فرهنگ و هنر آشتی دهند.

رستمی از حمایت نکردن برخی از ارگان‌های مربوطه که به صورت جدی به مقوله تئاتر وارد نشده‌اند و همچنین کم لطفی صدا و سیما در زمینه معرفی آثار هنرمندان و نمایش‌های در حال اجرا به عنوان مشکل دیگر یاد کرد و ادامه داد: با توجه به هزینه بالای تئاتر اگر تبلیغات گسترده و مناسبی به صورت رایگان در صدا و سیما انجام شود بی شک در موفقیت آن تأثیر خواهد گذار خواهد بود.

وی با تاکید براینکه مردم و مسؤولان برای آشتی دادن مردم با هنر به ویژه تئاتر باید هزینه کنند، افزود: گاه برخی قوانین کشوری موجب سنگ اندازی برای هنرمندان و مشتاقان نمایش می‌شود.

پرداخت ماهانه ۱۴ میلیون تومانی برای اجاره تئاتر شهر

رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان کرمانشاه هم در گفت و گو با ایرنا، با بیان اینکه یکی از مطالبات ما بازگرداندن ساختمان تئاتر شهر کرمانشاه به انجمن نمایش به صورت رایگان است، اظهار داشت: هم اکنون ماهانه ۱۴ میلیون تومان بابت اجاره به حساب خزانه واریز می‌کنیم و از سوی دیگر باید کسب درآمد کنیم.

محمدرضا درند اظهار داشت: در سال گذشته با شرکت و برنده شدن در مزایده، این مکان را کرایه کردیم و امسال نیز با توجه به آن قرارداد قابل تمدید است.

اجرای صحنه‌ای نزدیک به ۳۰۰ میلیون تومان طلب دارند

وی با بیان اینکه عوامل اجراهای صحنه‌ای و خیابانی و اعزام به جشنواره‌ها از سال ۹۱ طلب خود را دریافت نکرده‌اند، مجموع آن را نزدیک به ۳۰۰ میلیون تومان برآورد کرد که در همین راستا با وزیر نامه نگاری کرده‌ایم که وی دستور پرداخت و پیگیری توسط استان را داده ولی با توجه به شرایط بد مالی استان فعلاً درخواست گرفتن طلب را نداده‌ایم.

تئاتر شهر نونوار شده است

درند با بیان اینکه کماکان منتظر هستیم تعهدات استانی انجام شود، گفت: مجموعه تئاتر شهر نزدیک به ۲ ماه است که در دست تعمیر است.

به گفته وی، تغییر و موکت کاری داخل سالن، فضاسازی بیرون مجموعه شامل فضای سبز و سنگفرش، نوسازی بخش آسیب دیده در زلزله، مرمت پله اضطراری، ساماندهی سیستم روشنایی و مقاوم سازی دیواره‌ای که خطر ریزش داشت پاره‌ای از کارهایی است که تاکنون در تئاتر شهر انجام شده است.

وی افزود: علاوه بر این، سه مکان در مجتمع شهید آوینی قرار دارد که اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کرمانشاه در اختیار ما قرار داده است.

درآمد کنسرت‌ها کجا می‌رود؟

درند در پاسخ به این سوال که درآمد کنسرت‌های موسیقی صرف چه اموری می‌شود، افزود: در سال نخست این درآمدها صرف نوسازی و هزینه‌های مربوط به آن در مجموعه شد چرا که در آن زمان سیستم گرمایشی و سرمایشی از کار افتاده بود و به همین دلیل، کمتر فردی وارد محوطه سالن می‌شد و از سوی دیگر برق اضطراری مجموعه به مدت سه سال از مدار خارج شده بود که به تعمیر و نگهداری و واردکردن آن در مدار اقدام کردیم.

به گفته وی، از سوی دیگر صفر تا صد، هزینه‌های جشنواره تئاتر استانی سال گذشته را پرداخت کردیم و هزینه چندین جشنواره و بخشی از جشنواره فجر استانی را هم تقبل نمودیم.

رئیس انجمن هنرهای نمایشی کرمانشاه از بیمه مجموعه به عنوان یکی دیگر از اقدام‌ها یاد کرد و افزود: همه این هزینه‌ها انجام شد تا امسال نتیجه آن به دست آید که تاکنون محقق نشده چرا که چندین برنامه به صورت رایگان به مجموعه تحمیل و اصل بحث خصوصی سازی نادیده گرفته شد.

وی افزود: از همین رو آنچه که می‌خواستیم برای افراد و اعضای انجمن به درآمد تبدیل شود تاکنون محقق نشده و حتی از جیب نیز هزینه کرده‌ایم.

هیچ بدهی به خزانه نداریم

این مسؤول ادامه داد: از سوی دیگر نزدیک به ۱۶۰ میلیون تومان بابت اجاره وارد حساب خزانه شد و هیچ بدهی به خزانه نداریم.

