مطالبه روستائیان کنه بیست مشهد از مسئولان


مشهد- ایرنا- در جریان بازدید روز یکشنبه فرماندار و مسئولان اجرایی مشهد از دهستان کنه بیست بخش مرکزی این شهرستان، دهیاران و روستائیان به بیان مشکلات و مطالبات خود پرداختند.

بازار | ایرنا | 3 ساعت پیش |9/8/2019 8:56:54 PM 43 بازدید

مطالبه روستائیان "کنه بیست" مشهد از مسئولان

به گزارش ایرنا شهرستان مشهد با ۳.۵ میلیون نفر جمعیت و ۹ هزار و ۸۱ کیلومتر مربع مساحت شامل سه بخش مرکزی، احمد آباد و رضویه، ۱۱ دهستان و ۳۵۷ روستاست و کلانشهر مشهد هم با ۳۵۰ کیلومتر مربع مساحت در بخش مرکزی این شهرستان قرار دارد.

بخش مرکزی مشهد دارای ۲۲۰ روستاست که افزون بر ۳۰۰ هزار نفر جمعیت را در ۶ دهستان تبادکان، توس، کارده، میان ولایت، کنه بیست و درزآب جای داده است. از مجموع این تعداد روستا، ۱۲۸ روستا در حریم کلانشهر مشهد قرار دارند که تعدادی از روستاهای دهستان کنه بیست نیز از آن جمله است.

نماینده دهیاران دهستان کنه بیست در حاشیه این ده گردشی به طرح مشکلات این دهستان پرداخت و گفت: عمدترین مشکل دهستان کم آبی و خشکسالی است که موجب از بین رفتن قنوات و منابع آب شده و به از میان رفتن اقتصاد کشاورزی ساکنین روستاهای کنه بیست انجامیده است.

مهدی صائبی افزود: دهستان کنه بیست ۳۳ روستا با کد دهیاری دارد که در حال حاضر ۲۸ آبادی آن مسکونی است و بقیه به دلیل مشکلات یاد شده خالی از سکنه شده اند.

وی اظهار داشت: آسفالت راه های روستایی، احیای قنوات، تخصیص قیر برای طرح های بهسازی روستایی، بهبود پوشش آنتن دهی تلفن همراه و تخصیص خطوط جدید تلفن ثابت از جمله مطالبات دهیاران این دهستان می باشند.

رونق ساخت و سازهای غیر مجاز خارج از حریم روستاها

صائبی که دهیار روستای تبادکان نیز میباشد گفت: در حالی که دهیاران از ساخت و ساز غیرمجاز در محدوده روستا جلوگیری میکنند، شاهد رونق ساخت و سازهای غیر مجاز در خارج حریم روستاها می باشیم.

وی با بیان اینکه اهالی با مشاهده ساخت و سازها در اراضی کشاورزی، سختگیری دهیاران در محدوده روستا را مورد انتقاد قرار می دهند افزود: جهاد کشاورزی شهرستان نظارت مناسبی بر ساخت و سازهای مناطق روستایی ندارد و هم اکنون شاهد رشد قارچ گونه باغ ویلا ها در اراضی کشاورزی دهستان هستیم.

مطالبه روستائیان "کنه بیست" مشهد از مسئولان

فرماندار مشهد نیز که تاکنون به همراه مدیران شهرستان سه ده گردشی با هدف آشنایی با مشکلات روستاها و بررسی روند مصوبات قبلی ترتیب داده بود، این هفته به همراه امیر حسین قاضی زاده، نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی عازم این دهستان شد.

در این سفر بازدیدی از روستاهای کلاته فیض آباد، قاسم آباد، کنه بیست و شترک یا شهرک شهید شوشتری انجام شد.

فرماندار مشهد در روستای شترک به عنوان مقصد نهایی این سفر در جمع دهیاران، تعدادی از اعضا شوراهای اسلامی روستاهای دهستان کنه بیست بخش مرکزی، روستائیان منطقه و مدیران دستگاه های خدمت رسان شهرستان مشهد گفت: با اعتقاد براینکه باید قبل از مراجعه مردم، مدیران به سراغ آنان بروند دهگردشی های اینچنینی را به راه انداخته ایم و رمز موفقیت را در کنار مردم بودن می دانیم.

