گرفتن بازیکنان خارجی باید کارشناسی شده باشد


گرفتن بازیکنان خارجی باید کارشناسی شده باشد

یک کارشناس فوتبال گفت: باید بنگاه‌های نقل و انتقالات بازیکنان قانونمند شود و افرادی که در این حوزه فعال هستند دوره های مختلف از جمله حقوق ورزشی را سپری کنند.

محمد یاوری در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: در خصوص شروع لیگ که صبحت‌ها و نظرات مختلفی تاکنون گفته شده نکته مهم که همه بر آن تاکید دارند حفظ سلامت افراد است و البته در کنار آن بحث حفظ نشاط و شادابی افراد جامعه نیز مطرح است. امیدوارم که مسئولان با برنامه‌ریزی و راهکارهایی که دارند این مهم را جدی بگیرند تا اتفاقی رخ ندهد که پیشمانی به همراه داشته باشد.

وی افزود: در فوتبال بحث برخورد بازیکنان و شرایط نزدیکی که آن‌ها با یکدیگر دارند، وجود دارد، حتی اگر بدون تماشاگر هم برگزار کنیم باید تمام جوانب سنجیده شود. موضوع جالبی شنیدم که قرار است آلمان در جریان برگزاری مسابقات، صدای تماشاگران را در کنار صدای گزارشگر پخش کند تا هیجان به هواداران فوتبال منتقل شود. این ابتکارها جالب است و می توان در مورد آن فکر کرد و چنین خلاقیت‌هایی داشت.

وی ادامه داد: رعایت تمام پروتکل‌هایی که گفته می‌شود بسیار ضروری است، در بازی‌هایی که از لیگ آلمان بعد از این وقفه مشاهده کردیم این بود که تمام موارد در ورود به زمین، شروع بازی، مواجهه با بازیکن مصدوم و روی زمین افتاده و شادی بعد از گل به خوبی رعایت شد. تمام این موارد می‌تواند برای ما الگو و یک کلاس باشد. آنچه مهم است رعایت موارد از سوی مردم است، نمی‌توان فقط از مسئولان و مدیران توقع داشت، اگر به دنبال دوباره دیدن فضای شاداب و پرهیجان فوتبال هستیم باید این موارد را رعایت کنیم. کادر درمانی روزهای سختی را سپری می‌کنند و باید به دنبال کاهش فشار بر آن‌ها باشیم.

سرمربی تیم ملی زیر ۱۵ ساله های کشور تصریح کرد: نکته بسیار مهم و خطرناکی که طی چند روز گذشته شنیده و در برخی از فضاهای مجازی دیده‌ام، بحث فعالیت مدارس فوتبال است که در چنین شرایطی تبلیغات دارند و در حال ثبت نام کردن هستند، مردم باید در این زمینه هوشیار باشند، این موج تا حد زیادی خطرناک است و باید محدودیت‌ها و کنترل‌ها بیشتر شود. درست است که باشگاه‌ها به ویژه خصوصی، بدنسازی و آموزشی متضرر شده‌اند و دوست دارند که این فعالیت‌ها هر چه سریع تر شروع شود؛ اما نباید به هر قیمتی این مساله صورت گیرد.

بنگاه‌های انتقال بازیکنان ضروری است

یاوری در خصوص بحث دلالیسم و دستور وزیر ورزش مبنی بر نظارت بیشتر در این زمینه، گفت: یکسری افراد و بنگاه‌ها در بحث نقل و انتقال بازیکنان مجاز هستند و مجوز فیفا دارند و باید این گروه را جدا کرد. در دنیا کار نقل و انتقالات بازیکنان از سوی افراد و بنگاه‌ها یک کار معمول و رایجی است و باید ما نیز آن را به گونه درست با رعایت موارد ایمنی انجام دهیم، در مورد ویروس کرونا ما ملزم به رعایت یکسری پروتکل‌هایی هستیم که باید در خصوص نقل و انتقالات بازیکنان نیز این پروتکل‌ها را رعایت کنیم تا هر کسی نتواند این کار را نجام دهد. اگر این مساله قانونمند شود و مجوز لازم صادر شود این بنگاه‌ها و افراد مورد نیاز و مفید هستند، باید سالم سازی شود، مساله مهم دیگر این است که افرادی که وارد این کار می‌شوند حتما دوره‌های حقوق ورزشی را بگذرانند تا زمانی که می‌خواهند یک قراردادی برای باشگاهی ببندند بر قوانین و بندهایی که در قرارداد ذکر می‌شود اشرافیت لازم را داشته باشند.

