رئیس‌جمهور صربستان: همبستگی اروپایی افسانه‌ای روی کاغذ است


رئیس‌جمهور صربستان: همبستگی اروپایی افسانه‌ای روی کاغذ است

تهران–ایرنا- الکساندر ووچیچ رئیس‌جمهوری صربستان با افسانه خواندن همبستگی اروپایی، ممنوعیت صادرات تجهیزات پزشکی از اتحادیه اروپا را به کشورش در بحبوحه همه‌گیری ویروس کرونا، به شدت محکوم کرد.

به نوشته تارنمای نشنال ریویو؛ ووچیچ که کشورش خواستار عضویت در اتحادیه اروپا شده است، همچنین گفت: همبستگی اروپائی وجود ندارد و تنها افسانه ای بر روی کاغذ است، زیرا ما براساس تصمیم های اتحادیه اروپا نمی توانیم کالا و تجیهزات پزشکی وارد کنیم.

ووچیچ روز یکشنبه پس از اعلان وضع اضطراری در صربستان گفته بود: تنها چین می تواند به واکنش برای مبارزه با ویروس کرونا کمک کند.

اروسلاو فون درلین رئیس کمیسیون اروپا چندی پیش گفته بود که صربستان نمی تواند از کشورهای عضو اتحادیه اروپا، تجهیزات پزشکی وارد کند.

به گفته ووچیچ؛ از آنجا که کشورش نمی تواند تجهیزات پزشکی از اتحادیه اروپا وارد کند، از چین درخواست درخواست همه گونه کمک و حتی فرستادن پزشک کرده است.

اتحادیه اروپا صادرات برخی تجهیزات پزشکی به کشورهای غیرعضو این نهاد را به منظور نظارت بر تامین تجهیزات پزشکی، ممنوع اعلان کرده است.

به گفته فون درلین، صادرات تجهیزات و کالاهای پزشکی به کشورهای غیرعضو اتحادیه اروپا، تنها با مجوز صریح دولت های عضو این نهاد امکان پذیر است.

صربستان که تا روز دوشنبه ۶۶ مورد تائید شده ابتلا به ویروس کرونا بدون کشته داشته است، روز یکشنبه وضع اضطراری اعلان و برای همه شهروندان و غیرشهروندان ساکن صربستان که از خارج بازمی گردند، ۱۴ روز قرنطینه اجباری تصویب کرد. ورود افراد بدون مجوز اقامت و کار نیز به این کشور ممنوع شده است.

ایتالیا، فرانسه و اسپانیا عضو اتحادیه اروپا به منظور محدود و مهار کردن گسترش همه گیری کرونا، مقررات قرنطینه به اجرا گذاشته اند.

وضع اضطراری در سراسر صربستان به منظور پیشگیری از گسترش ویروس کرونا، با امضای رئیس جمهوری، رییس پارلمان و نخست وزیر به اجرا گذاشته شد. براساس قانون اساسی صربستان وضع اضطراری با حضور حداقل ۱۲۶ نماینده از ۲۵۰ نماینده در پارلمان اعلام می شود، اما به علت ممنوع بودن تجمع بیش از ۵۰ نفر، طرح اعلان وضع اضطراری توسط رییس جمهوری، مایا گویکوویچ رییس پارلمان و آنا برنابیچ نخست وزیر تصویب شد.

ووچیچ، از بازنشستگان و سالمندان خواست که از خانه هایشان بیرون نیایند و قول داد که نهادهای دولتی، کالاهای مورد نیاز روزانه این گروه از شهروندان را در اختیارشان قرار خواهد داد.

وی، مردم را به آرامش دعوت کرد و گفت که تمامی مایحتاج ضروری از جمله مواد غذایی، بهداشتی و دارو به اندازه کافی در کشور وجود دارد و وضعیت اقتصادی و بودجه کشور را خوب دانست.

همچنین گردهمایی های بیش از ۵۰ نفر در محافل مختلف صربستان ممنوع اعلام شده است.

صربستان به منظور جلوگیری از شیوع گسترده ویروس کرونا، ورود افراد از مرزهای زمینی و هوایی از فرانسه، آلمان، اتریش و اسپانیا و کشورهایی را که این بیماری در آنها شایع است، ممنوع اعلام کرده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم/ هواشناسی؛ بارندگی در کرمان شدید است؛ مردم خراسان جنوبی منتظر بارش‌های سیل‌آسا باشند