رویکرد جهانی اربعین


رویکرد جهانی اربعین

شهرکرد- ایرنا- آنها فوج فوج و گروه گروه از سراسر جهان به یک نقطه اشتراک رسیده‌اند حب الحسین یجمعنا و این همگرایی پیرامون یک آزادی‌خواه جهانی به نام امام حسین(ه) است.

کربلا راز بزرگی است در این اجتماع، اربعین کلیدواژه بزرگترین اجتماعی جهانی است که نظیر آن را تاریخ بی‌هیچ کمک و کاستی به خود ندیده است و این تنها بخشی از منشور جهانی اربعین است.

برای این جماعت، اربعین، همگام شدن با کاروان عاشوراست، عاشورایی که تاریخ را زنده نگهداشت، اربعین ۴۰ منزل اسارت است، ۴۰ منزل غل و زنجیر، ۴۰ منزل خطبه‌خوانی با صدای رسا در بغض گلوگیر و ۴۰ منزل گریستن بی آنکه کسی صدایی زینبی را شنیده باشد.
اربعین، برای زینب روایتگاه اصلی کربلاست، زینب سفیر راست قامتی نینواست، رساترین رسانه راستین که حماسه آزادگی کربلا را منتشر کرد.

اربعین بازگشت کاروان غمدیده کربلا به کربلاست، اربعین روز بازگشت اسرا است، بازگشت پاره های عاشورا، تکه‌های کربلا و اربعین حسینی(ع) عاشورای خونین را روایت می‌کند.

در اربعین، افشاگری‌های زینب تبدیل به جریان فکری می‌شود تا آزادگی و آزادی‌خواهی را در جهان منتشر شود و پس از او روزهای قیام، عاشورایی می‌شوند و هر جا شهادتگاهی در زمان و زمین است، نام کربلا برخود می‌گیرد.
خورشید حقیقت، در اربعین بر چله آسمان می‌نشیند و زینب (س) در خطبه‌های عاشورای خویش ماندگاری آزادگی را تبیین می‌کند و شهادت حسین(ع) از زبان زینب(س) در خطبه‌ای به وسعت همه مظلومیت تاریخ طنین انداز می‌شود.

کارشناسان علوم انسانی و دینی بر این عقیده‌اند که " در فرهنگ شیعی، زیارت به مثابه یک نهاد مورد مطالعه قرار گرفته است، یعنی زیارت مجموعه‌ای از دانش‌ها و دستوراتی است که اندیشه و عمل زائر را در راستای هدفی متعالی تنظیم می کند".(دو فصلنامه علمی پژوهشی دین و سیاست فرهنگی ، شماره نهم)

به عقیده کارشناسان، "زیارت اربعین حسینی در تاریخ معاصر از یک منسک شیعی فراتر رفته است و هرساله انسان‌های مختلف از فرهنگ‌های متفاوت با دین، زبان، رنگ و نژاد های گوناگون را با جاذبه‌ای فراجغرافیایی به سمت خود می کشاند".

رویکرد تمدنی پیاده‌روی اربعین حسینی باعث شده است، اربعین نه یک رویداد فرهنگی اجتماعی بلکه به یک گفتمان فرهنگی تبدیل شده است و این گفت و گوی بین فرهنگی، با انتقال و تبادل مفاهیم و نزدیکی فرهنگ به هم را رقم زده است.

اربعین عاشورای حسینی به عنوان تابلوی عظیم از عدالت‌خواهی و برافراشتن پرچم ارزشگرای مبارزات توحیدی امام حسین(ع) است، حرکت امام حسین(ع) در این راستا یک حرکت سیاسی و اعتقادی برای مقابله با انحرافات دینی بود که با حرکت پیامبری زینب (ع) کامل‌تر شد.
ابن طاووس و ابن صدوق در کتاب‌های ارزشمند خود، زینب(ع) را احیاگر عاشورای حسین(ع) می دانند که اوج آن در اربعین حسینی روز نخست زیارت تربت مطهر سالار شهیدان، پس از واقعه کربلاست، یعنی اینکه زینب(ع) نخستین زیارت‌کننده مرقد حسین(ع) است.
یک کارشناس و استاد دانشگاه می گوید: اجتماع جهانی اربعین در کربلا ، تحقق شعار هیهات من الذله امام حسین (ع) در کربلاست.
فاطمه رضایی، در گفت و گو با ایرنا به مناسبت اربعین حسینی افزود: تجمع اربعین در کربلا باعث می‌شود هرگز عاشورای حسینی و حقیقت آن از یادها نرود و واقعه عاشورایی کاروان حسینی را تا ابد زنده نگه می‌دارد.
به گزارش ایرنا، امسال نیز در ایام اربعین میلیون‌ها نفر از سراسر جهان در پیاده‌روی بزرگ کربلا حضور می‌یابند و این بزرگترین اجتماع انسانی در جهان نامیده شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه چهارمحال و بختیاری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


سانسور تصویر غلامرضا تختی در بنرهای شهرداری تهران/ عکس