مشارکت و رعایت قانون لازم و ملزوم برگزاری انتخابات شایسته است


مشارکت و رعایت قانون لازم و ملزوم برگزاری انتخابات شایسته است

مشهد- ایرنا- سخنگوی هیات نظارت بر ششمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در خراسان رضوی گفت: افزایش مشارکت مردم در انتخابات و دقت بر رعایت قوانین در روند این رویداد سیاسی لازم و ملزوم برپایی انتخابات شایسته است.

احسان ارکانی روز یکشنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا افزود: باید در این دوره از انتخابات شوراها، نظارت به گونه‌ای در فرایندهای قانونی اعمال شود که شاهد تکرار اتفاقاتی که در برخی شوراهای شهر روی داده نباشیم، اتفاقاتی که بیشتر بواسطه مشکلات مالی و اقتصادی منجر به دستگیری و بازداشت اعضا در برخی از این شوراها شده است.

وی ادامه داد: فعالیت هیات های نظارت بر ششمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در خراسان رضوی از دو ماه قبل آغاز و دبیرخانه آن نیز تشکیل شد، در ادامه نیز ۱۶۵ عضو هیات نظارت در ۳۳ شهرستان و ۲۴۳ عضو هیات نظارت برای ۸۱ بخش استان خراسان رضوی مشخص شدند.

سخنگوی هیات نظارت بر ششمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در خراسان رضوی گفت: روز گذشته نیز جلسه آموزشی برای ۴۰۸ عضو هیات نظارت بر انتخابات شوراها به صورت مجازی و حضوری در استانداری خراسان رضوی برگزار شد.

وی افزود: نهاد شورای نگهبان وظیفه‌ای برای نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا ندارد و این مهم بر عهده مجلس شورای اسلامی است.

ارکانی ادامه داد: مهمترین فعالیت هیاتهای نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی که منصوب نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی هستند، تایید صلاحیت داوطلبان برای حضور در این انتخابات است.

وی گفت: بعد از ثبت‌نام داوطلبان در انتخابات شوراها، بررسیها برای تایید صلاحیت داوطلبان آن از سوی اعضای هیات نظارت در بخشها و شهرستانها انجام می‌شود.

نماینده مردم نیشابور و فیروزه در مجلس شورای اسلامی افزود: بر این اساس اگر اعتراضی به احراز نشدن صلاحیت داوطلبان حضور در انتخابات شوراها وجود داشته باشد باید در هیات نظارت استان یا در نهایت در هیات مرکزی بررسی شود.

وی ادامه داد: پس از تایید نهایی داوطلبان نامزدی انتخابات شوراها، فهرست نهایی اسامی آنها به وزارت کشور و سپس به فرمانداریها به عنوان عوامل اجرایی انتخابات ارسال می‌شود.

براساس اعلام رسمی وزارت کشور، انتخابات ششمین دوره‌ شوراهای اسلامی شهر و روستا روز جمعه ۲۸ خرداد ماه سال ۱۴۰۰ در ۸۱ شهر و ۲ هزار و ۵۰۰ روستای خراسان رضوی همزمان با سیزدهمین دوره انتخابات سراسری ریاست جمهوری برگزار خواهد شد.

استان ۱۱۸ هزار و ۸۵۱ کیلومترمربعی خراسان رضوی با وسعتی معادل هفت درصد مساحت کل کشور، ۳۳ شهرستان، ۸۱ شهر و ۲ هزار و ۵۰۰ روستا و در مجموع هشت هزار و ۶۰۰ عضو در شوراهای اسلامی شهری و روستایی دارد و بیش از نیمی از جمعیت استان در شهرستان مشهد سکونت دارند.

۷۰۰ نفر از این تعداد عضو شوراهای اسلامی شهرها و هفت هزار و ۹۰۰ نفر عضو شوراهای اسلامی روستایی در استان ۶ میلیون و ۸۷۰ هزار نفری خراسان رضوی هستند. در مجموع کمتر از پنج درصد از اعضای شوراهای اسلامی شهرها و روستاهای خراسان رضوی را زنان تشکیل می‌دهند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هشدار روسیه به آمریکا درباره مصادره دارایی‌های این کشور