درب HDF چیست و چه ویژگی هایی دارد


تخته فیبر با چگالی بالا (HDF) جایگزینی عالی به جای چوب برای درب ها با روکش های مات است. این مزایای زیادی هم از چوب جامد و هم از MDF دارد. سطح HDF صاف تر از MDF است. HDF به دلیل چگالی بالاتر، پرایمر کمتری را...

تخته فیبر با چگالی بالا (HDF) جایگزینی عالی به جای چوب برای درب ها با روکش های مات است. این مزایای زیادی هم از چوب جامد و هم از MDF دارد. سطح HDF صاف تر از MDF است. HDF به دلیل چگالی بالاتر، پرایمر کمتری را جذب می کند و باعث کاهش نیروی کار و مواد می شود. درها کاملاً مربع و 1/8 اینچی هستند. درب داخلی HDF در سطح بین المللی به عنوان محصولی سازگار با محیط زیست و سالم شناخته می شود، دارای طراحی بسیار زیبا، پایداری فوق العاده و نصب فوری است. این محصول امروزه در درب های چوبی زیاد استفاده می شود.HDF با عنوان تخته سنگی شناخته شده است، یک تخته فیبر با چگالی بالا (HDF) برای کف سازی نوعی محصول چوب مهندسی است. این محصول از الیاف چوب است که از تراشه ها و ضایعات چوب خیس شده استخراج می شود. HDFمشابه کفپوش است. چگالی بیش از 50 پوند در هر فوت مکعب یا 800 کیلوگرم بر متر مکعب دارد. این امر باعث می شود تا یک ماده تثبیت کننده عالی برای کف لمینت و کفپوش مهندسی شده از چوب سخت ساخته شود. مانند سایر انواع تخته فیبر برای کفپوش، HDF برای کفپوش نمی تواند در خارج استفاده شود زیرا آب را جذب می کند. یک فرم سخت می تواند در برابر رطوبت مقاومت کند و از دوام بیشتری برخوردار باشد. این ماده با افزودن روغن ساخته می شود که وقتی تخته تحت فشار زیادی تشکیل می شود، به پلیمر تبدیل می شود.

قیمت درب های HDF

قیمت درب اچ دی اف نسبت به درب های دیگر ارزان تر است. قیمت درب اچ دی اف از عوامل تاثیرگذار در تولید بیشتر این گونه از درب ها است. کارخانجاتی که درب داخلی ساختمان HDF با رویه ترک درجه یک استفاده می کنند با کاخانجاتی که از رویه چینی درجه ۳ استفاده می کنند نوع قیمت مختلفی هستند. پس مرحله اول در قیمت درب HDF نوع مواد مورد استفاده است. در مرحله دوم قیمت درب HDF بر مبنای نوع و میزان تولید محاسبه می شود. به طور مثال کارخانه ای که تولید درب HDF در ماه ۵۰۰ لنگه دارد با کارخانه ای که بیشتر از ۳۰۰۰ هزار درب داخلی HDF در سال تولید می کند دارای اختلاف قیمت هستند. هزینه های سربار برای کارگاه های کوچک بسیار زیادتر از کاخانجات است. هزینه تولید کارگاهی با هزینه تولید کاخانه نیز تفاوت دارد. پس علاوه بر این میزان و تولید نیز بر قیمت درب HDF تاثیرگذار می باشد. نحوه قیمت دهی درب سرویس و اتاقی HDF و MDF نیز بر اساس نوع متریالی که استفاده می شود محابه می گردد. قیمت درب داخلی HDF از درب های MDF کمتر است. قیمت درب HDF بر مبنای ضخامت رویه HDF و نوع رنگ پوششی مورد استفاده و طرح درب و شیشه دار بودن یا نبودن درب سرویس یا اتاق HDF تخمین زده می شود. اخیرا از رویه های HDF نیز برای ساخت رویه های ایرانی درب های ضد سرقت استفاده می شود. به صرفه بودن و وزن کمتر رویه از مزایای اصلی ساخت رویه های درب ضد سرقت ترک و ایرانی برای مونتاژ کاری دربهای ضد سرقت می باشد. ساختار کشویی درب ضد سرقت برای دربهایی که با رویه اچ دی اف استفاده می شود متفاوت است.

