نساجی-نفت مسجد سلیمان؛ تقابل همسایه‌های میانی جدول


نساجی-نفت مسجد سلیمان؛ تقابل همسایه‌های میانی جدول

ساری – ایرنا - تیم فوتبال نساجی مازندران امشب در دیداری از هفته بیست‌وپنجم لیگ نوزدهم، میزبان همسایه بالایی خود در جدول یعنی نفت مسجد سلیمان است تا بیست‌وچهارمین بازی فصل خود را برگزار کند و در صورت کسب پیروزی یک گام دیگر به نیمه بالایی جدول نزدیک شود.

استادیوم شهید وطنی قائمشهر از ساعت ۲۱ امشب محل برگزاری دیدار برگشت تنها نماینده شمال کشور در لیگ نوزدهم و یکی از سه تیم خوزستانی حاضر در این رقابت‌هاست. دو تیمی که در همسایگی هم قرار دارند و یکی آخرین تیم نیمه بالایی جدول محسوب می‌شود و دیگری اولین تیم نیمه پایینی جدول.

نساجی مازندران و نفت مسجد سلیمان هر دو در یک فصل به لیگ برتر صعود کردند. نهم اردیبهشت ۱۳۹۷ نفت مسجد سلیمان با سرمربیگری «محمود فکری» که حالا روی نیمکت نساجی سرمربیگری این تیم شمالی را به عهده دارد به عنوان تیم قهرمان لیگ آزادگان به لیگ برتر صعود کرد و در همان روز نیز نساجی مازندران با یک امتیاز کمتر به عنوان تیم دوم لیگ آزادگان سهمیه حضور در لیگ برتر فوتبال کشور را به دست آورد.

دو تیم توانستند لیگ هجدهم را با وجود لغزش‌های متعدد بدون سقوط به پایان برسانند. البته نساجی در فصل قبل نتیجه بهتری نسبت به نفت مسجد سلیمان کسب کرد. این تیم در پایان فصل با کسب ۳۶ امتیاز روی پله دهم جدول ایستاد و نفت مسجد سلیمان با کسب ۲۲ امتیاز روی مرز سقوط و بقا، یعنی رتبه چهاردهم قرار گرفت. اما در این فصل تا اینجای کار مسجدسلیمانی‌ها عملکرد بهتری داشتند و مانند زمان صعودشان به لیگ برتر، یک پله بالاتر از نساجی، یعنی در رتبه هشتم جدول ایستاده‌اند.

حریف و مهمان امشب نساجی از ۲۳ بازی ۳۲ امتیاز به دست آورده و امیدوار است که از قائمشهر دست کم با یک امتیاز به خانه برگردد تا فاصله‌ پنج امتیازی با نساجیِ ۲۷ امتیازی را در جدول حفظ کند. اما نساجی که سه بازی اخیر خود در لیگ برتر را با دو پیروزی و یک تساوی خارج از خانه پشت سر گذاشته، نگاهی به یک امتیاز ندارد و پس از کسب هفت امتیاز در تبریز و آبادان با سرمربیگری فکری، برای نزدیک شدن به رتبه هشتم جدول فقط به پیروزی فکر می‌کند.

دو تیم از نظر نتیجه‌گیری و تعداد بازی پس از شروع مجدد لیگ نوزدهم در روزهای کرونایی شرایط یکسانی دارند. هر دو تیم یک پیروزی و یک تساوی به دست آوردند. ضمن این که بازی‌ هر دو تیم با فولاد خوزستان به دلیل شرایط کرونایی برگزار نشد.

دیدار رفت دو تیم در مسجد سلیمان با تساوی بدون گل به پایان رسید. به جز آن بازی، دو تیم چهار بار دیگر مقابل یکدیگر قرار گرفتند که حاصل این دیدارها دو تساوی، یک پیروزی و یک شکست برای هر تیم بود. نساجی در استادیوم وطنی یک بار مقابل نفت مسجد سلیمان شکست خورد و یک بار هم به پیروزی رسیده است.

