کدام تخمه آفتاب‌گردان خوشمزه‌تر است؟ مقایسه سنجابک، مزمز و گلستان


کدام تخمه آفتاب‌گردان خوشمزه‌تر است؟ مقایسه سنجابک، مزمز و گلستان

تخمه آفتاب‌گردان را بایستی یکی از خوشمزه‌ترین تنقلات دانست که در بین ایرانی‌ها نیز بسیار محبوب است. شرکت‌های غذایی نسبتا زیادی هم در این حوزه فعال هستند که تلاش دارند با ارایه محصولاتی خوشمزه و متفاوت، خریداران را به سمت خودشان جلب کنند. نوشته کدام تخمه آفتاب‌گردان خوشمزه‌تر است؟ مقایسه سنجابک، مزمز و گلستان اولین بار در اخبار تکنولوژی و فناوری...

تخمه آفتاب‌گردان را بایستی یکی از خوشمزه‌ترین تنقلات دانست که در بین ایرانی‌ها نیز بسیار محبوب است. شرکت‌های غذایی نسبتا زیادی هم در این حوزه فعال هستند که تلاش دارند با ارایه محصولاتی خوشمزه و متفاوت، خریداران را به سمت خودشان جلب کنند.

حال در این مطلب که شاید هم کمی عجیب به‌نظر برسد، تصمیم گرفتیم تا خوشمزه‌ترین و پرطرفدارترین طعم این تخمه که لیمویی هست، از شرکت‌های معروف انتخاب کرده و با یکدیگر مقایسه کنیم. در طی گشت و گذاری که داشتیم به سه برند معروف سنجابک، مزمز و گلستان برخورد کردیم که دربسته بندی‌هایی با سایز و قیمت یکسان، این کالا را ارایه می‌کردند. البته شرکت‌هایی چون چی‌توز و چاکلز هم تخمه آفتاب‌گردان داشتند اما با طعم لیمو موجود نبود تا ما به همین سه نام برسیم.

گفتنی است که هر سه بسته تخمه آفتاب‌گردان، به‌صورت ۱۰۰ گرمی بوده و با قیمت ۶ هزار تومان عرضه می‌شود (حداقل تا امروز). تاریخ تولید همگی نیز برای تیر ماه ۹۸ است و از این جهت یک رقابت در شرایط بسیار مشابه را ترتیب دادیم تا ببینیم کدام‌یک طعم بهتری داشته و ارزش خرید بالاتری دارد!

۱- بسته بندی

شاید این مورد خیلی مهم نباشد چرا که توجه شما باید به محتویات داخل محصول جلب گردد اما بررسی این بخش نیز خالی از لطف نیست. هر کدام از شرکت‌ها یک رنگ متفاوت را برای بسته بندی خودشان در نظر گرفته‌اند. سنجابک از آبی با یک سلفون مات استفاده کرده و گلستان بسته‌بندی براق زرد رنگ و مزمز از سبز روشن بهره گرفته است. در واقع گلستان و مزمز تلاش کردند تا رنگ بسته‌بندی به نوعی با رنگ لیمو مشابه باشد ولی سنجابک آبی را برگزیده که قاعدتا هیچ لیموترشی با این رنگ یافت نمی‌شود!

کدام تخمه آفتاب‌گردان خوشمزه‌تر است؟ مقایسه سنجابک، مزمز و گلستان

از نظر باز کردن هم تقریبا شبیه بوده و بایستی از دهانه بالایی اقدام به این کار کنید، البته سرسختی گلستان برای باز شدن کمی بیشتر به‌نظر می‌رسید اما مطمئنا موفق به استفاده از همگی خواهید شد!

۲- مواد تشکیل دهنده

قاعدتا بخش اصلی تشکیل دهنده بسته‌ها بایستی تخمه آفتاب گردان باشد! اما برای خوش طعم شدن، هر شرکت چیزی به آن افزوده است. سنجابک از آبلیموی طبیعی، نمک خوراکی تصفیه شده، نشاسته خوراکی و اسید سیتریک استفاده کرده است. گلستان هم نمک، نشاسته، اسید سیتریک و عصاره لیمو را به محصولش افزوده و مزمز نمک و چاشنی لیمو را به تخمه‌های آفتاب گردان اضافه کرده است.

کدام تخمه آفتاب‌گردان خوشمزه‌تر است؟ مقایسه سنجابک، مزمز و گلستان

یک نگاه کلی به افزودنی‌ها، حداقل بر روی کاغذ و طبق ادعای سازنده، نشان می‌دهد که سنجابک وقت بیشتری برای کالای خودش صرف کرده و استفاده از آبلیموی طبیعی را می‌توان یک نقطه قوت برای آن قلمداد کرد.

۳- ارزش غذایی

کسانی که تخمه می‌خورند به دنبال کسب کالری یا عضله سازی نیستند! این تنقلات بیشتر از هرچیزی یک وسیله جانبی در هنگام تفریحاتی چون دیدن فیلم، مسابقه ورزشی، جمع‌های دوستانه و خانوادگی است که اوقات فراغت را با صدای تلق و تلوق خودش جذاب‌تر کند. اما اگر مصرف تخمه زیاد باشد، با توجه به مقدار نسبتا زیاد نمک و سایر مواد تشکیل دهنده، امکان دارد که به سلامتی‌تان آسیب رسانده و از این جهت توجه به چنین بخشی، می‌تواند مهم باشد، به‌خصوص اگر که مصرف تخمه آفتاب‌گردان شما بالاست!

