نیکی و احترام به والدین صالح، فاسق یا فاجر، واجب است


 نیکی و احترام به والدین صالح، فاسق یا فاجر، واجب است

آیت‌الله شبستری گفت: والدین انسان صالح یا شیعه، کافر یا فاجر باشند طبق آیات قرآن و روایات نیکی به آنها لازم و واجب است و شرط نیست که والدین انسان‌های متعهدی باشند.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، آیت‌الله «محسن مجتهد شبستری» در جلسه درس خارج فقه که به صورت مجازی در حوزه علمیه آیت‌الله ایروانی برگزار شد، گفت: در آیات و روایات اسلامی قطع رحم خطای بسیار عظیمی است.

وی با بیان اینکه در راس ارحام والدین قرار دارند، عنوان کرد: سه دسته هستند که خداوند اجازه مخالفت با آنها را نداده و اطاعت از آنها شرط مسلمانی ندارد.

آیت‌الله شبستری با بیان اینکه یکی اموری اجازه مخالفت با آن وجود ندارد ادای امانت است، اظهار کرد: در ادای امانت حتی اگر از شخصی کافر باشد برگردان امانت به او شرط واجب است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه وفا به عهد و پیمان از دیگر مواردی است که به هیچ شکلی در آن نباید مخالفت صورت گیرد، ابراز کرد: اگر شخصی با شخص دیگر قرارداد و پیمانی بست حتی اگر آن شخص فاسق یا فاجر هم بود باید نسبت به پیمان و قرارداد خود متعهد باشد و آن را انجام دهد.

وی درباره دسته دیگر که نباید با آنها مخالفت کرد، گفت: والدین انسان صالح یا شیعه، کافر یا فاجر باشند طبق آیات قرآن و روایات نیکی به آنها لازم و واجب است و شرط نیست که والدین انسان‌های متعهدی باشند.

آیت‌الله شبستری با بیان اینکه خداوند در قرآن کریم حتی کمترین بی‌احترامی نسبت به والدین را اجازه نمی‌دهد، عنوان کرد: طبق روایات اگر چیزی کمتر از اف وجود داشت خداوند انسان را از آن نهی می‌کرد، این حداقل حقوق نسبت به والدین است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: از عقوق والدین حساب می‌شود اگر کسی با تندی به آنها نگاه کند، در آیات و روایات تاکید فراوان به رعایت احترام و نیکی والدین شده است.

پایان پیام/487

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قرآن و معارف

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


سانسور تصویر غلامرضا تختی در بنرهای شهرداری تهران/ عکس