از ایجاد دیوار سلامتی تا راه‌اندازی پایگاه بسیج نوجوانان در مسجد حضرت ولی‌عصر(عج)


از ایجاد دیوار سلامتی تا راه‌اندازی پایگاه بسیج نوجوانان در مسجد حضرت ولی‌عصر(عج)

مسجد حضرت ولی‌عصر(عج) نمونه درخشان از مسجد تراز اسلامی در جنوب شهر تهران است که از صبح تا شام به گروه‌های مختلف مردم از کودکان و نوجوانان تا دانشگاهی و حوزوی خدمت‌‌رسانی می‌کند.

خبرگزاری شبستان، گروه مسجد و کانون ‌های مساجد: مسجد حضرت ولی عصر (عج) (واقع در تهران، بلوار ابوذر، نرسیده به پل ششم، نبش خیابان هانی) جزو برقرارترین، بزرگ ترین و پویاترین مساجد در جنوب شهر تهران است که به گفته حجت الاسلام والمسلمین «سید محمد عابدین زاده» امام جماعت آن، حوزه علمیه، باشگاه ورزشی، کتابخانه، امور خیریه، صندوق قرض الحسنه، پایگاه بسیج ویژه نوجوانان و دارالقرآن دارد و به معنای واقعی کلمه، مجموعه ای کاربردی از کارکردهای مختلف مسجد طراز اسلامی است.

پایگاهی ویژه نوجوانان بسیجی

از ایجاد دیوار سلامتی تا راه‌اندازی پایگاه بسیج نوجوانان در مسجد حضرت ولی‌عصر(عج)

نکته اول درباره این مسجد که در نوع خود بسیار کم نظیر است داشتن پایگاه بسیج ویژه نوجوانان است، پایگاهی که علاوه بر اینکه اعضای آن همگی در رده سنی 11 تا 17 سال و طبیعتا دانش آموز هستند، ویژه برنامه های آن مطابق روحیات و علایق افراد این سنین برگزار می شود که برگزاری کلاس های آموزش حفظ قرآن، عقیدتی و احکام و برپایی اردوهای زیارتی و سیاحتی و آموزشی از جمله آنها است که در این میان برگزاری کلاس های آموزش نظامی و دفاع شخصی، برنامه بسیار پرطرفدار این پایگاه است. البته به گفته حجت الاسلام والمسلمین عابدین زاده، این پایگاه همانطور که طبق اطلاعیه ای که در کنار دفتر آن درج شده، در دوره کرونا تعطیل است. در واقع سن اعضای این پایگاه به گونه ای است که اعضای آن برخلاف سایر پایگاه های بسیج، باید بیشتر نسبت به وضعیت شان مراقب باشند.

کانون فرهنگی هنری ورزشی بسیج مسجد حضرت ولی عصر (عج) چند سال پیش مجوز فعالیت باشگاه ولی عصر (عج) را که مرکز آموزش های رزمی و حرکتی است از سازمان تربیت بدنی دریافت کرده است. استقبال کودکان و نوجوانان از این باشگاه بسیار خوب است و فعالیت آن تحت مدیریت بسیج، زمینه آموزش نظامی بسیجیان این مسجد از جمله پایگاه بسیج ویژه نوجوانان را نیز فراهم کرده است.

دیوار سلامتی

اینک که از پایگاه مقاومت بسیج سخن گفتیم اجازه دهید به فعالیت های پایگاه بسیج خواهران این مسجد در دوره کرونا نیز اشاره کنیم. این پایگاه در کنار تمام فعالیت های انجام شده در زمینه مقابله با ویروس کرونا و کمک مومنانه به نیازمندان، در ابتکاری مسابقه نقاشی مدافعان سلامت را برگزار کند و برخی از آثار دریافتی را در قالب دیوار سلامتی در معرض دید عموم قرار داده اند. همچنین پایگاه عذرا با مشارکت امور خیریه این مسجد، در دوره شیوع ویروس کرونا، در چند نوبت و در مجموع بیش از هزار و پانصد بسته ارزاق میان نیازمندان توزیع کرده است.

از ایجاد دیوار سلامتی تا راه‌اندازی پایگاه بسیج نوجوانان در مسجد حضرت ولی‌عصر(عج)

دارالقرآنی برای تحقق مطالبه قرآنی رهبر انقلاب

دارالقرآن مسجد حضرت ولی عصر (عج) که به گفته حجت الاسلام والمسلمین عابدین زاده، «محمد هادی اسلامی» از کارشناسان و مجریان برنامه های رادیویی و تلویزیونی، مدیریت آن را برعهده دارد، مهم ترین هدفش تربیت حافظ همسو با مطالبه مقام معظم رهبری درباره تربیت دو میلیون حافظ قرآن کریم است. آموزش روخوانی و روان خوانی و تربیت مربی قرآنی از برنامه های این مرکز است و همه روزه کلاس های آن برگزار می شود. این دارالقرآن به دلیل فعالیت های منظم و متنوعش، ارتباط خوبی با برخی از مراکز فرهنگی و تبلیغی شهر تهران از جمله مرکز قرآنی سپاه تهران بزرگ و مؤسسه مبلغان قرآن و اهل‌ بیت (ع) تهران دارد.

صندوق قرض الحسنه مسجد حضرت ولی عصر (عج) در سال 1366 به منظور گره گشایی از مردم به ویژه مستاجران و زوج های جوان و کاسبانی که تازه کسب و کاری را شروع کرده اند تاسیس شد و محل آن در حیاط این خانه واقع شده است. درحالی که روند کاری این صندوق شبیه سایر صندوق های قرض الحسنه است ولی ساعت کاری آن اندکی متفاوت و همه روزه به ج پنج شنبه ها از ساعت 18 تا 21 است. فعالیت این صندوق در حیاط مسجد حضرت ولی عصر (عج) یکی از دلایل برقرار بودن این خانه خدا است.

