یک‌هزار و 159 نفر در دوره انتقال استان مرکزی تحت آموزش قرار گرفتند


یک‌هزار و 159 نفر در دوره انتقال استان مرکزی تحت آموزش قرار گرفتند

اراک - ایرنا - معاون سوادآموزی آموزش و پرورش استان مرکزی گفت: یک‌هزار و 159 نفر امسال در دوره انتقال سازمان سوادآموزی در این استان تحت آموزش قرار گرفتند و از خدمات آن بهره‌مند شدند.

«حسین میرزایی» روز یکشنبه در جمع اصحاب رسانه افزود: سهمیه دوره انتقال استان مرکزی امسال آموزش یک‌هزار و ۱۳۰ نفر بود که تاکنون ۱۰۲ و پنج دهم درصد حجم ابلاغی در استان محقق شده است.

وی، حجم ابلاغی آموزش سوادآموزان در دوره تحکیم سازمان سوادآموزی در استان مرکزی را یک‌هزار و ۹۵۰ نفر عنوان کرد و ادامه داد: تاکنون یک‌هزار و ۹۶۵ نفر در این دوره تحت آموزش قرار گرفته‌اند.

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش استان مرکزی خاطرنشان کرد: باوجود افزایش سه برابری حجم ابلاغی استان مرکزی در دوره‌های مختلف سواد آموزی و تحکیم نسبت به سال‌گذشته؛ تمامی تعهدات تاکنون محقق شده است.

میرزایی ادامه داد: حجم ابلاغی دوره سوادآموزی ایرانی به این استان در سال جاری ۲ هزار و ۲۱۹ است که تاکنون یک‌هزار و ۳۰۹ نفر معادل ۵۹ درصد از مجموع حجم ابلاغی استان محقق شده و با توجه به مهلت ثبت نام افراد در این دوره تاپایان دی ماه، امید است بقیه این تعهد عملیاتی شود.

وی حجم ابلاغی سوادآموزی اتباع استان مرکزی در سال جاری را ۴۴۷ نفر، کمیساریای عالی‌ پناهندگان سازمان ملل در دوره سواد آموزی استان را ۱۹ و دوره انتقال را ۶۰ عنوان کرد و گفت: تا کنون ۱۰۰ حجم ابلاغی استان در این زمینه محقق شده است.

معاون سواد آموزی آموزش و پرورش استان مرکزی با یادآوری اجرای طرح آموزش هفتگانه رایانه از سه سال گذشته تاکنون در استان مرکزی، افزود: ۴۲۰ نفر سوادآموزان دوره انتقال استان در این مدت در دوره‌های آموزش هفتگانه رایانه در این استان شرکت کرده و از این آموزش‌ها بهره‌مند شده‌اند.

میرزایی گفت: بر اساس خوداظهاری افراد در آخرین سرشماری سال ۹۵ در این استان ۳۲ هزار و ۶۸ نفر بی‌سواد در این خطه وجود دارد که شهرستان اراک با ۹۷ و هشت دهم درصد بالاترین نرخ باسوادی و کمیجان با ۹۱ و ۹ دهم درصد پایین‌ترین نرخ بی‌سوادی در استان را به خود اختصاص داده‌ است.

معاون سواد آموزی آموزش و پرورش استان مرکزی افزود: سه مرکز یادگیری محلی در استان مرکزی وجود دارد که بر اساس تفاهم‌نامه اداره کل آموزش و پرورش با شهرداری اراک چهار مرکز یادگیری امسال در این شهرستان ایجاد می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: ۱۵۰ نفر از سوادآموزان سازمان سوادآموزی در استان مرکزی تاکنون موفق به اخذ مدارک دانشگاهی شده‌اند.

میرزایی، از افزایش ۴۲ و پنج دهم درصدی نرخ باسوادی در بین جمعیت ۱۰ تا ۴۹ سال استان مرکزی در چهار دهه گذشته خبر داد و گفت: نرخ باسوادی در جمعیت هدف سازمان سوادآموزی این استان در ابتدای انقلاب ۵۴ درصد بود که این رقم در آخرین سرشماری انجام شده در استان به ۹۶ و پنج دهم درصد افزایش یافته است.

وی ادامه داد: نرخ باسوادی بین جمعیت مردان جامعه هدف سازمان سوادآموزی استان مرکزی از ۵۲ و ۵۸ صدم درصد به ۹۷ و پنج دهم درصد و در جمیعت زنان استان از ۴۷ درصد به ۹۵ و ۶ دهم درصد در این مدت افزایش یافته است.

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش استان مرکزی میانگین نرخ باسوادی کشور را ۹۴ و ۶ دهم درصد عنوان کرد و گفت: این استان با افزایش ۲ صدم درصدی نرخ باسوادی نسبت به میانگین کشوری رتبه هشتم را در این زمینه در بین استان‌ها به خود اختصاص داده است.

میرزایی، از رشد ۴۶ درصدی نرخ باسوادی در چهل سال گذشته بین افراد ۶ سال به بالای استان مرکزی خبرداد و افزود: نرخ باسوادی در بین این افراد در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی ۴۱ بود که این رقم در آخرین سرشماری سال ۹۵ به ۸۷ درصد افزایش یافته است.

وی ادامه داد: نرخ باسوادی در جامعه شهری استان مرکزی از ۶۳ و چهار دهم درصد در این مدت به ۹۸ و ۹۰ صدم درصد و جامعه روستایی از ۳۲ و ۶ دهم به ۷۴ و چهار دهم درصد افزایش یافته است.

میرزایی اظهار داشت: این استان رتبه اول و دوم معاونت سوادآموزی آموزش و پرورش استان مرکزی را در زمینه شاخص‌های سوادآموزی کشور کسب کرده و در تفاهم‌نامه‌ای با سایر دستگاه‌ها، اجرای طرح مجازات جایگزین حبس، انعقاد تفاهم‌نامه با دادگستری استان در راستای معرفی افراد بی‌سواد به این اداره کل و تلاش آموزش دهندگان این رتبه را در مدت سه سال گذشته به خود اختصاص داده است.

وی گفت: اجرای طرح توانمندسازی آموزش دهندگان و فن‌بیان این افراد از جمله برنامه‌های معاونت سوادآموزی آموزش و پرورش استان مرکزی برای افزایش هرچه بیشتر سوادآموزان در دوره‌های مختلف سوادآموزی است.

۳۲ هزار و ۲۲۹ بی سواد و کم سواد در گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال در استان مرکزی وجود دارد.


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

بیش از 90 بسته معیشتی توسط بانوان مرکزی بین نیازمندان توزیع شد