نداشتن خانه خوشنویسی دغدغه اصلی خطاطان قم است


نداشتن خانه خوشنویسی دغدغه اصلی خطاطان قم است

قم – ایرنا – رئیس انجمن خوشنویسان قم با بیان اینکه این استان ظرفیت احداث مجتمع خوشنویسان را دارد گفت: نداشتن خانه تخصصی دغدغه اصلی خوشنویسان استان برای حفظ،‌ ترویج و آموزش این هنر است.

علی‌اصغر نظری‌حائل روز شنبه درگفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با وجود اینکه هنر خوشنویسی در قم نسبت به سایر هنرهای تجسمی دارای بیشترین هنرجو و همچنین اثرگذاری است ولی این انجمن در ساختمانی استیجاری مشغول فعالیت است.

وی خوشنویسی را هنری فاقد ابتذال و حاشیه دانست و ادامه داد: انجمن خوشنویسی با کمک اساتید این رشته در قم به زحمت این هنر را در قم سرپا نگهداشته اند که این وضعیت هیچ تناسبی به جایگاه ویژه خوشنویسی این استان در کشور ندارد.

رئیس انجمن خوشنویسان قم اظهار داشت: اساتید خوشنویس قم که در تمام جشنواره ها همواره جزو نفرات برتر هستند و آثار تولیدی، کتیبه نوشته های امامکن مذهبی و کتابت های قرآن آنها در داخل و خارج کشور زبان زد هستند، متاسفانه در بین مسئولان استان مهجور مانده اند.

نظری،‌ تاکید کرد: با توجه به ظرفیتهای مذهبی و دینی و همچنن وجود اساتید برجسته، قم ظرفیت تبدیل به مهد خوشنویسی جهان اسلامی را دارد.

وی افزود: همانگونه که قم میزبان هزاران طلبه از جهان اسلام و مرکز گسترش شیعه است، این استان می توند مرکز ترویج هنرهای اسلامی نیز دارد که لازمه آن توجه به هنر اصیل و تغییر نگرش مسئولان استان به خوشنویسی و ظرفیت های آن است.

رئیس انجمن خوشنویسان قم گفت: با توجه به فعالیت های مذهبی و حوزوی در قم، گرایش هنرمندان به هنرهای اسلامی از جمله معماری و خوشنویسی از گذشته وجود داشته و به همین دلیل هنرمندان استان نقش مهمی در توسعه اماکن مذهبی در ایران و کشورهای دیگر داشته اند.

وی ادامه داد: آثاری از هنرمندان استان در حوزه معماری و خوشنویسی در اعتاب مقدس از جمله حرم اما رضا(ع) و همچنین بقاع امامزادگان شاخص کشور وجود دارد که این موضوع نشان از ظرفیت های مهم قم در هنر اسلامی است.

بیش از ۲۲۰ خوشنویس استان فارغ التحصیل مدرک ممتاز و بالاتر را کسب کرده اند. از کل فارغ التحصیلان خوشنویس قم تعداد ۱۱۰ هنرجو عضو اصلی انجمن خوشنویسیان قم بوده و از این تعداد نیز ۳۶ نفر فوق ممتاز و ۱۰ نفر هم دارنده مدارک استادی و درجه یک هنری هستند.

آموزش خوشنویسی دوره ای بین سه تا پنج سال است که هنرجویان با طی این دوره و فارغ التحصیل شدن به درجه ممتازی خوشنویسی خواهند رسید.

۷۴۰۴/ ۶۱۳۳/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قم

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


چرا آدم‌های حسابگر خطرناکند: 10نشانه آدم‌های حسابگر