304 گواهینامه صادراتی و وارداتی در استان اردبیل صادر شد


304 گواهینامه صادراتی و وارداتی در استان اردبیل صادر شد

اردبیل- ایرنا- مدیرکل استاندارد استان اردبیل از صدور 304 فقره گواهینامه تطبیق استاندارد کالاهای صادراتی و وارداتی در مبادی گمرکی این استان طی 9 ماه سال جاری خبر داد.

هاشم علایی روز پنجشنبه در مصاحبه با خبرنگار ایرنا با اشاره به نظارت اداره کل استاندارد بر تمام کالاهای وارداتی و صادراتی مشمول مقررات استاندارد اجباری در مبادی رسمی گمرکی کشور گفت: ۲۲۳ فقره از این اظهارنامه‌ها از نوع انطباق با کالاهای صادراتی و ۸۱ فقره نیز از نوع انطباق با کالاهای وارداتی بوده است.

وی افزود: بیشترین اقلام صادراتی در سال جاری شامل خرما، کشمش، سنگ‌های ساختمانی، رویه درب، زغال آخال و ماسه سیلیسی بوده که پس از ارزیابی و بررسی کارشناسان اداره کل استاندارد استان و آزمایشگاه‌های همکار تایید صلاحیت شده به مقصد کشورهای روسیه، گرجستان، عراق و جمهوری آذربایجان صادر شده است.

مدیرکل استاندارد استان اردبیل با اشاره حمایت سازمان ملی استاندارد از تولید و تسهیل تجارت در حوزه صادرات و واردات بیان کرد: سازمان استاندارد یک بسته حمایتی با تاکید بر قابلیت ردیابی و به منظور حصول اطمینان از اصالت، ایمنی و سلامت کالا در ۱۸ بند برای واردات و چهار بند برای صادرات تهیه و تنظیم کرده است.

وی تاکید کرد: با بهره‌گیری از این بسته، ضمن تسریع و تسهیل ورود مواد اولیه به کشور از مبادی گمرکی، فرآیند ثبت آنها نیز با تفویض اختیار به ادارات کل استانی زودتر انجام می‌شود.

علایی اضافه کرد: در راستای تسریع و تسهیل در امر صادرات کالا نیز اداره کل استاندارد استان با بهره‌گیری از این بسته حمایتی نسبت به نمونه‌برداری و مهار محموله‌های صادراتی فاقد پروانه استاندارد، قبل از اظهار گمرک اقدام می‌کند تا پس از اخذ نتیجه آزمون، مجوز لازم صادراتی، اعطا شود.

وی، کنترل کیفی کالاهای صادراتی مشمول استاندارد اجباری و جلوگیری از صدور کالاهای نامرغوب به منظور فراهم کردن امکان رقابت با کالاهای مشابه خارجی و حفظ بازارهای بین‌المللی از وظایف مهم سازمان ملی استاندارد ایران عنوان کرد.

دبیر شورای استاندارد استان اردبیل اظهارکرد: کنترل کیفیت کالاهای وارداتی مشمول استاندارد اجباری به منظور حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان داخلی و جلوگیری از ورود کالاهای نامرغوب خارجی نیز در حوزه وظایف استاندارد تعریف شده است.

استان اردبیل دارای دروازه گمرگی بیله‌سوار است ولی کالاهای صادراتی این استان از مرزهای بیله‌سوار و آستارا و نیز از سایر گمرکات کشور به مقاصد خارجی صادر می‌شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اردبیل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


40 گیف متحرک با طرح قلب برای واتساپ و تلگرام