انواع درب HDF

درب HDF دارای رویه هایی با جنس های مختلف است. رویه هایی از جنس اچ دی اف به صورت ورق مسطح که دارای قیمت بالاتری است. این نوع ورق ها با ضخامت ۳ میلی متر در بازار عرضه می شوند و جایگزین خوبی برای MDF هستند و در ساخت میزهای تلویزیون و … کاربرد دارند. رویه های اچ دی اف استفاده شده در صنعت چوب از جنس فیبر هستند. ورق های HDF قالب گیری شده نوع دیگری هستند که در این روش خمیر HDF را در شکل های مختلف قالب گیری می کنند و رگه های مشابه چوب در این نوع ورق ها هستند که نتیجه ی کار ورق را مانند چوب نمایش می دهد. نوع سوم، ورق هایی با جنس ملامینه هسنتد که این نوع ورق ها نیز دارای ضخامتی ۳ میلی متری بوده و بیشتر در درب های مخصوص حمام و توالت و درب های اتاق خواب مورد استفاده قرار می گیرد. اما ورق های با ضخامت ۶ میلی متر نیز برای درب های ورودی ساختمان مناسب هستند. نوعی از این درب ها، درب روکشی است که برای ساخت این نوع درب ابتدا یک کلاف چوبی مستطیل شکل با توجه به ابعاد درب ساخته شده و یا ورق های پیش ساخته ای مانند ورق های HPL،HDF و یا سایر ورق ها با توجه به سفارش مشتری بر رو و پشت کلاف قرار می گیرند. البته فضای خالی میان درب با شبکه بندی چوبی یا مقوایی که شباهت بسیاری به لانه زنبور عسل دارد و به آن هانیکام می گویند پر می شود، استفاده از شبکه بندی ها در فضای خالی بین رویه های درب برای بالابردن مقاومت درب در برابر ضربه و شکنندگی مناسب هستند. البته می توان از پر کنندهای دیگری مانند پشم سنگ یا یونولیت برای پر کردن فضای خالی بین درب ها استفاده شود که عایق بهتری برای جلوگیری از اتلاف انرژی گرمایی و سرمایی و انتشار صدا هستند. در صورتی که برای تولید درب اچ دی اف از ورق های اچ دی اف با ضخامت 3 میلی متر مورد استفاده قرار بگیرد و با توجه به اینکه نمی تواند فاکتورهای موثر در انتخاب درب ورودی واحدهای مسکونی را پشتیبانی کند، استفاده از این نوع درب ها برای اتاق خواب و درب سرویس بهداشتی و حمام مناسب تر هستند، ورق اچ دی اف با ضخامت 6 میلی متر و بیشتر را با توجه به ضخامت و فشردگی فیبر اچ دی اف می توان برای درب های ورودی ساختمان نیز قرار داد. نکته مهم در مورد درب اچ دی اف این است که متاسفانه هنگام رنگ آمیزی این نوع درب قسمت زیرین به علت در دید نبودن رنگ نمی گیرد و در صورت استفاده از درب اچ دی اف برای سرویس بهداشتی چوب زیر درب اچ دی اف آب را به خود جذب می کند و به مرور زمان ورق اچ دی اف را نابود می کند، همچنین برخی ورق های گالوانیزه را از سمت داخل سرویس بهداشتی در قسمت پایین درب قرار می دهند که این کار جلوی پوسیدگی را نمی گیرد، اما پوسیدگی را مخفی می کند. از نظر کمی، کیفی و قیمت رویه درب اچ دی اف تولید شده در کشور مالزی و چین در یک سطح قیمت و کشور ترکیه و رومانی در سطح بالاتری نسبت به تولیدات چینی و مالزی قرار گرفته است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ویدیو / اظهارات جواد خیابانی درباره واگذاری سهام پرسپولیس و استقلال