خوشبختانه در پشت بسته بندی همه محصولات، نمودار مرتبط با سازمان غذا و دارو درج شده که ما هم این جدول را در کنار یکدیگر برای شما قرار می‌دهیم تا مقایسه بهتری داشته باشد.

نام تولید کننده انرژی (در ۳۰ گرم) قند (در ۳۰ گرم) چربی (در ۳۰ گرم) نمک (در ۳۰ گرم) اسیدهای چرب ترانس (در ۳۰ گرم)
سنجابک ۱۳۵ کیلوکالری ۰ گرم ۱۵ گرم ۰٫۳۸۹ گرم ۰ گرم
گلستان ۱۷۲٫۸ کیلوکالری ۰٫۲۷ گرم ۱۴٫۱ گرم ۱٫۵۹ گرم ۰٫۰۰۹ گرم
مزمز ۱۷۷٫۸۳ گرم ۰٫۸۷ گرم ۱۴٫۰۲ گرم ۰٫۳۷ گرم ۰٫۰۳ گرم
یک نگاه کلی به آمار بالا نشان می‌دهد که اگر از چاقی می‌ترسید، سنجابک بهترین گزینه برای شماست. هم کالری کم‌تری نسبت به رقبا دارد و هم خبری از قند در آن نیست، اگرچه میزان چربی محصولش کمی بیشتر است ولی کالری را می‌توان مهم‌ترین عامل در سنجش چاقی برای یک کالای خوراکی محسوب کرد. گلستان هم در این بین خودش را نمکی‌تر کرده و مزمز مقدار کالری، قند و حتی اسیدهای چرب بیشتری دارد که البته میزان دو مورد آخر در محدوده سبز رنگ سلامتی ایستاده و امر نگران کننده‌ای نیست. رنگ‌بندی جدول فوق را هم بر اساس داده‌های سازمان غذا و دارو تنظیم کردیم که سبز نشان دهنده اندک (مناسب)، زرد متوسط و قرمز زیاد (ناسالم) است.

۴- طعم تخمه‌های آفتاب‌گردان

شاید بتوان این بخش را مهم‌ترین قسمت جهت انتخاب برای اکثر افراد دانست، چرا که بیشترین لذت همیشه پس از مغز کردن این تخمه‌های ترش در زیر زبان نمایان می‌شود و به همین خاطر باید توجه ویژه‌ای به آن داشت. البته نظر افراد هم ممکن است کمی درباره مزه‌ها متفاوت باشد و برای همین در این تست ما از سه نفر تخمه خور قهار کمک گرفتیم!

از این جهت که کسی تحت تاثیر نام تولید کننده هم قرار نگیرد، در یک ظرف تخمه‌ها را ریختیم و بدون نام بردن از اسم تولید کننده، خواستیم که مصرف کنندگان نظر خودشان را بدهند. جالب اینجاست که تقریبا نظر اکثریت نزدیک به یکدیگر بود و نتایج زیر به‌دست آمد.

کدام تخمه آفتاب‌گردان خوشمزه‌تر است؟ مقایسه سنجابک، مزمز و گلستان

هر سه نفر تخمه خور ما مزمز را به عنوان بهترین انتخاب کردند. طعم خوب که مزه لیموی آن بسیار مشهودتر بود، مغز تازه‌تر و تردتر در کنار فرآیند بو دادن بهتر که سبب شده تا طعم یکنواخت و دلپذیری را احساس کنید. امتیاز این تخمه ۸٫۵ از ۱۰ شد.

مقام دوم به سنجابک رسید، طعم لیمویی و مغز تخمه در حد مناسبی قرار داشت که البته به اندازه مزمز خوب نبود. یکی از تخمه خورها هم اشاره داشت که به‌نظر وی تخمه‌های سنجابک خام‌تر بوده و کم‌تر بو داده شده‌اند. امتیاز این تخمه ۶ از ۱۰ شد.

مقام آخر هم به گلستان رسید. ظاهر تخمه و طعم پوست آن در حد متوسطی قرار داشت و کسی شکایتی از آن نکرد اما مغز تخمه به وضوح کهنه‌تر بوده و مزه جالبی نداشت. امتیاز این تخمه ۴٫۵ از ۱۰ شد.

کدام تخمه آفتاب‌گردان خوشمزه‌تر است؟ مقایسه سنجابک، مزمز و گلستان

سخن پایانی

امیدواریم این مقایسه به شما در انتخاب بهترین تخمه آفتاب گردان لیمویی کمک کرده باشد. پس از این مقاله قصد داریم به سراغ سایر محصولات برویم و آن‌ها را به مقایسه بگذاریم، از آنجایی که نظر شما در قندان برای ما بسیار مهم است، پس در نظر سنجی زیر هم شرکت کرده و به ما بگویید که کدام محصول را برای مقایسه بعدی انتخاب می‌کنید تا به سراغش رفته و از تولید کنندگان گوناگون، طعم و کیفیت خوراکی‌ها را با یکدیگر به مقایسه بگذاریم. اگر پیشنهاد یا انتقادی هم داشتید در بخش نظرات با ما و سایر خوانندگان قندان به اشتراک بگذارید.

در مقاله بعدی کدام خوراکی‌ها را با یکدیگر مقایسه کنیم؟
پاپ کورن
پفک
چیپس ساده
ماءالشعیر لیمویی
نوشابه زرد
ارسال

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ ذوقم وه یه که بیای بشنوم دنگ صدات