22 شرکت در مرکز رشد نیشابور مستقر هستند


22 شرکت در مرکز رشد نیشابور مستقر هستند

مشهد- ایرنا- مدیر مرکز رشد فناوری نیشابور گفت: هم‌اینک 22 شرکت در چارچوب فعالیتهای این مرکز دایر هستند که 14 مورد آنها در حال سپری کردن دوره رشد بوده و هشت شرکت دیگر در دوره پیش از رشد قرار دارند.

علیرضا شیرازی دوشنبه در نشستی با خبرنگاران به مناسبت هفته پژوهش و فناوری به پذیرش ۷۸ واحد فناور از سال ۱۳۸۸ تاکنون در مرکز رشد فناوری نیشابور اشاره و بیان کرد: سه واحد از این تعداد تبدیل به موسسه فناور شده که تنها ظرف یک سال اخیر ۱۰ طرح توجیهی ارائه کرده‌ و از این میان هشت مورد آنها پذیرفته شده است.
وی به فعالیت شش شرکت دانش‌بنیان در نیشابور نیز اشاره و بیان کرد: دو شرکت دانش‌بنیان دیگر نیز در مراحل پایانی ثبت قرار دارند.

مدیر مرکز رشد فناوری نیشابور همچنین به برپایی هشت مورد رویداد کارآفرنی طی پارسال و چهار رویداد کارآفرینی دیگر ظرف امسال تاکنون در این‌ مرکز اشاره و بیان کرد: فعالیت مرکز رشد نیشابور در چارچوب واحدهای فناور تاکنون بطور مستقیم منجر به اشتغال ۱۸۰ نفر شده که ۱۱۰ نفرشان بطور تمام وقت مشغول فعالیتهای علمی و پژوهشی هستند.

وی شمار زنان متخصص و پژوهشگر شاغل در مرکز رشد فناری نیشابور را نیز ۶۶ نفر اعلام و بیان کرد: میزان تراکنش مالی ۲۲ شرکت مستقر در مرکز رشد فناوری از ابتدای امسال تاکنون ۸۰ میلیارد ریال بوده است. از ابتدای تاسیس این‌ مرکز نیز هفت میلیارد ریال تاکنون از محل منابع صندوق پژوهش و فناوری خراسان رضوی به واحدهای نوآور مستقر در نیشابور پرداخت شده است.

شیرازی افزود: همچنین از ابتدای امسال تاکنون نزدیک به ۱۰ میلیارد ریال اعتبار به این‌ مرکز اختصاص یافته است. اعتبار پارسال ۶.۶ میلیارد ریال بود.

وی به کمبودهای مرکز رشد فناوری نیشابور هم اشاره و بیان کرد: با وجود ظرفیتهای علمی و پژوهشی این شهرستان هنوز مرکز رشد آن "شتاب‌دهنده" رسمی ندارد بنابراین آمادگی لازم‌ برای حمایت از سرمایه‌گذاران در این بخش وجود دارد.
مدیر مرکز رشد فناوری نیشابور گفت: این مرکز پس از کاشان دومین مرکز رشد غیر مرکز استانی سطح کشور است که موفق به دریافت مجوز قطعی برای فعالیتهای علمی، تخصصی و پژوهشی خود شده است.
شیرازی افزود:


شناسنانه فیروزه، الماس، برلیان و مروارید

وی در ادامه این نشست خبری به برخی از فعالیتهای برجسته مرکز رشد فناوری نیشابور هم اشاره و بیان کرد: همچنین گفت: این مرکز از مرداد ماه گذشته با همکاری شرکت کانون هماهنگی دانش، صنعت و همچنین بازار جواهرات و سنگهای قیمتی مستقر در مرکز رشد، برای "فیروزه، الماس، برلیان و مروارید" شناسنامه اصالت و عیار صادر می‌کند.

شیرازی یه نیاز تامین دو میلیارد ریال به منظور تجهیز آزمایشگاه اشاره و بیان کرد: صدور این شناسنامه در حوزه صادرات فیروزه بسیاری از مشکلات صادرکنندگان فیروزه نیشابور را رفع کرده است.
وی در ادامه همچنین شرط اصلی پذیرش واحدهای فناور را برخورداری آنها از یک گروه منسجم، طرح تجاری قابل دفاع، ایده نو و کاربردی اعلام و بیان کرد: مرکز رشد فناوری نیشابور یک مرکز جامع است که همه زمینه‌های علوم انسانی، گردشگری و فرهنگی را علاوه بر حوزه‌های فناوری، اطلاعات، ارتباطات، مگاترونیک دارد.

مدیر مرکز رشد فناوری نیشابور افزود: با توجه به ظرفیتهای محلی نیشابور این مرکز طرحهای مرتبط با حوزه کشاورزی و صنایع تبدیلی را نیز زیر پوشش قرار می‌دهد.
وی ادامه داد: رویکرد پارکهای فناوری "تجاری‌سازی یافته‌ها و دستاوردهای پژوهشی" است لذا با توجه به سیاستهای ابلاغی اقتصاد مقاومتی، پارکهای فناوری به سرعت در حال بروز و ظهور برای رفع موانع تولید هستند.
شیرازی گفت: نتیجه تجاری‌سازی ایده‌ها "افزایش تولید ناخالصی ملی و تولید پایدار" است که باعث مهار و کاهش آسیبهای اجتماعی نیز می‌شود.

وی افزود: هزینه اشتغال پایدار برای هر نفر در چارچوب فعالیت صنایع مادر حدود ۱۰ میلیارد، در صنایع کوچک و متوسط حدود سه تا پنج میلیارد ریال و در پارکهای فناوری حدود ۳۰۰ تا ۵۰۰ میلیون ریال است.
هیات وزیران دولت جمهوری اسلامی ایران مجوز فعالیت پارک علم و فناوری نیشابور را سال ۱۳۸۶ صادر کرد. عملیات ساخت مرکز رشد فناوری نیشابور نیز سال ۱۳۸۸ در زمینی به وسعت ۱۰ هکتار با زیربنای چهار هزار و ۵۰۰ مترمربع آغاز شد. این مرکز از سال ۱۳۸۹ تاکنون پیگیر فعالیتهای تخصصی است.
مرکز رشد فناوری نیشابور با تکمیل مجموعه ساختمانی و مجتمع کارگاهی خود گنجایش پذیرش خود را به ۱۲۰ شرکت فناور با ۶۰۰ متخصص شاغل افزایش داده است.

مراکز رشد فناوری با ارائه خدمات حمایتی، پشتیبان ایجاد و توسعه حرفه‌های جدید توسط کارآفرینان در قالب واحدهای نوپای فعال در حوزه‌های گوناگون فناوری هستند. بر این اساس چنین مراکزی با هدف تجمیع توانایی پژوهشی و اطلاعاتی دانشگاهها، صنایع و شرکتهای دولتی و خصوصی به منظور تجاری کردن نتایج پژوهشای علمی و دانشگاهی، طراحی و تاسیس شده‌اند و با تلفیق توانایی پژوهشگران، کارآفرینان و صاحبان صنایع به توسعه سریع فناوری کمک می‌کنند.
مرکز شهرستان ۴۵۰ هزار نفری نیشابور در فاصله ۱۲۷ کیلومتری غرب مشهد واقع است.


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

تزیین جشن الفبا در مدرسه | 40 ایده تزیین جشن الفبا در مدرسه برای کلاس اولی ها برای دهه ...