برگزیدگان جشنواره سراسری دف‌نوای وحدت در مهاباد مشخص شدند


برگزیدگان جشنواره سراسری  دف‌نوای وحدت  در مهاباد مشخص شدند

مهاباد- ایرنا- دبیر اجرایی و تخصصی جشنواره دف‌نوازی و مولودی‌خوانی مهاباد گفت: نخستین دوره این جشنواره سراسری با عنوان دف‌نوای وحدت با معرفی آثار برتر به کار خود پایان داد.

امید ابراهیمان روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این جشنواره در سه بخش تک‌نوازی دف، مولودی‌خوانی (مداحی) و گروه‌نوازی برگزار ‌شد و ۸۷ اثر از هنرمندان ۱۴ استان برای شرکت در این جشنواره به دبیرخانه آن ارسال شده بود.

وی اضافه کرد: این جشنواره در سه بخش تک‌نوازی، گروه‌نوازی و مولودی‌خوانی و به صورت مجازی برگزار شد که بخش تک‌نوازی آن هم شامل ۲ بخش الف (۱۳ تا ۱۹ سال) و ب (۱۹ تا ۳۰ سال) بود و هیات داوران جشنواره از بین آثار ارسالی، در هر بخش بهترین‌ها را انتخاب کردند.

دبیر اجرایی و تخصصی جشنواره دف‌نوازی و مولودی‌خوانی مهاباد بیان کرد: هیات داوران جشنواره در بخش تک‌نوازی و رده سنی الف "امیرحسن عاشوری" از ساری، "نیاز نبی‌زاده" از اصفهان و "پریا کردستانی" از یزد را به ترتیب به عنوان نفرات اول تا سوم این بخش معرفی کردند.

وی افزود: در بخش تک‌نوازی رده سنتی ب نیز هیات داوران جشنواره به ترتیب "دنیا رستمی" از پاوه، "امیرحسین کرامت" از کرمان و "مصیب میردادی" از شیراز را به عنوان نفرات برتر این بخش انتخاب کردند.

ابراهیمان گفت: در بخش گروه‌نوازی (کوبه‌ای)، گروه "همنوازان" سنندج به سرپرستی ریبوار نگهدار و گروه "آفرینش" کرمان به سرپرستی محمدصالح شیخ‌بهایی به طور مشترک جایگاه نخست را به دست آوردند و گروه "آیریا" اصفهان به سرپرستی لیلی شیرازی و گروه "نجما" استان مازندران به سرپرستی رضا دزائی‌پور به ترتیب عناوین دوم و سوم را کسب کردند.

وی اظهار داشت: در بخش مولودی‌خوانی نیز هیات داوران، هیچ کدام از آثار ارسالی را حایز مقام‌های اول و دوم ندانست و در بین آثار ارسالی در این بخش اثر "علی پورعطایی" از تربت‌جام را شایسته مقام سوم معرفی کرد.

برگزیدگان جشنواره سراسری "دف‌نوای وحدت" در مهاباد مشخص شدند

هیات داوران این جشنواره را "فرزاد عندلیبی"، "شهباز شاهین‌پور" و "امید ابراهیمان" تشکیل می‌دادند که همگی از اساتید برجسته و صاحب‌نظر این رشته در سطح کشور هستند.

ساز "دف" بیشتر در بین مردم مناطق کردنشین استان‌های آذربایجان‌غربی و کردستان و هنگام برگزاری آیین‌های مذهبی از جمله آیین‌های مولودی‌خوانی استفاده می‌شود.

دف یکی از سازهای کوبه‌ای در موسیقی ایرانی است که شامل حلقه‌ای چوبی است که پوست نازکی بر آن کشیده‌اند و با ضربه‌های انگشت می‌نوازند؛ این ساز از سازهای ضربی ایرانی شبیه به دایره ولی بزرگ‌تر از آن و با صدای بم‌تر است و در دوره اسلامی ایران، این ساز برای پشتیبانی از ساز و حفظ وزن به‌کار می‌رفته و رکن اصلی مجالس محافل اهل ذوق و عرفان بوده و برای آنکه طنین بهتری داشته باشد، روی دف پوست آهو می‌کشیدند.

فراخوان نخستین جشنواره دف‌نوازی و مولودی‌خوانی مهاباد با عنوان "دف‌نوای وحدت" به مناسبت هفته وحدت برگزار شد اما آیین اختتامیه و اعلام نفرات برتر به دلیل شیوع ویروس کرونا با تاخیر و به صورت مجازی برگزار شد.

از ۱۲ ربیع الاول که براساس روایات اهل سنت میلاد پیامبر نور و رحمت است تا ۱۷ ربیع الاول که اهل تشیع اعتقاد به ولادت رسول اکرم (ص) دارند، با نام هفته وحدت نامگذاری شده است.

مهاباد در جنوب آذربایجان‌غربی واقع شده است.


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

آواز ماندگار؛ تمرین آواز استاد محمدرضا شجریان با همایون در 9 سالگی/ بنازم به این صدا ک...