برداشت بیش از 63 هزار تن هلو از باغ‌های همدان


برداشت بیش از 63 هزار تن هلو از باغ‌های همدان

همدان- ایرنا- مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی‌ همدان گفت: 63 هزار و 154 تن هلو امسال از پنج هزار و 170 هکتار باغ‌ این استان برداشت شده است.

حجت اله شهبازی روز یکشنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: پیش بینی تولید از این میزان باغ معادل ۷۴ هزار و ۵۹۵ تن بود اما در اثر بروز خسارت ۱۱ هزار و ۴۴۱ تن محصول از بین رفت.

وی خاطرنشان کرد: از عمده ارقام کشت شده محصول هلو در استان همدان می توان به البرتا، انجیری، زعفرانی و حاج کاظمی اشاره کرد.

مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی همدان عنوان کرد: سال گذشته سطح باغ های هلو استان معادل پنج هزار و ۱۱۴ هکتار با تولید ۶۸ هزار و ۶۴۸ تن بوده است.

وی اظهار داشت: سطح باغ های شلیل نیز امسال معادل ۲ هزار و ۲۴۴ هکتار است که پیش بینی می‌شد ۲۵ هزار و ۹۹۱ تن میوه برداشت شود، اما در اثر بروز خسارت ۲ هزار و ۴۱۰ تن محصول از بین رفت.

شهبازی با یادآوری اینکه از عمده ارقام کشت شده محصول شلیل در استان می توان به مغان، شمس و کیوتا اشاره کرد افزود: سال گذشته سطح باغ های شلیل استان معادل ۲ هزار و ۲۰۷ هکتار با تولید ۲۴ هزار و ۸۱ تن بود.

مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی همدان عنوان کرد: سطح باغ های زردآلو نیز امسال معادل ۲ هزار و ۲۵۲ هکتار و تولیدی معادل ۲۲ هزار و ۹۴۱ تن پیش بینی می‌شد اما در اثر بروز خسارت ۶ هزار و ۲۰۰ تن از این محصول از بین رفته است.

وی گفت: از عمده ارقام کشت شده زردآلو در استان می توان به نوری، شکرپاره و ضیاالملکی اشاره کرد.

شهبازی افزود: سال گذشته سطح باغ های زردآلو استان معادل ۲ هزار و ۲۱۲ هکتار با تولید ۱۵ هزار و ۱۷۸ تن بوده است.

همدان رتبه پنجم کشور در زمینه تولید آلو

رییس سازمان جهاد کشاورزی همدان گفت: این استان دارای رتبه پنجم کشور در زمینه تولید آلو است و مهمترین ارقام تولیدی آلو در استان «آلو بخارا»، «آلو قطره طلا»، «آلو سیاه» و «آلوی سانتروزا» است.

منصور رضوانی جلال با بیان اینکه آلو یکی از مهمترین محصولات باغی تولیدی در استان همدان است افزود: سرانه تولید آلو در این استان به ۹ کیلوگرم می‌رسد.

وی ادامه داد: از ۷۷ هزار و ۵۸ هکتار باغ در استان ۲ هزار و ۱۳۹ هکتار آن باغ آلو است اما تویسرکان با داشتن ۵۸۶ هکتار و فامنین با داشتن ۱۱ هکتار به ترتیب بیشترین و کمترین مساحت باغ آلو را دارا هستند.

به گفته وی اسدآباد با سرانه تولید ۱۸ کیلوگرم بیشترین سرانه تولید آلو در سطح استان و کشور را به خود اختصاص داده است.

رضوانی جلال گفت: ۷۰ درصد آلوی تولیدی در استان همدان در صنایع تبدیلی استفاده و ۳۰ درصد باقیمانده نیز به صورت تازه خوری مصرف می‌شود.


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

سه طرح عمرانی در کبودرآهنگ به بهره‌برداری رسید