نگرانی دانش آموزان محروم از آموزش مجازی در البرز


نگرانی دانش آموزان محروم از آموزش مجازی در البرز

کرج - ایرنا - راه اندازی آموزش مجازی و راه دور برای دانش آموزان کشور اگر چه فرصتی مناسب برای ادامه راه کلاس و مدرسه محسوب می شود اما بخشی از جامعه هدف از جمله در استان البرز به دلیل محرومیت از امکانات نمی توانند با این روش آموزشی ارتباط برقرار کنند.

اواخر سال ۹۸ ویروس کرونا به طور ناگهانی زندگی روزمره مردم را مختل کرد و به دنبال آن فعالیت‌های آموزشی درهفته اول اسفند تعطیل شد.

هرچند تعطیلی مدارس و دانشگاه ها توانست نقش ۵۰ درصدی درپیشگیری ازشیوع بیماری کرونا داشته باشد اما ارتباط و پیوند حضوری معلمان و دانش آموزان درمدارس را قطع کرد.

دانش آموزان ودانشجویان درحالی مجبوربه خانه نشینی شدند که گمان نمی کردند این تعطیلی بیش از ۲ هفته به طول انجامد اما به دلیل شیوع کرونا همچنان این روند ادامه دارد.

معلمان به صورت خودجوش درفضای مجازی با روش های خلاقانه اقدام به آموزش شاگردان خود کردند اما در کلاس درس جدید آنان دانش آموزانی بودند که هر روزغایب هستند.

دراین شرایط بحرانی دانش آموزان بی بضاعت نگران تربودند زیرا امکان دسترسی به فضای مجازی برایشان امکان پذیرنیست .

برخی از دانش آموزان هم که مادرانشان شاغل وسرپرست خانواربوده و فقط یک دستگاه تلفن همراه دارند نمی توانند درکلاس درس فضای مجازی معلمشان حاضرشوند وغیبت می خورند.

با توجه به ادامه وضعیت بیماری کرونا و تاکید وزارت بهداشت و درمان مبنی بر پیشگیری، کلاس‌های درس همچنان در فضای مجازی برگزارمی شود.

در این ایام مسوولان آموزش و پرورش همه تلاش خود را برای ادامه روند آموزش به کار بستند و آموزش دروس باقیمانده از طریق فضای مجازی و صدا و سیما دردستور کاری قرارگرفت.

اما به نظر می‌رسد ناتوانی درتعامل دانش آموزان و معلمان وعدم کنترل دانش آموز توسط آموزگار و از دست رفتن نبض سیستم آموزشی کشورازجمله چالش‌های موجود درچنین شرایطی است.

اکنون بخش عمده آموزش ها درفضای مجازی ازجمله شبکه آموزشی شاد ادامه دارد اما مشکل اساسی این است که شمار زیادی ازدانش آموزان درنقاطی ازکشورمان به دلیلی عدم دسترسی به گوشی هوشمند، اینترنت وحتی تلویزیون، این روزها برای تحصیل دچار مشکل شده اند که یافتن راهکاری برای رفع این معضل ضروری به نظرمی رسد.

استان البرزدرنزدیکی پایتخت قرار دارد اما تا کنون درآن بیش از ۲۶ هزار دانش آموز بی بضاعت شناسایی شده که نگران وضعیت آموزشی خود هستند.

تعدادی از اولیای دانش آموزان بی بضاعت البرزهم درتماس با معلمان اعلام کرده اند که توان خرید گوشی هوشمند را به دلیل قیمت بالا در بازار ندارند و شرمنده فرزندانشان هستند.

برخی دیگرازوالدین البرزهم عنوان کرده اند که دارای چند فرزند درپایه های مختلف تحصیلی هستند واین در حالی است که فقط یک تلفن همراه دارند به همین دلیل امکان حضورفرزندانشان در شبکه شاد و کلاس مجازی معلمان به صورت همزمان وجود ندارد.

برخی ازاولیا این استان هم نسبت به هزینه بالای اینترنت با توجه به مشکلات اقتصادی که خانواده ها با آن روبروهستند، گلمندند و خواستار رایزنی مسوولان آموزش و پرورش با وزارت مربوطه شدند.

شناسایی دانش آموزان

مدیرکل آموزش و پرورش استان البرزدراین زمینه به ایرنا گفت: طرح شناسایی دانش آموزانی که دسترسی به کلاس درس فضای مجازی دراین استان را ندارند در حال اجرا است.

سالارقاسمی خاطرنشان کرد: جمعیت دانش آموزی استان البرز بالاست اما تعداد دانش آموزانی که دسترسی به اینترنت و کلاس های مجازی درس معلمان ندارند، کم است.

دانش آموزان نیازمند به حمایت درزمینه آموزش فضای مجازی دراستان البرزدرحال شناسایی هستند تا با ارائه راهکارهای مناسب زیر پوشش آموزش معلمان قرارگیرند.