بازیکنان زیر ۱۸ سال و بحث حق رشد

این کارشناس فوتبال گفت: بحث بازیکنان زیر ۱۸ سال هنوز در ایران حل نشده است و این موضوع بسیار مهم و حساسی است. یک بازیکن در سن کم وارد باشگاهی می‌شود، باشگاه برای چندین سال روی وی سرمایه گذاری کرده و هزینه می‌کند و در این میان قراردادی که امضا شده با پدر بازیکن است. زمانی که بازیکن به سن ۱۸ سالگی می‌رسد، یکی از افرادی که در کار نقل و انتقال بازیکن است از راه می‌رسد و این بازیکن را به تیمی معرفی می‌کند و قرارداد بسته می‌شود، اگر این بازیکن بتواند یک قرارداد بسیار خوبی با تیم جدیدش ببندد، می‌تواند مبلغی را به عنوان حق رشد به باشگاه قبلی پراخت کند، اما اگر چنین شانسی نداشته باشد با مشکل روبرو می‌شود.

یاوری افزود: در این خصوص مشکلات و خلاهایی در قوانین وجود دارد. باید در ابتدا قوانین و مقرراتی که در حقوق ورزشی است را بازبینی و درست کرد و بعد از آن در راه پاکسازی و جلوگیری از دلالیسم قدم برداریم. ماهیت بنگاه‌های انتقال بازیکنان بد نیست چرا که این بنگاه ها رابطی بین بازیکن، باشگاه و مربی هستند.

وی در خصوص دخالت مربیان و مدیران باشگاه‌ها در این موضوع، خاطرنشان کرد: این عمومیت ندارد و در یکسری از باشگاه‌ها وجود دارد که پرونده‌های آن هم موجود است. اگر افرادی که در هر پست و سمتی منصوب می‌شوند با حقوق و قوانینی که با آن مواجه می‌شوند دوره های مورد نیاز را دیده باشند و از قوانین اطلاعات داشته باشند بسیاری از این مشکلات پیش نخواهد آمد. دخالت مربیان و مدیران در این مساله اصلا کار زیبا و درستی نیست، مربی نمی‌تواند نقش مدیر برنامه بازیکن را ایفا کند؛ چرا که جایگاه و شأن خود را زیر سوال می‌برد و نمی‌تواند وارد دلالی شود.

کانون مربیان باید هویت رسمی پیدا کند

یاوری در ارتباط با فعالیت کانون مربیان نیز، اظهار کرد: کانون مربیان به عنوان یک بازو می‌تواند در خدمت فدراسیون باشد و کمک‌های زیادی را انجام دهد، اما ابتدا باید اساسنامه کانون مربیان توسط وزارت کشور تایید کامل شود، چرا که وزارت کشور تمام موارد کانون را تایید نکرده است، ابهامات و مسائل باید به طور کامل حل شود و خود کانون یک هویت قانونی و رسمی پیدا کند و بعد از آن می‌تواند در انتخابات و مجمع حضور داشته و تاثیر مثبتی بگذارد.

وی ادامه داد: اساسنامه فدراسیون نیاز به تغییرات زیادی دارد که در این زمینه احتمالا کارشناسان در حال بررسی و انجام تغییرات هستند، معتقدم باید اهالی فوتبال در اساسنامه بیشتر دیده شوند و در امور بیشتر به کار گرفته شده و در انتخابات دخالت و تاثیرگذاری داشته باشند.

یاوری در خصوص صحبت‌هایی مبنی بر منع دو باشگاه استقلال و پرسپولیس در استفاده از بازیکنان خارجی، گفت: نکته اولی که باید در این زمینه مدنظر قراردهیم این است که منظور ما از بازیکن خارجی، چه بازیکنی و با چه کیفیتی است. استفاده نکردن از بازیکن خارجی در دنیای فوتبال امروز مثل این است که ما تکنولوژی را نادیده بگیریم. بازیکنی مانند "لئون اسپانیان" هنوز نامش در سپاهان بزرگ است. در مورد "دیاباته" - بازیکن استقلال ببینید چه مباحثی مطرح شده، این افراد بازیکنان تاثیرگذاری هستند و می‌توانند بر عملکرد و روند کار دیگر بازیکنان نیز تاثیر بگذارند و در رشد آن‌ها کمک کنند.

