آبرسانی پایدار به روستاها تدبیر مهم دولت در لرستان


آبرسانی پایدار به روستاها تدبیر مهم دولت در لرستان

خرم‌آباد - ایرنا - یکی از اصلی ترین دغدغه های دولت، تامین زیرساخت های جمعیت روستایی به ویژه تامین آب شرب و بهداشتی روستاییان کشور است. این موضوع به لحاظ اهمیت، جایگاهی بی بدیل در حفظ سلامت، کارآمدی ساکنان مناطق روستایی، عدم مهاجرت و توسعه پایدار بخش روستایی کشور دارد.

ارائه خدمات زیر بنایی به جمعیت روستایی با توجه به نقش روستاها به عنوان جمعیت مولد در کشور، همواره حائز اهمیت بوده و یکی از مهمترین رسالت‌های کشور و به دنبال آن وزارت نیرو به عنوان متولی تامین آب شرب شهرها و روستاها نیز است.

تعدادی روستا در مناطق مختلف لرستان وجود دارد که در حوزه آب آشامیدنی مشکلاتی دارند و تامین آب آنها به شکل پایدار نیست که باید تمهیداتی در نظر گرفت.

در ابتدای دولت یازدهم ۳۳ هزار و ۲۹۷ روستا به آب شرب سالم، بهداشتی و پایدار دسترسی داشتند که این عدد در پایان سال گذشته به ۴۴ هزار و ۸۱۱ روستا رسید که حکایت از رشدی ۳۵ درصدی در آبرسانی به روستاها در دولت تدبیر و امید دارد.

شاخص بهره مندی استفاده از آب لوله کشی در لرستان با شروع دولت تدبیر و امید این میزان ۶۴ درصد بوده و تا پایان سال گذشته به ۷۱.۷۵ درصد رسیده است.

همچنین جمعیت تحت پوشش خدمات آب و فاضلاب در لرستان در آغاز فعالیت دولت تدبیر و امید ۷۱.۵۲ درصد بود که تا پایان سال ۹۸ به ۷۹.۲۱ درصد رسیده است.

۴۰۰میلیارد تومان برای آبرسانی پایدار روستاهای لرستان نیاز است

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب لرستان گفت: رفع مشکل آب شرب ۴۰۰روستا و آبرسانی پایدار به این تعداد مستلزم اختصاص ۴۰۰ میلیارد تومان است.

حمیدرضا کرم‌وند اظهار داشت: سه هزار روستا درلرستان وجود دارد که از این تعداد حدود یکهزار و ۵۳۰ مورد تحت پوشش خدمات شرکت آب و فاضلاب قرار دارند.

وی ادامه داد: پس از یکپارچه سازی در سطح شرکت های آب و فاضلاب شهری و روستایی تلاش شده است خدمات رسانی به روستاها در راستای سیاست توزیع عادلانه آب افزایش یابد که در۶ ماه گذشته با اقدامات فوری و ضربتی، مشکل ۱۰۰روستا درحوزه تامین آب برطرف شد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب لرستان گفت: درحال حاضر برنامه‌ریزی و مطالعات میدانی جهت افزایش روستاهای تحت پوشش و اجرای شبکه های آبرسانی در دست اقدام است که در این راستا ۴۰۰ روستای خارج از پوشش آبفا در اولویت قرار گرفته است.

کرم‌وند بیان کرد: آب مورد نیاز این تعداد از طریق تانکر یا چشمه تامین می شود که امیدواریم در بودجه ۱۴۰۰ اعتبار مناسبی برای آبرسانی به این روستاها مصوب شود تا با بتوان با تخصیص حداکثری، اقدامات موثری برای اهالی این مناطق انجام داد.

آب شرب پایدار برای روستای چم کبود معمولان تامین شد

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب لرستان گفت: ۴۰ خانوار روستای سیل‌زده چم‎ کبود شهر معمولان از شبکه آب شرب پایدار، سالم و بهداشتی بهره‌مند شدند.

حمیدرضا کرموند افزود: روستای چم کبود شهر معمولان در سیل ۹۸ به صورت کامل تخریب شد و باتوجه به حجم خرابی ها، امکان بازسازی مجدد این روستا وجود نداشت بنابراین در مکان دیگری توسط دستگاه‌های متولی و خیرین ساخته شد.

وی بیان کرد: ایجاد روستای جدید نیاز به زیرساخت های تازه دارد و بر اساس مطالعات انجام شده ۶ کیلومتر خط انتقال آب از شهر معمولان برای روستای تازه تاسیس چم کبود پیش‌بینی شد.