وی با اشاره به اینکه تا قبل ازتعطیلی مدارس به دلیل شیوع بیماری کرونا بین ۷۰ تا ۸۰ درصد حجم کتاب های درسی دانش آموزان تدریس شده است، اضافه کرد: حضوردانش آموزان درکلاس درس معلمان الزامی است وعدم شرکت آنان در کلاس غیبت محسوب می شود.آموزش ها از طریق شبکه های آموزش و چهار سیما در پایه های مختلف تحصیلی در حال انجام است.

قاسمی بیان داشت: براساس گزارش وزارت آموزش و پرورش تا کنون دانش آموزان و فرهنگیان این استان استقبال بالایی از شبکه شاد داشته اند.

وی با بیان اینکه برنامه آموزشی شبکه اجتماعی دانش آموزان درفضای مجازی برای دانش آموزان به دلیل شیوع بیماری کرونا فعال شده است، افزود: راهنمای استفاده از شبکه اجتماعی شاد، توسط معاونت آموزش ابتدایی و متوسطه به شهرستان‌ها و مناطق تابعه ابلاغ وبراساس اطلاعیه‌های صادر شده مراحل اجرایی کاردر حال انجام است.

مدیرکل آموزش و پرورش البرزبا بیان اینکه شبکه آموزشی شاد می تواند یک رویکرد منسجم و یک پارچه را در فرآیند آموزش به دانش آموزان در پایه های مختلف تحصیلی ایجاد کند، عنوان کرد: دراین شبکه فعالیت آموزشی دانش آموزان با هدایت معلمان ادامه پیدا می کند.

وی گفت: مشارکت، همراهی و تشویق معلمان و دانش آموزان برای حداکثر استفاده ازاین ظرفیت آموزشی درفضای مجازی ضرورت دارد.

قاسمی تاکید کرد: شبکه اجتماعی دانش آموزی " شاد "، فرصتی برای گسترش آموزش‌های مجازی و مدرسه مجازی درآموزش و پرورش است زیرا درآن معلمان می توانند محتوای درسی مناسب را با خلاقیت و امکانات بیشتری که در این فضا ایجادشده است از طریق سامانه سناد دراختیار دانش آموزان قراردهند.

شبکه شاد

معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش البرز هم گفت: تاکنون حدود ۹۰ درصد مدارس ابتدایی این استان عضو شبکه اجتماعی شاد شده اند.

محرمعلی الهویی اظهارداشت: بیشتردانش آموزان ابتدایی البرزهم توانستند عضو شبکه شاد شوند. با پیگیری های انجام شده امکان دسترسی برای دانش آموزان اتباع خارجی نیز فراهم شده است.

وی با اشاره به اینکه فرآیند به عضویت درآمدن دانش آموزان باقی مانده به شبکه شاد از سوی مدیران مدارس البرزدرحال پیگیری است، یادآورشد: شبکه شاد قابلیت های بالایی برای اجرای برنامه های درسی دارد.

این برنامه برای اولین باردرتاریخ آموزش و پرورش با مالکیت انحصاری آموزش و پرورش ایجاد شده که می تواند زمینه ساز تحولات جدیدی درفرایند یاددهی و یادگیری با رویکرد بهره مندی از یک فرصت آموزشی برای دانش آموزان شود.

الهویی با بیان اینکه می توان اندیشه های نوینی مانند کلاس درس معکوس تولید محتوای الکترونیک را توسط معلمان دراین شبکه درحد انتظار عملی ساخت، اضافه کرد: مشکلات جزئی دراین فرآیند با تلاش گروه فناوری آموزش و پرورش بسیاری از اشکالات مرتفع گردیده یا دردست رفع است.درکمترین زمان ممکن معلمان و دانش آموزان استقبال خوبی ازاین برنامه داشته اند و عضوگیری در شبکه شاد رو به افزایش است.

وی عنوان کرد: مشارکت و وظیفه شناسی آموزگاران ،کادر اجرایی مدارس ،کارشناسان واولیا توانست زمینه افزایش اشتیاق بهره برداری دانش آموزان از محتواهای الکترونیکی را عملی سازد.

معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش البرز ادامه داد: این مشارکت بالا موفقیت ما در تبدیل محیط خانه به مدرسه و تحقق شعار "هر خانه یک مدرسه " را رقم زد.

وی افزود: برنامه شاد قابلیت های بالایی برای اجرای برنامه های درسی دارد.

الهویی گفت: با همراهی وتلاش عمومی برای رفع اشکالات جزئی این برنامه، شاهد وضعیت بسیار مطلوبی در آموزش های مجازی خواهیم بود.

استان البرز ۵۰۰ هزار دانش آموز و ۲۶ هزار فرهنگی دارد.

ویروس کرونا برای نخستین بار در شهر ووهان چین شیوع پیدا کرد و سپس به ۲۱۰ کشور و سرزمین رسید که سازمان بهداشت جهانی وضعیت فوق العاده اعلام کرده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه البرز

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جملات و متن تبریک روز جهانی خلبان به همسرم و عشقم + عکس نوشته و استوری