هشت هزار انشعاب غیرقانونی آب روستایی

محمد رضا هاشمی افزود: در زمینه آب شرب طرح های خوبی در بخش مرکزی انجام شده یا در حال انجام است و در حوزه زیرساختی نیز اعتباراتی در این حوزه جذب شده و تعمیر و نگهداری و حفظ منابع موجود نیز به خوبی بودجه میگیرد اما رفع بخشی از مشکلات به عملکرد مردم بستگی دارد.

وی اظهار داشت: هم اکنون هشت هزار انشعاب غیر مجاز آب در روستاهای شهرستان وجود دارد که موجب افت فشار آب در روستاها شده است که در این زمینه روحانیون و دیگر متولیان امور فرهنگی باید فرهنگ سازی کنند.

وی همچنین به تخصیص ۱۲ هزار میلیارد تومان به طرح های اشتغال روستایی در دولت تدبیر و امید اشاره کرد و گفت: با تسهیلات و بودجه های موجود در طرح هایی همچون بوم گردی، شغل های کوچک و خانگی دوران طلایی اشتغال در روستاها فرا رسیده است.

هاشمی افزود: باید دنبال تولید ثروت و اشتغال در روستا بود در غیر این صورت آوردن امکانات و خدمات درآن بی فایده است بطوریکه امروز روستاهایی را مشاهده کردیم که تولیدات خوب کشاورزی داشته و از برخی امکانات خدماتی بویژه آب برخوردار بودند اما به دلیل مهاجرت ساکنین به شهر و نبود نیروی انسانی به حد نصاب ۳۰ خانوار نرسیده و دهیار نداشتند.

بازنگری در طرح های هادی روستایی

فرماندار مشهد همچنین به لزوم بازنگری در طرح های هادی روستاهای شهرستان اشاره کرد و اظهار داشت: توسعه طرح های هادی مطالبه اغلب دهیاران است و ارائه خدماتی از قبیل گازرسانی در داخل طرح هادی روستایی برای ساکنین بدون هیچ مشکلی اجرا می شود و در صورت توسعه طرح هادی این خدمات در محدوده های جدید نیز بدون مشکل انجام خواهد شد.

در بازدید ازروستای کلاته فیض آباد نیز دهیار و مردم به مشکل کم آبی روستا اشاره کردند که نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی گفت: تامین آب شرب برای اتباع جمهوری اسلامی ایران وظیفه دستگاه های خدمت رسان است و این خدمات بر اساس بودجه تخصیص یافته مطابق سرشماری عمومی نفوس و مسکن کشور صورت می گیرد.

مطالبه روستائیان "کنه بیست" مشهد از مسئولان

امیر حسین قاضی زاده افزود: از جمعیت حدود هزار خانوار ساکن این روستا حدود ۷۰۰ خانوار غیر ایرانی هستند که تامین آب شرب آنان نیز هم اکنون با تانکر انجام میشود.

وی با تاکید بر تامین آب شرب بهداشتی از طریق اتصال به شبکه آب خودگردان روستایی اظهار داشت: در عین حال مساله تامین آب برای اتباع ایرانی و غیرایرانی مورد توجه مسئولان قرار دارد اما سکونت جمعیت های فاقد مجوز مشکلاتی را برای ارائه خدمات به ساکنین روستاهای استان ایجاد کرده است.

فرماندار مشهد نیز از پیگیری طرحی برای ساماندهی حدود ۳۰ هزار نفر اتباع فاقد شناسنامه در استان خبر داد و گفت: طرح تامین آب شرب در این روستا در برنامه های شرکت آب و فاضلاب روستایی مشهد قرار دارد و آب رسانی به این روستا به همراه تعدادی دیگر از روستاها در حال پیگیری است و این طرح ها به همراه سایر مصوبات امروز توسط کمیته پیگیری مصوبات فرمانداری دنبال خواهد شد.

پیگیری جمعی دهیاران

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی به کمبود شدید بودجه های عمرانی در کشور اشاره کرد و گفت: با این حال اگر پیگیری مناسب و جمعی صورت گیرد می توان بودجه های خوبی دریافت کرد بطوریکه شهرداری مشهد هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان برای توسعه و بهسازی بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی دریافت کرده است.

قاضی زاده افزود: چند ماه است که اتحادیه شرکت تعاونی دهیاری های شرق و غرب مشهد درخواست های خود را با هدف دریافت اعتبارات مناسب سازماندهی کرده اند که اقدام مناسبی است و توصیه میشود دهیاران به جای پیگیری های فردی در قالب اینگونه درخواست ها اقدام نمایند.

