اما و اگر‌های طرح بزرگ مسکنی کشور


 اما و اگر‌های طرح بزرگ مسکنی کشور

طرح اقدام ملی مسکن یکی از بزرگترین طرح های مسکن به شمار می‌رود که وجود برخی مشکلات باعث نارضایتی متقاضیان آن شده است.

اتاق خبر 24:

طرح اقدام ملی مسکن به عنوان بزرگترین طرح در دولت دوازدهم به شمار می‌رود به طوری که پس از جهش قیمتی ۱۲۰ درصدی در بازار مسکن و وارد شدن این بازار به رکود سنگین معاملاتی به دستور رئیس جمهور این طرح کلید خورد.

در این طرح مقرر شد دولت ۴۰۰ هزار واحد مسکونی را در کل کشور برای دهک‌های مختلف جامعه بسازد که از این میزان، ۲۰۰ هزار واحد برای واحد‌های مسکن روستایی و شهر‌های زیر ۲۵ هزار نفر و ۲۰۰ هزار واحد دیگر جهت تکمیل مسکن مهر و ساخت واحد‌های جدید در بخش‌های مختلف کشور است.

بسیاری از کارشناسان طرح اقدام ملی مسکن را همانند طرح مسکن مهر دانسته‌اند، اما با این تفاوت که در این طرح دولت خود به صورت مستقیم وارد حوزه ساخت و ساز نمی‌شود بلکه با در اختیار گذاشتن زمین و اراضی به صورت فردی و گروهی اجازه ساخت مسکن را به آن ها می دهد.

البته شرایط ثبت‌نام در این طرح همانند شرایط ثبت‌نام در مسکن مهر است به طوری که متقاضیان ثبت نام در این طرح باید سابقه سکونت ۵ ساله در شهر خود، داشتن تأهل و همچنین نداشتن سابقه دریافت تسهیلات از ارگان های دولتی را مشمول باشند. اما متاسفانه این شرایط در وضعیت فعلی اقتصاد کشور برای بسیاری از متقاضیان جای سوال داشت چرا که این روزها با کاهش میزان ازدواج در کشور و همچنین افزایش تعداد طلاق، بسیاری از متقاضیان نمی‌توانند در این طرح ثبت‌نام کنند.

از سوی دیگر یکی از اصلی‌ترین مشکلات این طرح آن است که متقاضیان در ابتد باید ۳۰ درصد قیمت تمام شده واحد مسکونی را پرداخت کنند این در حالیست که بسیاری از متقاضیان در شهر‌های محروم قادر به پرداخت چنین مبالغی نیستند؛ البته به گفته محمودزاده معاون وزیر راه و شهرسازی متقاضیان ساخت این واحد‌ها، می‌توانند خود واحد مورد نظر را با هر شرایطی انتخاب و یا بسازند. قیمت تمام شده هر متر مربع واحد مسکونی در این طرح از یک و نیم میلیون تومان آغاز و تا ۳ و نیم میلیون تومان ادامه می‌یابد.



روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

شیمیل ها چه افرادی هستند؟