دشت ورامین سالانه 81 میلیون مترمکعب کسری مخزن آبخوان دارد


دشت ورامین سالانه 81 میلیون مترمکعب کسری مخزن آبخوان دارد

تهران- ایرنا- معاون شرکت آب منطقه‌ای استان تهران گفت: دشت ورامین سالانه 81 میلیون متر مکعب کسری مخزن آبخوان دارد و بیلان ورودی و خروجی آب در این حوزه از استان تهران منفی است.

مهدی فروغی روز شنبه در نشست تخصصی بررسی منابع آب که در محل فرمانداری ورامین برگزار شد اظهار کرد: این که مدارس شهرستانی نظیر ورامین که در سال‌های گذشته، از آلودگی هوا در آن خبری نبود، به دلیل افزایش میزان آلاینده‌ها تعطیل می‌شود نشان می‌دهد رفتار نادرست با طبیعت، اثرات مخربی بر زندگی انسان‌ها خواهد داشت.
وی گفت: اگر در گذشته به آب موجود در دشت ورامین بی مهری نمی‌شد، امروز شاهد کمبود منابع آب و بروز پدیده مخرب فرونشست دشت در این بخش از استان تهران نبودیم.
فروغی اظهار کرد: با توجه به مشکلات موجود در منابع آبی کشور، ۴ دشت در استان‌های تهران، فارس، اصفهان و سمنان با همکاری وزرای نیرو و کشاورزی، به عنوان پایلوت مدیریت منابع آب در نظر گرفته شدند که در استان تهران، ورامین برای اجرای این طرح مورد توجه قرار گرفته است.
وی با اشاره به بحرانی بودن وضعیت بهره‌برداری از منابع آب دشت ورامین اظهار کرد: میزان ورودی منابع آب از محل بارش نزولات جوی، آب‌های زیرزمینی و بازگشت آب در دشت ورامین ۳۷۹ میلیون مترمکعب است و مجموع برداشت آب ۴۶۰ میلیون متر مکعب است که این امر نشان از کسری ۸۱ میلیون مترمکعبی آبخوان در سال دارد.
فروغی تصریح کرد: در حال حاضر ۳۵۹ حلقه چاه مجاز در حوزه کشاورزی، ۱۵۵ حلقه در حوزه آب شرب و ۳۲۳ حلقه چاه مجاز در حوزه صنعت و خدمت در ورامین وجود دارد که از این چاه‌ها سالانه ۱۲۱.۶ میلیون متر مکعب آب استحصال می شود.
معاون شرکت آب منطقه‌ای استان تهران افزود: در حال حاضر ۸۲۲ حلقه چاه غیرمجاز در حوزه کشاورزی و صنعت شناسایی شده که از این چاه‌ها سالانه ۲۶.۹۵ میلیون متر مکعب آب استحصال می‌شود که با شناسایی این چاه‌ها، تعداد زیادی از آن‌ها مسدود شده است.
فروغی تعداد کل چاه‌های مجاز دشت ورامین را یک هزار و ۶۹۴ حلقه با تخلیه ۴۶۰.۴ میلیون متر معکب در سال یاد کرد.
وی با اشاره به مخاطرات افزایش میزان برداشت از منابع زیرزمینی گفت: مخاطرات ناشی از برداشت بی رویه از منابع آب زیرزمینی شامل کاهش پتانسیل آبخوان و فرونشست زمین و کاهش تدریجی کیفیت منابع آب و ایجاد محدودیت در تامین آب شرب شهری و روستایی است که دشت ورامین را تهدید می‌کند.
فروغی گفت: یکی از اقدامات مهم در کاهش میزان برداشت از آب‌های زیرزمینی، انسداد چاه‌های غیر مجاز است که این امر طی سه سال گذشته با انسداد ۹۹۸ حلقه چاه غیر مجاز در محدوده دشت ورامین، از تخلیه بالغ بر ۴۸.۰۱ میلیون متر مکعب آب جلوگیری شد.
وی از تغییر الگوی کشت، استفاده از شیوه‌های نوین آبیاری و نیز فرهنگ سازی تعادل بخشی به آب، به عنوان دیگر راه‌کارهای استفاده درست از منابع آب و جلوگیری از پیشرفت فرونشست دشت ورامین یاد کرد.
بر اساس گفته مسئولان، دشت ورامین با فرونشست سالانه ۳۶ سانتی‌متر، رتبه نخست این پدیده را در جهان به خود اختصاص داده است.


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

نمایشگاه کتاب در قرچک برپا شد