کرموند اظهار داشت: در حین اجرای خط انتقال، برخی از مشکلات موجب توقف پروژه شد اما با رایزنی‌ها، مجوز ادامه کار به شرکت آب و فاضلاب داده شد و کمتر از ۲ ماه این طرح به سرانجام رسید.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب لرستان گفت: خط انتقال آب شرب پایدار روستای چم کبود به طول ۶ کیلومتر با اعتبار سه میلیارد تومان اجرا شد و اکنون ۴۰خانوار از نعمت آب سالم و پایدار بهره مند هستند.

یک هزار و ۴۵۰ روستا تحت پوشش خدمات شرکت آب و فاضلاب نیستند.​​​​​​

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب لرستان گفت: طی پنج ماهه نخست امسال مشکل آبرسانی و توزیع آب شرب در بیش از ۱۰۰ روستای استان برطرف شد.

حمید رضا کرموند اظهار داشت: سه هزارو ۱۰۰ روستا در لرستان وجود دارد که تعداد یک هزار و ۴۵۰ روستا تحت پوشش خدمات شرکت آب و فاضلاب نیستند.

وی با بیان اینکه تابستان امسال ۶۹ روستا در لرستان توسط تانکر آبرسانی شد که تنها ۴۲ روستا از این تعداد تحت پوشش خدمات شرکت آب وفاصلاب بود، افزود: برخی روستاهای کم جمعیت آب آشامیدنی خود را از طریق چشمه تامین می کنند اما بر اساس وظیفه شرکت به روستاهایی که تحت پوشش نیستند هم خدمات رسانی می شود.

کرموند بیان کرد: ۱۵ دستگاه تانکر آبرسان بر اساس زمان بندی اقدام به آبرسانی به روستاهای لرستان می کنند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب لرستان با بیان اینکه در مرداد ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۰ تا ۲۰ درصد افزایش مصرف توسط مشترکین گزارش شد ، گفت: از ابتدای امسال تا پایان تیرماه ۴۰ میلیون مترمکعب آب در شهرها و روستاهای استان مصرف شد.

وی اضافه کرد: اکنون وضعیت شبکه های آبرسانی در لرستان نرمال گزارش شده و توزیع آب به مناطق بحرانی مدیریت می شود.

کرموند همچنین گفت: در بسیاری از روستاها تعداد محدودی از افراد سودجو در برخی روستاها از آب شرب آشامیدنی مردم برای آبیاری باغ ها و اراضی کشاورزی استفاده می کنند که در این خصوص تامین آب شرب با مشکل مواجه می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب لرستان ادامه داد: تعدادی از افراد سودجو در روستاها شناسایی و به دادگاه معرفی شده‌اند و تعدادی هم در حال شناسایی هستند که قوه قضاییه به آن رسیدگی خواهد کرد.

مصرف بیش از ۴۰ میلیون مترمکعب آب شرب در لرستان

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب لرستان گفت: امسال بیش از ۴۰ میلیون مترمکعب آب شرب توسط مشترکین لرستانی مصرف شده است.

حمیدرضا کرموند اظهار کرد: با توجه به فصل گرما و ادامه شیوع ویروس کرونا شاهد افزایش محسوس در مصرف آب شرب هستیم این موضوع شرایط را برای همکاران جهت تأمین آب و سوغاتش را که بسیار سخت کرده است.

وی گفت: انتظار داریم مردم استان با رعایت صرفه جویی و کاهش حداقل ۲۰ درصد آب به ما کمک کرده تا از این شرایط و فصل گرما عبور کنیم.

وی افزود: به کلیه مشترکین توصیه می شود که از آب شرب فقط برای مصارف آشامیدنی و بهداشتی استفاده کنند.

کرموند ادامه داد: مردم وسایل سرمایشی مانند کولر های آبی را بررسی کرده و از نشت آنها جلوگیری نمایند همچنین به شبکه روستایی از آبیاری باغات و استفاده از آب شرب برای دام ها خودداری کنند.

وی گفت: شیفت های ویژه فصل تابستان در تمامی شهرها و روستاهای استان مستقر می باشند و تلاش و از تمام همکاران این است که بتوانیم فصل تابستان را با کمترین چالش در حوزه تامین آب را به پایان برسانیم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه لرستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


40 گیف متحرک با طرح قلب برای واتساپ و تلگرام