نیمی از مشکلات با مدیریت مطلوب برطرف می شود

وی اظهار داشت: رفع حدود ۵۰ درصد مشکلاتی که مردم و دهیاران در این جلسه ذکر کردند با مدیریت مطلوب برطرف می شود و بخشی از کمبودهای مالی را نیز دستگاه های اداری و خدمت رسان میتوانند تامین کنند.

وی به مطالبه تعدادی از دهیاری های کنه بیست در زمینه تامین قیر و تخصیص بودجه آسفالت معابر داخلی و جاده های روستایی اشاره کرد و گفت: اختصاص تهاتری قیر به پیمانکاران تصویب شده و بنیاد مسکن میتواند قیر تهاتری به روستاها اختصاص دهد تا علاوه بر مصرف در پروژه های یاد شده از مازاد آن اعتبار لازم برای اجرای طرح در اختیار پیمانکار قرار گیرد.

در این جلسه نماینده بنیاد مسکن شهرستان مشهد در خصوص تخصیص قیر تهاتری به دهیاری ها قول مساعد داد.

ارتقای رفتار انسانی تصادفات راه های روستایی را کاهش می دهد

رئیس اداره راهداری شهرستان مشهد نیز در پاسخ به انتقادات در زمینه نبود ایمنی در راه های روستایی شهرستان گفت: عامل ۷۵ درصد تصادفات عنصر انسانی است و بقیه به ایمنی وسیله نقلیه و راه باز میگردد لذا باید سطح فرهنگ و آگاهی مردم ارتقا یابد تا به شکل اصولی جلو تصادفات و تلفات انسانی در جاده های روستایی گرفته شود.

جواد پور علی با بیان اینکه نمیتوان تنها با نصب سرعت گیر رفتار انسانی در جاده ها را کنترل کرد افزود: مشکل عمده این است که در روستاها ۹۵ درصد موتورسواران به قوانین و مقررات آشنا نیستند که این امر علت عمده بروز حوادث مرگبار ترافیکی است.

وی به تردد ماشین آلات کشاورزی در راه های روستایی اشاره کرد و اظهار داشت: بروز بخشی از تصادفات در فصل کشاورزی به دلیل تردد این ماشین آلات در راه های روستایی است.

شناسایی ۱۲ نقطه پرتصادف روستایی

رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای شهرستان مشهد گفت: نصب چراغ سرعت گیر، انعکاس دهنده و خط کشی ها در محل وقوع تصادف از جمله اقدامات فوری این اداره برای کاهش تصادفات است و تاکنون در بخش های رضویه و مرکزی مشهد ۱۲ نقطه پرتصادف روستایی شناسایی شده اند.

پورعلی در خصوص نبود علائم ترافیکی در راه های روستایی منطقه نیز افزود: طی یک روز ۲۰۰ علامت ترافیکی درجاده ها نصب کردیم که این تعداد طی یک هفته مفقود شد.

وی میزان راه های روستایی و بین شهری (اصلی و فرعی) شهرستان مشهد را به ترتیب هزار و ۸۰۰ کیلومتر و ۸۵۰ کیلومتر عنوان کرد.

فرماندار مشهد نیز در بازدید ازروستای قاسم آباد خواستار همکاری آستان قدس رضوی برای رفع اختلافات بین مردم و این مجموعه در زمینه تامین آب کشاورزی شد.

در بخش دیگری از این ده گردشی به خدمات کمیته امداد امام خمینی (ره) به یک هزار خانواده زیرپوشش این نهاد در منطقه اشاره شد و فرماندار مشهد اداره فنی و حرفه ای شهرستان را مکلف نمود در صورت درخواست دهیاران دوره های آموزشی و مهارتی این اداره را در روستاهای دهستان کنه بیست برپا نماید.

مرتضی رجبی، مدیر عامل شرکت تعاونی دهیاری های غرب مشهد نیز گفت: به تازگی تصویب شده است که دهیاری ها با افتتاح حساب در پست بانک می توانند وام های پنج میلیارد ریالی از این حساب ها دریافت کنند لذا خواستار عملی شدن این مصوبه در شهرستان مشهد هستیم.

مرکز دهستان کنه بیست در ۲۵ کیلومتری مشهد و در امتداد جاده میامی (بولوار مفتح شرقی) قرار دارد.

براساس اعلام فرمانداری مشهد جمعیت این دهستان حدود ۳۰ هزار نفر است.

۳۲۲۱/۶۰۵۳

برچسب ها:


بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

تغییر در قیمت خودروها از بازار آزاد تا نمایندگی