آیا استفاده از ماسک، شما را در برابر ویروس «کرونا» محافظت خواهد کرد؟


آیا استفاده از ماسک، شما را در برابر ویروس «کرونا» محافظت خواهد کرد؟
در منطقه های آلوده به کروناویروس چینی شمار بسیاری از مردم به استفاده از ماسک های صورت روی آورده اند که تا حدودی میتواند در برابر ویروس مراقبت کند.

بر اساس گزارشات، با افزایش نگرانی درباره شیوع کروناویروس جدید، مردم سراسر آسیا به خرید ماسک های صورت روی آورده اند. کمیسیون ملی بهداشت کشور چین ماسک هایی را در اختیار کارکنان مراقبت های بهداشتی که درگیر جواب به این شیوع هستند، قرار داده است و طبق گزارشات، میلیون ها ماسک برای اهالی شهر ووهان فرستاده شده است. ولی آیا این ماسک ها مانع از ابتلای مردم به ویروس جدید می شوند؟

می دانیم که کروناویروس از راه هوا منتقل میشود و میتواند بین اشخاص نیز منتقل شود. محققان معتقد هستند که این ویروس احتمالا از حیوانات به انسان و ازطریق نفس کشیدن ذرات موجود در هوا در بازار غذاهای دریایی که حیوانات وحشی زنده در آن به فروش میرسد، منتقل شده است. بدین ترتیب، منطقی است که بینی و دهان خود را بپوشانید.

دو نوع اصلی ماسک موجود است که برای محافظت دربرابر ابتلا به عفونت ویروسی از آنها استفاده می شود. یکی ماسک های جراحی است، یعنی همان ماسک هایی که جراحان حین عمل جراحی از آن استفاده می کنند. این ماسک ها سدی در برابر عبور ذرات مایع ایجاد می کنند و شاید احتمال گرفتن ویروس از شخص دیگر را کاهش دهند.

آیا استفاده از ماسک، شما را در برابر ویروس «کرونا» محافظت خواهد کرد؟

ولی این ماسک ها محافظت کاملی در برابر ویروس های موجود در هوا ایجاد نمی کنند. به عنوان مثال کاملاً بینی و دهان را نمی پوشانند و ذرات میتوانند وارد شوند. علاوه براین ، ذرات بسیار ریز به سادگی از مواد تشکیل دهنده ی ماسک عبور می کنند. این ماسک ها همچین چشمان شخص را بی حفاظ باقی می گذارند و این احتمال موجود است که ویروس از این طریق وارد بدن شود. مارک وولهوس از دانشگاه ادینبرو در بریتانیا می گوید: این نوع ماسک ها امکان دارد موثر باشند ولی مشخص نیست که محافظت آنها کامل است یا نه.

ماسک های یک بار مصرف

سازمان جهانی بهداشت توصیه می کند که تمامی کارکنان مراقبت های بهداشتی که اشخاص مبتلا به ویروس را درمان می کنند، علاوه بر دستکش، عینک محافظ و لباس محافظ از ماسک های جراحی نیز استفاده کنند. تصور می شود که ماسک های جراحی در محیط های بالینی مؤثرتر باشند برای این که با سایر تجهیزات محافظتی و اقدامات بهداشتی دقیق همراهند. ماسک ها همینطور بطور مکرر تعویض می شوند. ماسک های جراحی طوری طراحی نشده اند که بیش از یک بار مورد استفاده قرار گیرند.

آیا استفاده از ماسک، شما را در برابر ویروس «کرونا» محافظت خواهد کرد؟

ماسک های تنفسی N95 محافظت بیشتری فراهم می کنند. چنین دستگاه هایی برای پیش‌گیری از ورود ۹۵ درصد از ذرات ریز به بینی و دهان طراحی شده اند ولی تنها درصورتی اثر دارند که بطور مناسبی روی صورت قرار گیرند و برای کودکان یا افرادی که روی صورت خود مو دارند، مناسب نیستند. ماسک های تنفسی N95 همچنین باعث میشوند که نفس کشیدن برای شخص دشوارتر شود، بدین ترتیب برای کسی که علایم عفونت ناشی از کروناویروس جدید را دارد (سرفه و نفس تنگی)، میتواند خطرناک باشد.

پرهیز از تجمع های بزرگ

اقدامات احتیاطی دیگری وجود دارد که اشخاص ساکن در مناطق مشکوک میتوانند برای پیش‌گیری از ابتلا به عفونت انجام دهند. به عنوان مثال مقامات محلی کشور چین از شهروندان خواسته اند که از تجمع های عمومی پرهیز کنند. تعطیلات سال نو در چین برای دور نگه داشتن مردم از محل کار و تحصیل طولانی‌تر شده است. اقدامات بهداشتی مناسب نیز میتواند موثر باشد. در حال حاضر، برای اکثر افرادی که در مناطق خارج از چین زندگی می کنند که خبری از عفونت در آنها نیست، خطر ابتلا به ویروس کم است. مقامات بهداشتی درباره مسافرت به مناطق آلوده هشدار می‌دهند و بر لزوم رعایت بهداشت دست تأکید می کنند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اخبار پزشکی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم/ هواشناسی؛ بارندگی در کرمان شدید است؛ مردم خراسان جنوبی منتظر بارش‌های سیل‌آسا باشند