تتوهای قدیمی در چه شرایطی باعث عفونت جدید می‌شود؟


تتوهای قدیمی در چه شرایطی باعث عفونت جدید می‌شود؟

گاهی ممکن است با گذشت ماه‌ها، سال‌ها و حتی چند دهه پس از خالکوبی، تحریک یا عفونت پوستی در محل یا اطراف آن ایجاد شود.

بروز این عارضه به این دلیل است که تتوها به لایه‌های محافظتی پوست رخنه می‌کنند و خطر ابتلا به عوارض پوستی را افزایش می‌دهند.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از تبیان، اگر حتی پس از گذشت مدتی در محل یا اطراف خالکوبی خود قرمزی، برآمدگی و یا حتی سوختگی مشاهده کردید، یکی از این موارد می‌تواند دلیل بروز این عارضه باشد و شما باید هرچه سریع‌تر به متخصص پوست مراجعه کنید.

بروز عفونت

شاید داستان‌های ترسناک عفونی شدن محل تتوی افراد و منحرف شدن ظاهر طرح روی پوستشان را شنیده باشید. این حالت معمولا طی فرایند بهبودی محل خالکوبی اتفاق می‌افتد و حتی ممکن است عفونت چند ماه بعد رخ دهد. درد، قرمزی، بثورات همراه با خارش، برآمدگی‌های قرمز، زخم‌های باز، چرک و حتی تب همراه با لرز از علائم بروز عفونت به شمار می‌رود.

آلرژی به جوهر خالکوبی

اگرچه این حالت نادر است، اما واکنشی که به آن سودولینفوماتوس (شبه لینفوماتوس) می‌گویند می‌تواند در پاسخ به جوهر قرمز اتفاق بیفتد. در واقع این حالت یک حساسیت شدید تأخیری نسبت به جوهر است.

علت این مسئله ناشناخته است، اما گمان می‌رود جوهر قرمز به عنوان یک آنتی‌ژن عمل می‌کند و سبب تحریک سیستم ایمنی می‌شود. سلول‌هایی به نام لنفوسیت به نقطه‌ای از پوست که آنتی‌ژن یا همان جوهر قرمز به آن وارد شده است، نفوذ می‌کند و باعث بروز یک واکنش التهابی می‌شود. به نظر می‌رسد این پاسخ برای مدتی در حال پیشرفت است، اما ماه‌ها یا سال‌ها طول می‌کشد تا روی سطح پوست ظاهر شود.

بیماری پوستی

شوکه‌کننده است که تتو می‌تواند باعث شود پوست انسان دچار اگزما و پسوریازیس و حتی ویتیلیگو شود. به خصوص در مورد پسوریازیس و ویتیلیگو این نظر وجود دارد که هرگونه اختلال اپیدرمال باعث شروع بیماری می‌شود از جمله خالکوبی. اگزما احتمالاً بیشتر بازتاب‌دهنده یک واکنش آلرژیک است.

قرار گرفتن در معرض نور خورشید

احتمالاً شنیده‌اید که کرم ضد آفتاب برای کسانی که خالکوبی بر بدنشان دارند از اهمیت بالایی برخوردار است، زیرا اشعه UV خورشید می‌تواند جوهر را محو کند. اما آیا هرگز یک آفتاب‌سوختگی شدید در اطراف و یا روی یک تتو زردرنگ را تجربه کرده‌اید؟ این هم یک واکنش آلرژیک است. دلیل آن اثر رنگ‌دانه‌ای کادمیوم سولفید است که وقتی زیر نور آفتاب قرار می‌گیرید باعث قرمزی و ورم اطراف محل تتو می‌شود.

یک مطالعه نشان داد افرادی که خالکوبی‌هایی با جوهر قرمز، آبی یا سیاه دارند با قرار گرفتن طولانی‌مدت در معرض نور خورشید دچار تورم، قرمزی، راش‌های خارش‌دار، تاول‌ها و کهیر می‌شوند. این علائم ممکن است چند دقیقه یا چند ساعت پس از برخورد نور آفتاب با محل خالکوبی بروز پیدا کند.

سوزش بر اثر انجام MRI

جوهر تتو می‌تواند حاوی رنگ‌دانه‌های فلزی از جمله آهن، باریم، روی، مس، مولیبدن و تیتانیوم باشد. رنگ‌دانه فلزی خالکوبی به عنوان آنتن برای پالس فرکانس رادیویی که آهنربا MRI ارسال می‌کند، عمل کرده و گرما ایجاد می‌کند. هرچه خالکوبی بزرگ‌تر و قدرت آهنربا قوی‌تر باشد، خطر سوزش نیز بیشتر خواهد بود.

رادیولوژیست باید قبل از انجام MRI از بیمار بپرسد آیا روی بدنش تتو دارد یا خیر. اگر نپرسید، خودتان به او اطلاع دهید.

کد خبر 491920

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


سانسور تصویر غلامرضا تختی در بنرهای شهرداری تهران/ عکس