از ایجاد دیوار سلامتی تا راه‌اندازی پایگاه بسیج نوجوانان در مسجد حضرت ولی‌عصر(عج)

همیشه اهالی مسجد حضرت ولی عصر (عج) برای بزرگداشت هفته دفاع مقدس برنامه های جالبی برگزار می کنند ولی امسال به دلیل چهلمین سالگرد این دوره از تاریخ زرین ملت ایران، کاری کارستان کرده اند. به گفته حجت الاسلام والمسلمین عابدین زاده -که خود از رزمندگان و مبلغان جنگ تحمیلی بوده و مردم مناطق 14 و 15 شهر تهران، وی را بیشتر با منبرهایش و مشاوره های خانوادگی اش می شناسند- به لطف یکی از خیران و شهروندان خیابان هانی، فضای بسیار وسیعی برای بزرگداشت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در اختیار اهالی این مسجد قرار گرفته است.

نمایشگاهی به یاد چهل سال ایستادگی و ایثار

نمایشگاه دفاع مقدس مسجد حضرت ولی عصر (عج) به همت اهالی پایگاه بسیج برادران و خواهران -عذرا- از سی ام شهریورماه برپا شده و تا هشتم مهرماه نیز به فعالیت خود ادامه می دهد. قایقی جلوی ورودی این نمایشگاه قرار داده اند که نمایانگر رشادت دلاورمردان نیروی دریایی در دفاع مقدس است. سپس دالانی متبرک به نام و عکس و خاطراتی از شهدای مسجد حضرت ولی عصر (عج) و برخی از شهدای شاخص کشور تعبیه شده که انسان را به دل جبهه ها می برد. عکسی بسیار بزرگ و جالب از شهید سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی در ساختمان مشرف به فضای این نمایشگاه نصب شده است تا چهلمین سالگرد دفاع مقدس با یاد این فرمانده جبهه مقاومت همراه شود. طی روزهایی که این نمایشگاه فعال است، نماز جماعت در مجاورت آن برگزار می شود و هر شب یکی از فرماندهان و جانبازان جنگ تحمیلی سخنرانی می کند که سردار محمد یزدی، فرمانده سپاه حضرت محمد رسول الله (ص) تهران، یکی از آنها است.

از ایجاد دیوار سلامتی تا راه‌اندازی پایگاه بسیج نوجوانان در مسجد حضرت ولی‌عصر(عج)

تقدیر از خانواده شهدا از برنامه های ثابت این مسجد است تا جایی که معاونت فرهنگی اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد با هدف بهره‌ مندی از فیوضات معنوی دیدار با خانواده معظم شهدای مسجدی و تجلیل از صبر،‌ استقامت و پایداری ایشان و همچنین ترویج فرهنگ تکریم از ولی نعمتان انقلاب، حضور در بیت معظم شهدای مسجدی را در اولویت برنامه‌های خود قرار داده است در اولین برنامه شان، حجت ‌الاسلام والمسلمین حجت الله ذاکر، معاون فرهنگی اجتماعی و حجت ‌الاسلام جدیدی، معاون آموزش مرکز رسیدگی به امور مساجد و حجت‌الاسلام فتاحی، مسئول بسیج مساجد و محلات سپاه محمد (ص)، به دیدار خانواده شهیدان سجادیان، یکی از شهدای این مسجد رفتند.

از ایجاد دیوار سلامتی تا راه‌اندازی پایگاه بسیج نوجوانان در مسجد حضرت ولی‌عصر(عج)

یادمان شهدای دفاع مقدس

یادمان شهدای مسجد حضرت ولی عصر (عج) در ضلع جنوبی حیاط این خانه خدا واقع شده که بسیار جذاب طراحی شده و یادمان یکی از شهدای گمنام دفاع مقدس نیز در ورودی آن تعبیه شده است.

مسجد حضرت ولی عصر (عج) در کنار ابتکار در برگزاری برنامه های مختلف از جمله مساجد مروج اعتکاف در مناسبتی غیر از اعتکاف رجبیه است به همین منظور چند سالی اعتکاف مهدویه در ایام ولات امام زمان (عج) -13 تا 15 شعبان- در این مسجد برگزار می شود که شامل انس با قرآن، سخنرانی مذهبی و پاسخ گویی به شبهات حوزه مهدویت و عصر غیبت است.

موضوع پایانی اینکه، مسجد حضرت ولی عصر (عج) دارای حوزه علمیه سفیران هدایت، امام صادق (ع) است که دوره آن پنج ساله است و حجت الاسلام والمسلمین عابدین زاده، مدیریت آن را برعهده دارد و حجت الاسلام والملسمین عباس سلمه ای، تولیت آن را برعهده دارد. حجج اسلام والمسلمین کام صدیقی و محمد حسن ابوترابی فرد از اعضای هیئت امنای این حوزه هستند و هزینه های آن از محل موقوفات این مسجد تامین می شود.

به هر روی باید گفت که مسجد حضرت ولی عصر (عج) نمونه درخشان از مسجد طراز اسلامی در جنوب شهر تهران است که به همت امام جماعت، هیئت امنا، بسیجیان و طلاب حوزه علمیه سفیران هدایت، امام صادق (ع) از صبح تام شام به گروه های مختلف مردم از کودکان و پیران تا دانشگاهی و حوزوی خدمت رسانی می کند و در یاری رسانی به نیازمندان منطقه بلوار ابوذر و آسیب دیدگان حوادث مختلف در سراسر کشور پیشتاز است.

پایان پیام/397

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مساجد و کانونها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ دادا محمد کجوری