هرمزگان نیازمند تهیه نقشه خاک‌شناسی است


هرمزگان نیازمند تهیه نقشه خاک‌شناسی است

بندرعباس-ایرنا-عضو هیات علمی دانشگاه شاهد تهران گفت: تاکنون در هرمزگان به طور جدی و عمیق به خاک‌شناسی پرداخته نشده و برای به دلیل اهمیت موضوع خاک، این استان نیازمند تهیه نقشه خاک‌شناسی است.

حسین ترابی روز یکشنبه در همایش روز جهانی خاک افزود: از سال ۱۳۴۲ تاکنون در شهرستان میناب مطالعه خاک‌شناسی انجام نشده که باید در اولویت برنامه‌ها قرار گیرد و به این موضوع توجه بیشتری شود.

وی بیان کرد: فرسایس خاک در مدت طولانی تاثیرات منفی خود را بر روی زمین نمایان می‌کند و باعث کوچ کردن کشاورزان از مناطق روستایی می‌شود که امروز تصاویر خشک شدن درختان کهور در میناب را شاهد هستیم.

این استاد دانشگاه در زمینه خاک‌شناسی اظهار کرد: برای انجام دادن آزمایشات خاک باید به عمق زمین رجوع کرد زیرا لایه‌های داخلی نشان دهنده جنس خاک هستند.

ترابی خاطر نشان کرد: ابتدا باید بر اساس نقشه زمین‌شناسی محدوده‌ای ترسیم شده که خاک نقاط تعیین شده مورد آزمایش قرار گرفته و نقشه مناسبی تهیه شود.

وی با اشاره به اینکه نقشه‌های پیوسته بهترین نقشه‌ها هستند ادامه داد: تخریب شدیدخاک در سطح جهان، افزایش جمعیت و نیاز به برنامه ریزی جهانی برای تولید غذا و ایجاد یک زبان مشترک برای همه خاک شناسان جهان از اهمیت نقشه‌برداری خاک محسوب می‌شوند.

عضو هیات علمی دانشگاه شاهد تهران ابراز داشت: در نخلستان‌های میناب آبیاری قطره‌ای را به روش‌های ناصحیح انجام می‌دادند که کارشناسان باید با طراحی مناسب و آموزش کشاورزان آنان را برای آبیاری صحیح آگاه کنند تا موجب شور شدن زمین‌های کشاورزی نشود.

ترابی گفت: بسیاری از زمین‌های کشاورزی در میناب خیس و یا به دلیل تبخیر شدید شور شده‌اند که می‌توان با رفع میزان شوری زمین‌ها، آن را به چرخه تولید باز گرداند.

شهرستان میناب در شرق هرمزگان قرار گرفته که ۴۰ هزار هکتار زمین کشاورزی و زراعی دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه هرمزگان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جملات و متن تبریک روز جهانی خلبان به همسرم و عشقم + عکس نوشته و استوری