درند با بیان اینکه در سال گذشته مقام نخست در جشنواره فجر را کسب کردیم، ادامه داد: این عنوان آرزوی بسیاری از گروه‌های هنری است با این حال تقدیر کوچکی در این زمینه از ما صورت نگرفت و در مقابل استانی که تنها یک جایزه کسب کرد، مورد تقدیر و احترام بسیار مسؤولان مربوطه قرار گرفت.

وی از حمایت نکردن مسؤولان استان گلایه کرد و گفت: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی با بودجه اندک با انجمن‌های هنری بسیاری روبه رو است و در زمینه رسیدگی به وضعیت تئاتر تنها دخیل نیست و مقابله با آسیب‌های اجتماعی در دستور کار بسیاری از ارگان‌ها قرار دارد.

به گفته وی، برخی ادارات بودجه فرهنگی خود را صرف اموری می‌کنند که هیچ خروجی مثبت و یا ماندگاری ندارد که باید تدبیری برای آن اندیشیده شود.

شأن تئاتر کرمانشاه بسیار فراتر از وضعیت کنونی است
محمدرضا زندی، نزدیک به ۵۰ سال است که در صحنه تئاتر قدم زده و خاک خورده است و روزهای تلخ و شیرین مردمان دیار خود را در این عرصه به تصویر کشیده است ولی اکنون ۲ سال است که صدای گام‌های وی در صحنه تئاتر شنیده نمی‌شود و یا حضور هرچند کمرنگی از او در جشنواره‌های نمایشی دیده نمی‌شود.
این هنرمند پیشکسوت در گفت و گو با ایرنا، اظهار داشت: شأن تئاتر شهر کرمانشاه از وضعیت کنونی بسیار فراتر است با فعالیت نیروی جوان مشکلی ندارم ولی تجربه، سرمایه‌ای برای جوانان است که بازده را بیشتر می‌کند.
دید انتقادی منزوی می‌شود
زندی با بیان اینکه اکنون برای دیدن کار از من دعوت نمی‌شود، افزود: هیچ زمان چشم داشتی به جایگاهی نداشته ام، هم اکنون فعالیت در این عرصه محدود شده و دید انتقادی به حاشیه کشانده می‌شود.
وی معتقد است، بارها دیده شده که در یک سال از تعداد محدود پیشکسوت، چندین بار برای حضور در جشنواره‌های بومی و نمایش نامه خوانی دعوت می‌شود و مابقی پیشکسوتان که می‌توانند گره گشا باشند نادیده گرفته می‌شوند.
وی ادامه داد: من حق خود را در این عرصه ادا کرده ام، حضور داشتن با کار کردن همراه است و هنگامی که در حاشیه قرار گرفته ام، نمی‌توانم تنها به تعریف و تمجید بپردازم به انزوا کشیده شدم.

طلب اجراهای صحنه‌ای تا پایان تیر پرداخت می‌شود

در پایان معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کرمانشاه در گفت و گو با ایرنا، به برگزاری جلسه اخیر با مدیر انجمن نمایش استان اشاره کرد و اظهار داشت: به دنبال ملاقات با معاونت هنری و سینمایی پیگیر اخذ اعتبارات هستیم و انجمن نمایش استان، یکی از انجمن‌هایی است که در سال گذشته طلب صددرصدی خود را دریافت کرده است.

مظفر تیموری درخصوص طلب اجراهای صحنه‌ای و خیابانی نیز اظهار داشت: قرار براین است تا طلب این هنرمندان تا پایان تیرماه پرداخت شود و از سوی دیگر برای برگزاری جشنواره تئاتر استانی نیز آماده هستیم که در مرداد خواهد بود.

کرمانشاه ۱۹ گروه نمایشی دارد

وی با تاکید براینکه هزینه‌های انجمن نمایش بالا است، افزود: نزدیک به ۱۹ گروه نمایشی ثبت شده در استان وجود دارد که به نوعی هرکدام هزینه بر هستند که با تدابیر اتخاذشده کمک‌هایی به هنرمندان حوزه نمایش و تئاتر استان می‌شود.

برگزاری کنسرت‌های موسیقی منبعی برای کسب درآمد است

تیموری در خصوص سرانجام درآمد کنسرت‌ها و برنامه‌هایی که در محل تئاتر شهر برگزار می‌شود، ادامه داد: برگزاری چنین برنامه‌هایی یکی از راه‌های درآمد انجمن نمایش است که یکی از درآمدهای عمده آن برگزاری کنسرت‌های موسیقی و جشنواره‌هایی است که در این محل برگزار می‌شود.

استان کرمانشاه با ۲ میلیون نفر جمعیت دارای ۱۴ شهرستان و ۲ هزار و ۶۲۲ روستا است.

گزارش از زهره کریم زاده

۷۴۶۰/۸۰۶۶

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کرمانشاه

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم/ هواشناسی؛ بارندگی در کرمان شدید است؛ مردم خراسان جنوبی منتظر بارش‌های سیل‌آسا باشند