برگزاری مراسم اربعین آیت‌الله مصباح در یزد و 2 خبر کوتاه


برگزاری مراسم اربعین آیت‌الله مصباح در یزد و 2 خبر  کوتاه

یزد- ایرنا- برگزاری مراسم اربعین آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی در روستای «خَویدک» یزد ،برگزاری رزمایش اضطراری در بیمارستان مهریز و کمک 45 میلیون تومانی به کتابخانه‌های عمومی بافق از جمله خبرهای 24 ساعت گذشته است.

مراسم اربعین آیت‌الله محمد تقی مصباح یزدی شنبه‌شب با رعایت نکات بهداشتی و حضور مردم در حسینیه روستای خویدک بخش مرکزی یزد برگزار شد.

به گزارش ایرنا، در این مراسم مسوول دفتر ارتباطات موسسه علمی و پژوهشی امام‌خمینی (ره) قم در سخنانی با گرامیداشت خاطره این عالم ربانی به نقش وی در انقلاب اسلامی اشاره کرد و افزود: مصباح یزدی هیچگاه از مسیر انقلاب و نظام اسلامی جدا نشد.

حجت‌الاسلام عبدالمجید اشکوری به اهمیت مطالعه آثار این روحانی وارسته اشاره کرد و ادامه داد: برای ترویج افکار والای این علامه بزرگوار باید نسل جوان و دانشجویان بیش از گذشته نسبت به بررسی و مطالعه آثار این عالم برجسته انقلابی اقدام کنند.

وی به خصوصیات اخلاقی و مبارزاتی آیت‌الله مصباح پرداخت و اظهار کرد: دفاع از نظام، انقلاب اسلامی و ولایت‌فقیه را باید جزو ویژگی‌های برجسته و محوری او دانست که این روحیه و هدف مهم هیچگاه در طول زندگی از وی جدا نشد و از آرمان‌های انقلابی دفاع کرد.

همچنین مراسم بزرگداشت چهلمین روز ارتحال آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی روز جمعه با حضور جمعی از مردم با رعایت نکات بهداشتی در مسجد حضرت فاطمه الزهرا(س) شهر یزد برگزار شد.

آیت‌الله مصباح یزدی عضو فقید مجلس خبرگان رهبری ، رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) ، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به دلیل بیماری، عصر جمعه ۱۲ دی ماه سال ۱۳۹۹ دارفانی را وداع گفت. رهبر معظم انقلاب در پیامی از آیت الله مصباح به عنوان عالم ربانی، فقیه و حکیم مجاهد، متفکری برجسته، مدیری شایسته، دارای زبانی گویا در اظهار حق و پای با استقامتی در صراط مستقیم یاد کردند و رحلت این فقیه را خسارتی برای حوزه‌ علمیه و حوزه معارف اسلامی دانستند.

معظم له افزودند: خدمات ایشان در تولید اندیشه‌ دینی و نگارش کتاب راهگشا و در تربیت شاگردان ممتاز اثرگذار و در حضور انقلابی در همه‌ میدان‌هایی که احساس نیاز به حضور ایشان می‌شد، حقاً و انصافاً کم‌نظیر است ، پارسایی و پرهیزگاری خصلت همیشگی ایشان از دوران جوانی تا آخر عمر بود و توفیق سلوک در طریق معرفت توحیدی، پاداش بزرگ الهی به این مجاهد بلند مدت است.

پیکر آیت‌الله مصباح یزدی پس از تشییع در شهر مقدس قم در حرم مطهر حضرت معصومه (س) به خاک سپرده شد.

خویدک در فاصله ۲۰ کیلومتری مرکز استان و در مسیر جاده یزد-بافق قرار دارد.

مهریز

رزمایش تخلیه اضطراری با رویکرد ارتقای سطح آگاهی و آمادگی کارکنان و مقابله با موقعیت‌های بحرانی خاص از جمله زلزله و آتش‌سوزی در بیمارستان مهریز برگزار شد.

به گزارش ایرنا، مدیر بیمارستان فاطمه الزهرا (س) مهریز گفت: این زرمایش با هدف آشنایی کارکنان با موارد تخلیه، اعلام هشدار، آشنایی و انتقال بیماران به فضای امن، حرکت در مسیرهای ایمن و برقراری نظم و امنیت و آرامش با موفقیت انجام شد .
سید رسول محسن‌زاده در حاشیه برگزاری این رزمایش در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: هدف از تشکیل تیم مدیریت بحران در زمان حادثه، ایجاد سیستم فرماندهی واحد به منظور کنترل، حفظ نظم و هدایت صحیح نیروها و بیماران در اجرای عملیات مقابله با آسیب‌های ناشی از حوادث است.

وی خاطر نشان کرد: برای انجام مناسب وظایف و ماموریت‌های بهداشتی و رسیدگی به بیماران در زمان لازم باید با برگزاری مکرر اینگونه مانورها با حضور کادر درمان و بهره‌گیری از امکانات، روز به روز آمادگی همه جانبه را در شهرستان کسب کرد.

همچنین در ۲۳ بهمن‌ماه جاری برای نخستین بار پد یا محل استقرار بالگرد بیمارستان مهریز با اعزام یک بیمار به مرکز استان به بهره‌برداری رسید و برای آماده‌سازی آن که در زمینی به مساحت ۲ هزار و ۵۰۰ مترمربع ساخته شد هفت میلیارد ریال هزینه شد .

فعالیت های درمانی و بهداشتی بیمارستان مهریز از سال ۱۳۷۲ آغاز شد که شامل درمانگاه عمومی و تخصصی ، بخش های زنان و زایمان ، جراحی، اورژانس، اطفال، آزمایشگاه، رادیولوژی، دیالیز و چشم پزشکی است.

مرکز شهرستان ۵۵ هزار نفری مهریز در ۳۰ کیلومتری جنوب شهر یزد قرار دارد.

بافق

به گفته رییس اداره کتابخانه‌های عمومی بافق ،۴۵ میلیون تومان از سوی فرمانداری( ۳۰ میلیون تومان) و شهرداری( ۱۵ میلیون تومان) به این نهاد برای ترویج فعالیت های کتاب و کتابخوانی در شهرستان کمک شد.

الهام آقایی روزشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به چهارمین نشست اعضای انجمن کتابخانه‌های عمومی اشاره کرد که به گفته وی این مبلغ در ارتقای فعالیت ها و توسعه و ترویج فرهنگ کتابخوانی موثر است.

رییس کتابخانه‌های عمومی بافق ،راه اندازی یک باب کتابخانه در خیابان مهدیه و واگذاری زمین برای ساخت کتابخانه جدید در شهرک مناجات را از جمله مصوبه نشست اعضای انجمن برشمرد.

وی خاطرنشان کرد: کمیّت و کیفیّت خدمات کتابخانه‌ای، تعامل اجتماعی مطلوب در کتابخانه ها، دسترسی یکسان افراد به اطلاعات و اعتماد مردم به مسوولان کتابخانه‌ها نقشی اساسی در دانش افزایی و توسعه سرمایه اجتماعی دارد.

این مسوول با بیان اینکه هدف کتابخانه‌های عمومی، جذب مردم به کتاب و کتابخانه است بیان کرد: کتابداری، به‌عنوان یکی از مشاغل و فعالیت‌های مرتبط با فرهنگ کتاب و کتابخوانی همواره از اهمیت ویژه‌ای در جامعه برخوردار است.

وی، تلاش در چارچوب گسترش هرچه بیشتر فرهنگ مطالعه مفید ، فراهم آوردن محیط مساعد به منظور دسترسی آسان مردم به منابع مکتوب و مضبوط،گسترش روابط و مبادلات فرهنگی با سایر کتابخانه‌ها، فراهم کردن ن رغبت و شوق عمومی برای مشارکت مردمی در حمایت از فرهنگ کتابخوانی، تقویت روحیه تحقیق و پژوهش در افراد و ایجاد و تقویت عادت به مطالعه و خواندن در جامعه را از مهمترین اهداف کتابخانه‌های عمومی ذکر کرد.

آقایی با اشاره به اقدامات عمرانی،بهسازی و خرید تجهیزات کتابخانه‌های عمومی بافق در ۲ سال اخیر تصریح کرد: از فروردین ۹۷ تا آذرماه ۹۹، ۶۰۰ میلیون تومان در این حوزه هزینه شده است.

شهرستان بافق با چهار باب کتابخانه عمومی ۸۴ هزار و ۸۰۰ نسخه کتاب دارد که چهار هزار و ۸۰۰ نفر عضو آن هستند.

بخشی از مساجد روستایی شهرستان به عنوان کتابخانه استفاده می‌شود که مورد استقبال جوانان و نوجوانان قرار دارد.

مرکز شهرستان ۵۰ هزار نفری بافق در فاصله ۱۱۰ کیلومتری جنوب شرق شهر بافق واقع است.


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

67 بیمار جدید کووید - 19 در یزد شناسایی شدند