معافیتهای مالیاتی شرکتهای حمل و نقل خراسان اعمال نمی شود


معافیتهای مالیاتی شرکتهای حمل و نقل خراسان اعمال نمی شود

مشهد- ایرنا- رئیس انجمن صنفی شرکتهای حمل و نقل بین المللی خراسان رضوی در نشستی رسانه ای از بی اعتنایی واحدهای مالیاتی اداره کل امور مالیاتی استان به معافیت مالیاتی این شرکتها انتقاد کرد.

احمد زمانیان یزدی روز سه شنبه در جمع خبرنگاران افزود: پرداخت مالیات قانونی توسط شرکتهای حمل و نقل بین المللی را وظیفه عرفی، قانونی و شرعی می دانیم اما معتقدیم باید به معافیتهای مالیاتی این صنف مطابق آنچه در قانون به صراحت به آن اشاره شده نیز عمل شود.

وی به مطالبات مالیاتی از شرکتهای یاد شده شامل مالیاتهای عملکردی، ارزش افزده و تکلیفی اشاره و بیان کرد: پرداخت مالیات تکلیفی از سال ۹۵ منتفی شده است اما اداره مالیات حتی مالیاتهای تکلیفی شرکتهای حمل و نقل بین المللی در سال های دهه ۸۰ را به جریان انداخته و بسیاری از شرکتها را درگیر شوراهای حل اختلاف مالیاتی کرده است.

رئیس انجمن صنفی شرکتهای حمل و نقل بین المللی خراسان رضوی در خصوص مالیاتهای عملکردی گفت: طبق ماده ۱۰۴ قانون مالیاتهای مستقیم، مالیات در قبال اجرت خدمات شرکتهای حقوقی که دفاتر قانونی دارند اخذ می شود در حالی که شرکتهای حمل و نقل بین المللی مشمول این قانون نیستند و این شرکتها تنها با مالک کالا برای حمل و تحویل آن در کشور دیگر قراردا. می بندند.

زمانیان اضافه کرد: متاسفانه هم اکنون واحدهای مالیاتی با تهیه پرینتی از فهرست تراکنشهای مالی شرکتهای حمل و نقل بین المللی اقدام به تعیین مالیات می کنند و در حقیقت همه این مبالغ را به عنوان هزینه و یا درآمدهای شرکتها تلقی می کنند و این در حالی است که ما به نیابت از مالکان بار، حقوق قانونی بار، مالیاتها و عوارض را پرداخت می کنیم.

وی ادامه داد: بر اساس ماده ۱۳ قانون مالیات بر ارزش افزوده صادرات کالا و یا خدمات از کشور، معاف از این مالیات است و از آنجایی که شرکتهای زیر مجموعه این انجمن صنفی تنها فعالیت های حمل و یا فورواردری کالا را انجام می دهند این فعالیتها صادرات خدمات بوده و معاف از مالیات ارزش افزوده است.

رئیس انجمن صنفی شرکتهای حمل و نقل بین المللی خراسان رضوی گفت: بر اساس ماده ۱۴۱ قانون مالیاتهای مستقیم، صد درصد درآمد حاصل از صادرات خدمات و کالاهای غیرنفتی و محصولات بخش کشاورزی و ۲۰ درصد درآمد حاصل از صادرات مواد خام مشمول مالیات با نرخ صفر می‌شود همچنین تبصره یک این ماده اعلام می کند که درآمد حاصل از صادرات کالاهای مختلف که به صورت عبوری (ترانزیت) به ایران وارد می‌شوند و بدون تغییر در ماهیت یا با انجام کاری بر روی آن صادر می‌شوند مشمول مالیات با نرخ صفر می‌گردد و این فعالیتها با شرح عملکرد حرفه ای شرکتهای حمل و نقل بین المللی استان کاملاً مطابقت دارد.

زمانیان افزود: با وجود صراحت در قانون و مکاتبات متعدد این انجمن صنفی با سازمان امور مالیاتی کشور و استان خراسان رضوی و تایید معافیتهای یاد شده باز هم دفاتر مالیاتی ارقام مالیاتی علی الراس سنگینی را برای این شرکتها صادر می کنند و متاسفانه وقت و انرژی مدیران ۲۳۰ شرکت حمل و نقل بین المللی خراسان رضوی در راهروهای شوراهای حل اختلاف مالیاتی تلف می شود.

وی اضافه کرد: دست کم ۱۰ شرکت حمل و نقل بین المللی با رجوع به دیوان عدالت اداری لغو آراء شوراهای حل اختلاف مالیاتی را کسب کرده اند اما بازهم متاسفانه اداره کل امور مالیاتی خراسان رضوی بر احکام خود پافشاری می کند.

رئیس انجمن صنفی شرکتهای حمل و نقل بین المللی خراسان رضوی در این جلسه تصویر نامه ها و مکاتبات این انجمن صنفی و شرکتهای زیر مجموعه را که موید ادعایش هست را در اختیار خبرنگاران قرار داد.

یاد آور می شود به دنبال طرح این ادعاها خبرنگار ایرنا با سرپرست اداره روابط عمومی امور مالیاتی خراسان رضوی تماس گرفت و خواستار پاسخگویی به این دعاوی شد.

علی نخچیان در پاسخ به ادعاهای مطرح شده توسط رئیس انجمن صنفی شرکتهای حمل و نقل بین المللی خراسان رضوی به خبرنگار ایرنا گفت: مطالب مطرح شده نیازمند بررسی است و مدیر کل امور مالیاتی خراسان رضوی در نشست خبری روز پنج شنبه ۲۰ تیرماه به این مطالب پاسخ خواهد داد.

انجمن صنفی شرکتهای حمل و نقل بین المللی خراسان رضوی ۲۳۰ عضو دارد و در مجموع سه هزار نفر در قالب این شرکتها مشغول به کارند.

۳۲۲۱/‏۱۹۲۲


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

برداشت پسته در خلیل‌آباد خراسان رضوی آغاز شد