وی افزود: این کار را من در دهه ۸۰ برای ذوب‌آهن انجام دادم و مورد انتقاد قرار گرفتم، که چرا بازیکن خارج از اصفهان به ذوب آهن آوردم. اعتقاد من این بود اگر بازیکنی مثل محسن مسلمان و پیام صادقیان بتوانند بقیه را به تحرک وادار کنند، این مساله بد نیست و بعد منتقدان این موضوع را قبول کردند. اول باید ضابطه‌ای در این خصوص قرار دهیم که چه بازیکنی با چه ویژگی‌هایی و از چه طریقی باید مطرح شود که این امر به بنگاه‌های جذب بایکن بر می گردد و باید هزینه‌ها، شرایط و بندهای قرارداد به طور کامل مشخص باشد.

این کارشناس فوتبال گفت: در حال حاضر بیشتر مسائل حقوقی که باشگاه‌ها و بازیکنان با آن روبرو هستند مربوط به شرایط و بندهای قراردادها است. در مورد کی روش همین‌گونه بود، اصل قراردادها خیلی مشکلی ندارد؛ بلکه بندها و برخی مفاد است که در ادامه همکاری و یا قطع همکاری مشکل ساز می‌شود. این که یک مرتبه بگوییم تیم‌ها بازیکنان خارجی نداشته باشند، نمی‌شود. باید با دنیای مدرن فوتبال در ارتباط باشیم و بتوانیم بازیکنان باکیفیت را وارد لیگ فوتبالمان کنیم که بتوانیم بازیکنان خودمان را رشد دهیم. برای مثال بازیکنی به لیگ ایران آمده است و در طول یک فصل این قدر کیفیت پایینی داشته که مربی جرات نداشته از او استفاده کند، با وجود اینکه از طریق خود مربی وارد تیم شده و پول زیادی هم بر اساس قرارداد می‌گیرد؛ این‌ موارد مشکل ساز است.

یاوری تصریح کرد: شاید نیاز است که کمیته‌ای در خصوص بررسی کیفیت بازیکنان خارجی که وارد لیگ می‌شوند، تشکیل شود؛ زیرا بحث پول ملی است، حتی در مورد باشگاه‌های خصوصی. مباحث نقل و انتقال بازیکن مربوط به بخش حقوقی باشگاه‌ها است، باشگاه‌های سپاهان و ذوب‌آهن به دلیل اینکه بیشتر از این بخش استفاده می‌کنند با مشکلات کمتری روبرو هستند و باید این موارد را درست کرد، بخش حقوقی باشگاه‌ها باید فعال تر شوند و مدیران اطلاعات خود را در این زمینه بالا ببرند.

وی خاطرنشان کرد: یک زمانی قانون ۲۷ ساله‌ها را در فوتبال قرار دادند که از ناصر حجازی و علی پروین در تیم ملی استفاده نشود. در آن زمان این دو نفر مخالفانی داشتند که این قانون وضع شد، هر چند زود برداشته شد، اما این دو نفر هم فوتبال را کنار گذاشتند. نمی‌توان به خاطر یکی دو مشکل و برخی مسائل همه را اذیت کرد و همه چیز را زیر سوال ببریم بلکه باید راه را درست کرد.

این کارشناس فوتبال کشورمان در ارتباط با صحبت‌هایی مبنی بر حضور مجدد محمدرضا ساکت به عنوان مدیرعامل در سپاهان، گفت: ضمن احترام به سایر مدیران؛ اما نمی‌توان از نقش تاثیرگذار ساکت در سپاهان در مقطعی که مدیرعامل بود و در فوتبال کشور به راحتی گذشت. البته سپاهان مدیران دیگری مثل خلیلیان و رحیمی داشت که تاثیرگذار بودند؛ اما مدیریت ساکت به همه ثابت شده است به خصوص در سپاهان و حضور مجدد وی می‌تواند تاثیرات مثبت زیادی داشته باشد. خوب می‌دانید که ساکت سپاهان را از چه جایگاهی به کجا رساند

وی افزود: مساله مهم دیگری که دوست دارم به آن اشاره کنم در خصوص جدایی مسعود تابش از سپاهان است. مسعود تابش سمبل باشگاه سپاهان بود و به عنوان کاپیتان قدیمی این تیم بهتر بود در موقعیت دیگری از سپاهان جدا می‌شد.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اصفهان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


«اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج»، بهترین دعا و ظهور بزرگ‌ترین جایزه لیله الرغائب...