تقابل فکری با تیم اسبق

شکست خانگی نساجی مقابل نفت مسجد سلیمان در آذر ۱۳۹۶ از سری مسابقات لیگ آزادگان رقم خورده بود که در آن دیدار «محمود فکری» سرمربی نفت مسجد سلیمان بود. به عبارتی دیگر فکری در این ورزشگاه یک بار با نفت مسجد سلیمان توانست نساجی مازندران را شکست دهد و حالا تلاش می‌کند که در همین استادیوم، نفت مسجد سلیمان را با نساجی مازندران شکست دهد. البته فکری در نخستین سرمربیگری خانگی برای نساجی در لیگ برتر از حمایت هواداران پرشور نساجی محروم است.

فکری برای شکست دادن تیمی که آن را قهرمان لیگ آزادگان کرده بود و به لیگ برتر فرستاد، هم دانش فنی لازم را دارد و هم نشان داده که از توان موجود نساجی می‌تواند به درستی برای نتیجه گرفتن بهره بگیرد. نساجی هفته قبل در آبادان توانست بازی خوبی مقابل تیم قدیمی خوزستان یعنی صنعت نفت آبادان ارائه کند و تا مرز کسب سومین برد از سومین بازی رسمی خود با نساجی پیش برود و امشب نیز مقابل دیگر تیم خوزستانی و نفتی لیگ احتمالا بر استفاده از بازیکنان سرعتی متمرکز خواهد شد.

تاکتیک‌های اثربخش نساجی

در بازی‌های اخیر نساجی با فکری، علاوه بر تأکید بر حفظ توپ و میدان، استفاده از خطوط کناری زمین و فرصت‌طلبی از شکاف‌های عمق دفاعی در عملکرد بازیکنان به چشم می‌آمد. تاکتیکی که نتیجه‌بخش هم بود. ارسال‌های کوتاه و کارهای ترکیبی برای رسیدن به مقابل دروازه حریفان نکات فنی برجسته‌ای است که فکری در بازی‌های اخیر به تیم دیکته کرده و از آن‌ها نتیجه گرفته است و احتمالا امشب نیز با توجه به نزدیک بودن سبک بازی نفت مسجد سلیمان با صنعت نفت آبادان، از همین تاکتیک‌ها بهره خواهد گرفت.

نساجیِ فکری در بازی‌های اخیر نشان داده که تا دقیقه پایانی برای ایجاد موقعیت و استفاده از آن تلاش می‌کند. فکری احتمالا امشب نیز برای خنثی کردن نقشه‌های حریف، پرسینگ در میانه میدان را به بازیکنان خود توصیه می‌کند تا علاوه بر دفع خطر پیش از ایجاد آن، راه برای ایجاد موقعیت‌ گلزنی فراهم‌تر شود. توان خوب جسمی بازیکنان نساجی نیز در بازی‌های اخیر نشان دهنده بندسازی خوب و انجام شدن منظم و درست تمرینات باشگاه حتی در شرایط کرونایی است.

جنگ دفاع و حمله

نقطه قوت دیگر نساجی این روزها، عملکرد دفاعی خوب این تیم در بازی‌های اخیر است. نساجی‌چی‌ها در چهار بازی اخیر لیگ برتری خود فقط یک گل دریافت کردند. در صورتی که خط دفاع نساجی مانند چهار بازی اخیر خود کم اشتباه ظاهر شود، خط حمله نه چندان قوی نفت مسجد سلیمان برای باز کردن دروازه نساجی و «علیرضا حقیقیِ» آماده با مشکل مواجه خواهد شد. نفت مسجد سلیمان در ۲۳ بازی انجام شده موفق به ثبت ۱۹ گل شده و پس از گل‌گهر سیرجان و پارس جنوبی جم، در کنار شاهین شهرداری بوشهر سومین خط حمله ضعیف لیگ نوزدهم محسوب می‌شود.

اما مسجد سلیمانی‌ها همانقدر که سخت گل می‌زنند، سخت هم گل می‌خورند و در دفاع عملکرد و شرایط بهتری نسبت به نساجی داشتند. نفتی‌ها بعد از پرسپولیس و فولاد خوزستان، با ۱۵ گل خورده سومین خط دفاع لیگ نوزدهم را دارند و این موضوع می‌تواند برای مهاجمان نساجی که در سه بازی اخیر پنج گل وارد دروازه حریفان کردند کار را دشوار کند.

دیدار نساجی و نفت مسجد سلیمان از ساعت ۲۱ امشب در استادیوم شهید وطنی قائمشهر با داوری «یاسر همرنگ» برگزار می‌شود.


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

واقعه عاشورا الگوی تمدن نوین اسلامی است