علم زمانی ثمربخش است که تبدیل به ثروت شود


علم زمانی ثمربخش است که تبدیل به ثروت شود

یک دانشجوی فعال بیوتکنولوژی پزشکی گفت: علم و دانش زمانی ثمربخش خواهد بود که دانش تبدیل به فناوری شده و از آن تولید ثروت شود.

حسین رحیمی در گفتگو با ایسنا اظهار کرد: شیوع بیماری COVID-19 در جهان، بیش از هر چیزی اهمیت و رسالت رشته بیوتکنولوژی پزشکی را در سرتاسرجهان نشان داد و گامهای مهمی در جهت ساخت کیت‌های تشخیصی و واکسن در جهان و در کشورمان برداشته شد.

رحیمی با بیان اینکه اگر بخواهیم یک تعریف ساده از رشته بیوتکنولوژی پزشکی داشته باشیم، استفاده از سیستمهای زیستی در جهت بهبود زندگی و حل مشکلات بشر است، افزود: به عبارت دقیق تر بیوتکنولوژی یک رشته مادر بوده و طیف گستردهای از دانش و تکنولوژیها را در بر میگیرد که از زیست شناسی پایه گرفته تا مهندسی ژنوم در جهت تشخیص و درمان انواع مختلفی از بیماری ها، ساخت انواع داروها و واکسن‌های نوترکیب و جدید، آنتی بادی های نوترکیب، ساخت کیت‌های تشخیصی و طیف وسیعی از مواد آزمایشی و غیره را در بر می گیرد.

وی اضافه کرد: یک دانش آموخته بیوتکنولوژی پزشکی نباید تنها امیدش به استخدام باشد و باید دانش آموختگان این رشته در مسیر تحقیقاتی و تشخیصی صحیحی قرار داده شوند.

رحیمی ادامه داد: انحصار کد نظام پزشکی، تاسیس آزمایشگاههای تشخیصی و دوره تکمیلی علوم آزمایشگاهی باید شکسته شده و یک توزیع عادلانه و منصفانه در رشتههای علوم پزشکی در جهت استفاده از امتیاز ایجاد آزمایشگاه، کد نظام پزشکی یا کدی مشابه نظام پزشکی و امتیاز ایجاد داروخانه (برای بیوتکنولوژی دارویی) اعمال شود.

وی با بیان اینکه پذیرش در دوره تکمیلی تخصصی علوم آزمایشگاهی یکی از انتظارات دانش آموختگان رشته بیوتکنولوژی پزشکی از مسئولین است، افزود: انتظار میرود زمینههای پذیرش دانش آموختگان دکتری تخصصی رشته هایی مانند ایمنی شناسی پزشکی، انگل شناسی پزشکی، باکتری شناسی پزشکی،

بیوشیمی بالینی، ژنتیک پزشکی، میکروب شناسی پزشکی، قارچ شناسی پزشکی، ویروس شناسی پزشکی و هماتولوژی آزمایشگاهی و بانک خون در دوره تکمیلی تخصصی علوم آزمایشگاهی و دریافت کد نظام پزشکی فراهم شود.

رحیمی ادامه داد: دانش آموختگان رشته بیوتکنولوژی پزشکی علی رغم اینکه زیرمجموعه علوم آزمایشگاهی مجموعه یک هستند و در بخش علوم آزمایشگاهی در حوزه تکنیکهای سلولی و مولکولی مهارتهای بالقوهای دارند، متاسفانه مجوز ورود به دوره تکمیلی تخصصی علوم آزمایشگاهی را ندارند.

وی با اشاره به اینکه اعطای مجوز تاسیس آزمایشگاه و کلینیک تشخیصی از دیگر انتظارات دانش آموختگان رشته بیوتکنولوژی پزشکی از مسئولین است، گفت: ایجاد بخش بیوتکنولوژی پزشکی در بیمارستانها و افزایش ظرفیت پذیرش در مقطع ارشد رشته بیوتکنولوژی پزشکی از دیگر انتظارات است.

یادآور می شود، حسین رحیمی از دانشجویان فعال بیوتکنولوژی پزشکی بوده و اخیرا موفق به انتشار مقالهای در زمینه نانوتکنولوژی و سیستم ویرایش ژنومی CRISPR در مجله معتبر " Nano Today" با همکاری پژوهشگران برجسته بیوتکنولوژی و نانوتکنولوژی از ایران، آمریکا، ژاپن، ترکیه و جمهوری آذربایجان شده است. لازم به ذکر است که مجله Nano Today از مجلات معروف و سطح بالا در زمینه نانو تکنولوژی می باشد به طوری که تنها تعداد معدودی از پژوهشگران داخل کشور موفق به انتشار مقاله در این مجله معتبر شده اند.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اردبیل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اگر سود سهام عدالت دریافت نمی‌کنید بخوانید