آغاز اجرای طرح قرآنی «تحیت»/ تجلیل از «حبیب صحاف» در گام اول


آغاز اجرای طرح قرآنی «تحیت»/ تجلیل از «حبیب صحاف» در گام اول

در نخستین گام از اجرای طرح «تحیت» از خدمات استاد «حبیب صحاف»، خادم‌القرآن و استاد پیشکسوت قرآنی با حضور جمعی از چهره‌ها و مسئولان قرآنی تقدیر شد.

به گزارش خبرنگار گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان: سازمان قرآنی دانشگاهیان با همکاری و همراهی، نهادهایی همچون شورای عالی قرآن اقدام به اجرای طرح «تحیت» کرده است. طرحی که در آن جمعی از مدیران نهادهای قرآنی کشور با حضور در منزل یکی از اساتید قرآنی نسبت به زحمات و تلاش‌های صورت گرفته در راه اعتلای قرآن کریم ادای احترام می‌کنند.

اولین برنامه این طرح عصر دوشنبه، چهارم آذرماه با حضور «سیدعلی سرابی»، قائم مقام شورای عالی قرآن، «محمدعلی خواجه‌پیری»، پیشکسوت قرآنی، «سیدمحمدجواد شوشتری»، رئیس سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور، «محمدتقی میرزاجانی»، معاون اجرایی شورای عالی قرآن و «مرتضی خدمتکار»، مشاور امور مالی معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در منزل استاد حبیب صحاف، پیشکسوت قرآنی کشورمان برگزار شد.


استاد حبیب صحاف سال ۱۳۱۹ در کاظمین متولد شد. پدرش متولد شهر تبریز و مادرش نوه آیت‌الله نائینی و حافظ کل قرآن بود که جلسات هفتگی قرآن برگزار می‌کرد، با این وجود استاد صحاف از ۱۷ یا ۱۸ سالگی و زمان که اساتیدی همچون «عبدالباسط»، «منشاوی»، «عبدالفتاح شعشاعی» و «شعیشع» در عراق حضور یافتند، به تلاوت قرآن کریم علاقه پیدا کرد و تصمیم گرفت تا به صورت حرفه‌ای به دنبال یادگیری تلاوت قرآن کریم برود.


در ابتدای جلسه «ایمان صحاف»، یکی از دختران استاد که خود از اساتید قرآنی کشور است و سابقه‌ای نسبتاً طولانی در داوری مسابقات قرآن دارد، به بیان پیشینه‌ای از فعالیت‌های قرآنی خود و دیگر اعضای خانواده پرداخت و پس از آن سیدعلی سرابی، قائم مقام شورای عالی قرآن به بیان گوشه‌ای از فعالیت‌های استاد صحاف در گذشته پرداخت.


سرابی گفت: بارزترین ویژگی استاد صحاف تواضع بیش از حدی است که دارد و همین تواضع بود که موجب می‌شد تا خود را در معرض رقابت با جوان‌ترها بگذارد. بیش از ۳۰ سال پیش که گاهی برای حضور در مسابقات از مشهد به تهران رفت و آمد داشتیم، استاد صحاف را می‌شناختیم. ایشان در عین استاد بودن، متواضعانه در مسابقات حضور می‌یافتند و استحکام قرائت ایشان مشخص بود و در بین همه به عنوان یک استاد کامل شناخته شده بودند.


سرابی در ادامه به سفر تعدادی از قاریان مصری به کشور عراق و تلاوت‌های شاهکاری که انجام می‌دهند نیز اشاره کرد و افزود: زمانی اساتیدی همچون شعشاعی، عبدالباسط و شعیشع برای بزرگداشت مادر یکی از مقامات عراق دعوت شدند و تلاوت‌های ماندگاری انجام دادند که استاد صحاف در همان مجلس حضور داشت. همین تلاوت‌ها در عراق موج‌آفرین شد و بسیاری از کسانی که در عراق فعال قرآنی هستند از آن زمان بوده است.


در ادامه این جلسه استاد حبیب صحاف نیز در سخنانی به حضور خود در آن جلسه اشاره کرد و گفت: در آن محفلی که تلاوت شاهکار سوره مبارکه حشر توسط عبدالباسط صورت گرفت حضور داشتم، این تلاوت بسیار بیشتر از دیگر تلاوت‌ها مورد توجه قرار گرفت. من در صحن قریش و پشت یکی از پنجره‌ها نشسته بودم به فاصله چند متری از جایگاه قاریان؛ جلسه به حدی شلوغ بود که جای نشستن نبود، چند نفر از مقامات عراقی قصد ورود به محفل را داشتند که مردم مانع شدند، پلیس مجبور شد برای باز کردن راه ورود مقامات وارد عمل شود، همین باعث شد همهمه‌ای در مجلس ایجاد شود و تلاوت عبدالباسط را هم تحت تأثیر قرار دهد و مکثی حدوداً یک دقیقه‌ای در تلاوت ایشان به وجود بیاید. در فیلم‌های ضبط شده این موضوع قابل درک است. در آن مجلس ابتدا ابراهیم شعشاعی فرزند عبدالفتاح شعشاعی تلاوت کرد، ابوالعینین دومین تلاوت را داشت، عبدالباسط نفر سوم بود و تلاوت آخر را هم عبدالفتاح شعشاعی انجام داد و آیاتی از سوره رعد را تلاوت کرد.


در ادامه این جلسه استاد حبیب صحاف به درخواست حاضران به تلاوت آیاتی از سوره مبارکه بقره پرداخت که مورد توجه قرار کرد و تشویق حاضران را به دنبال داشت. همچنین در این جلسه پیشنهاد برگزاری مسابقات قرآن چیشکسوتان قرآن نیز مطرح شد که مورد توجه قرار گرفت.


در پایان این جلسه هدایایی به رسم یادبود و به پاس سال‌ها خدت در عرصه قرآن کریم از سوی برخی نهادها به استاد حبیب صحاف اهدا شد.

پایان پیام/248

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

گزارش تصویری از مراسم جزخوانی قرآن کریم در «فاطمیه باشت»