امامزاده علی شکرناب


بنای امامزاده علی شکرناب در 30 کیلومتری شمال شرق قزوین و در کنار گورستان قدیمی روستای شکر ناب – که اینک از توابع شهرستان آبیک به شمار می رود –واقع شده است . این بنا متعلق به قرن هشتم و نهم هجری است . گزارش مورخ بزرگ حمد ا… مستوفی در سال 730 ه . […]

بنای امامزاده علی شکرناب در ۳۰ کیلومتری شمال شرق قزوین و در کنار گورستان قدیمی روستای شکر ناب – که اینک از توابع شهرستان آبیک به شمار می رود –واقع شده است . این بنا متعلق به قرن هشتم و نهم هجری است . گزارش مورخ بزرگ حمد ا… مستوفی در سال ۷۳۰ ه . ق درباره آن چنین است . ” … مشهدی پیدا شده که از فرزندان علی کرم الله وجهه یکی آنجا مدفون است . نامش علی بن عون بن مرتضی علیه السلام و آن مزار را هیبتی عظیم است “.
حرم طرحی هشت ضلعی دارد که طول هر ضلع آن ۸۰/۲متر است . در نمای خارجی بنا روی جرزهای هشت گانه طاق نماهایی قابسازی شده و در زیر تیزه قوس های بالا طاقنما ها یک طرح هندسی تزیینی به صورت قطار بندی دندانه دندانه به وجود آمده است . از روی این قطار بندی کم عرض ، دیوارهایی به ارتفاع هشتاد سانتی متر بالا رفته و از آنجا به نرمی به طرف داخل شکسته شده در نتیجه گنبد هرمی هشت ضلعی را شکل داده است .

امامزاده علی شکرناب
در دوره های بـعد یک شبــستان هشت ضلعی که جلو خانی سر پوشیده دارد و پوشش آن به وسیله سه گنبد آجری کوتاه صورت پذیرفته به بنای حرم افزوده شده است .سر در ورودی که از تزیـینات کاشی و آجر برخوردار است ، کاشی های کف پوش معروف به “ابر وباد ” و یک کتیبه سنگی مورخ ۸۸۴ از ویژگی های دیگر این بنا محسوب می شود .

نحوه دسترسی به امامزاده علی شکرناب

آدرس :استان قزوین ـ شهرستان آبیک ـ بخش مرکزی ـ شهر آبیک ـ دهستان کوهپایه غربی ـ روستای شکرناب.

امامزاده علی شکرناب

امامزاده علی شکرناب

امامزاده علی شکرناب

امامزاده علی شکرناب

امامزاده علی شکرناب

امامزاده علی شکرناب

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا