هرمزگان باکاهش ذخیره خونی مواجه است


هرمزگان باکاهش ذخیره خونی مواجه است

بندرعباس- ایرنا- مدیرکل انتقال خون هرمزگان گفت: انجام عمل‌های جراحی و مصرف مستمر خون توسط بیماران خاص، استان را با کاهش ذخیره خونی مواجه کرده است.

دکتر ایمان زارعی عصر سه‌شنبه با اعلام این خبر به رسانه‌ها افزود: در روزهای پایانی سال انجام عمل‌های جراحی همانند عمل قلب باز که در زمام شیوع کرونا به تعویق افتاده بود، افزایش یافته و درخواست بیمارستان‌ها برای دریافت خون نیز سیر صعودی گرفته به طوری که در برخی از روزها توزیع خون در استان به بیش از ۲۵۰ واحد هم می‌رسد.
وی بیان داشت: همچنین با توجه به اینکه روزانه در مراکز بیماری‌های خاص در استان هرمزگان نیز که به طور متوسط ۶۵ درصد خون های اهدایی را شامل می‌شود، بر کاهش ذخیره خونی افزوده است.
مدیرکل انتقال خون هرمزگان اظهارداشت: این در حالی است که میزان اهدای خون توسط شهروندان نیز کاهش یافته است که یکی از علت‌های اصلی آن
شیوع کرونا می‌باشد.
دکتر زارعی خاطرنشان کرد: این اطمینان خاطر را بارها به شهروندان داده‌ایم که مراکز اهدای خون به دلیل رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی در بالاترین سطح سلامت قرار دارند و با اهدای خون و از طریق خون، ویروس کرونا منتقل نمی‌شود.
وی با درخواست از تمامی شهروندان برای اهدای خون و اشاره به نقش مهم مردم در نجات و زندگی بخشیدن به بیماران افزود: حضور مستمر مردم در این روزهای پایانی سال و تعطیلات نوروز می‌تواند بهترین هدیه و لحظه‌ها را برای همنوعان نیازمند به خون رقم بزند.
زارعی یادآورشد: اهداکنندگان خون در استان هرمزگان می‌توانند به چهار مرکز اهدای خون در شهرهای بندرعباس، بندرلنگه، قشم و میناب مراجعه و یا اینکه با ورود به نشانی اینترنتی nobatdehi.ibto.ir مکان و زمان مورد نظر خود را برای اهدای خون انتخاب کنند.
براساس آمارهای اعلام شده از سوی مسوولان انتقال خون هرمزگان، نیاز روزانه مراکز درمانی استان به طور متوسط بین ۲۳۰ تا ۲۵۰ واحد خون است و سازمان انتقال خون این استان باید خون مورد نیاز ۲۱ بیمارستان و مرکز درمانی را فراهم کند که این مهم تنها با همت و مشارکت مردم امکان پذیر است.
هرمزگان از نظر مبتلایان به بیماری تالاسمی در رتبه دوم کشور قرار دارد و یک هزار و ۵۰۰ بیمار تالاسمی دارد که سه برابر متوسط کشور است.
بیشترین مصرف خون در هرمزگان مربوط به سه هزار و ۵۰۰ بیمارخاص و بیماران سخت درمان، عمل‌های جراحی و مصدومان تصادف‌های جاده ای است.
بیماران دیالیزی و بیماران دارای اختلال انعقاد خون نیز از دریافت کنندگان دائمی فرآورده‌های خونی هستند که هرمزگان دارای ۴۰۰ بیمار دیالیزی و ۱۶۰ بیمار دارای اختلال انعقادی است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه هرمزگان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


چراغ سبز قایدی برای بازگشت به استقلال