خاطره‌گویی شاعران و رزمندگان هرمزگان در عصرخاطره


خاطره‌گویی شاعران و رزمندگان هرمزگان در عصرخاطره

بندرعباس- ایرنا- ویژه برنامه عصر شعر و خاطره‌گویی دفاع مقدس با حضور جمعی از جانبازان هشت سال دفاع مقدس و شاعران برتر هرمزگانی در بستر فضای مجازی برگزار شد.

در این ویژه برنامه به مناسبت چهلمین سالگرد دفاع مقدس شامگاه شنبه به میزبانی محفل ادبی صبا و اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان هرمزگان برگزار شد، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی هرمزگان اظهارداشت: اگر چه جنگ و حمله یک امر ثانوی و مشروط به شرایط خاصی است ولی حق دفاع مشروع یک حق طبیعی و ذاتی است که توسط همۀ دولت ها در داخل کشور و همچنین در روابط بین‌المللی پذیرفته شده است.

حجت‌الاسلام محمد ذاکری افزود: به موجب این حق، افراد و هم‌چنین دولت ها می توانند در مقابل فرد یا دولت متجاوز اقدام به دفاع نمایند و موجودیت خود را حفظ کنند.

وی ادامه داد: دفاع کردن افراد از جان، مال و حقوق شخصی شان و همین طور دفاع کردن دولت ها از سرزمین و حاکمیتشان طبیعی محسوب می شود؛ زیرا آن‌ها خواهان حفظ موجودیت خود هستند و به طور کلی دفاع کردن در مقابل متجاوز به لحاظ عقلی و عرفی، مشروع و طبیعی می‌باشد و در صورت کوتاهی کردن در دفاع، فرد یا کشور مورد تجاوز، نابود خواهد شد.‏

حجت‌الاسلام ذاکری ادامه داد: هشت سال دفاع مقدس یکی از درخشان ترین عرصه‌های دفاع محسوب می‌شود و دستاوردهای ارزشمند بی‌شماری داشته است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی هرمزگان بیان داشت: ملت ایران در اتحادی بی نظیر و یکپارچه به مصاف با دشمن متجاوز رفتند و برای حفظ و پاسداری از خاک وطن، سراسر عشق، ایثار و شجاعت شدند. وی عنوان کرد: رزمندگان اسلام کار خود را به شایستگی انجام دادند و وظیفه ما نیز حفظ این دستاوردها به شکلها و طرق مختلف است و باید ارزش‌های دفاع مقدس را در قالب‌های مختلف، شعر، داستان، نقاشی به آیندگان انتقال دهیم.

حجت‌الاسلام ذاکری در بخش دیگری محفل ادبی صبا را ظرفیت و فرصت مناسبی برای ترویج ارزشهای دفاع مقدس دانست که می‌تواند شرای فعال در این حیطه را به همکان معرفی و با آنان همراهی کند.

دبیر محفل ادبی صبا نیز در این نشست گفت: زنده نگه داشتن یاد و خاطرات رزمندگان و شهدای دوران جنگ تحمیلی نباید محدود به هفته دفاع مقدس باشد؛ لذا وقتی یقین داریم که تمام عزت، اقتدار و استقلال ملت و کشورمان مرهون جانفشانی‌های شهدای دوران دفاع مقدس است، باید لحظه به لحظه در مسیر این عزیزان قدم گذاشته و همواره آن‌ها را ناظر بر اعمال و رفتارمان ببینیم.

خاطره‌گویی شاعران و رزمندگان هرمزگان در عصرخاطره

مهرنوش منصوری با بیان اینکه دوران هشت سال دفاع مقدس یادآور رشادت‌های رزمندگان با اخلاص است که برای نجات کشور و ملت از جان و زندگی خود گذشتند، افزود: هرچه ما در راستای گرامی‌داشت شهدا و رزمندگان عزیزمان تلاش کنیم، نمی‌توانیم حق خود به شهیدان ادا کنیم.

علیرضا درویش‌نژاد نیز از رزمندگان دوران دفاع مقدس ضمن بیان خاطرات حضور خود در جبهه جنگ حق علیه باطل بیان کرد: طبیعت و ذات هر جنگی، خشونت، ناامنی و تلخی است؛ ولی آنچه جنک هشت ساله ایران را از سایر جنگ‌ها متمایز کرده حلول روح معنویت و عرفان و نگاه ملکوتی به صفات سلبیه و ثبوتیه خداوند است.

وی ادامه داد: انسان زمانی که به صفات ثبوتیه خدا وصل می‌شود یعنی روحیه ایثارو فداکاری برای وی ارزشمند می‌شود و بخشش، گذشت و ترجیح منافع گروهی بر منافع فردی در زندگی وی متبلور می‌شود.

این رزمنده دفاع مقدس یادآور شد: رسوخ زیبایی‌ها در روح جنگ، تقدس خاصی را برای مبارزه هشت سال دفاع مقدس رقم زد و در تاریخ ماندگار کرد.

در ادامه نیز مرتضی نصیری، جانباز هشت سال دفاع مقدس نیز ضمن بیان خاطرات خود، به شعر خوانی پرداخت.

همچون محمود نارویی، ایرج انصاری، امیرحسین والا، اطهر قوامی، زینب احمدنیا، عبدالحمید انصاری نسب و آناهیتا احترامی از دیگر شاعرانی بودند که به خوانش اشعاری با موضوع دفاع مقدس پرداختند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه هرمزگان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جملات و متن تبریک روز جهانی خلبان به همسرم و عشقم + عکس نوشته و استوری