قرارگاه استانی آب مرهم دردهای کویر می‌شود


قرارگاه استانی آب مرهم دردهای کویر می‌شود

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه بیش از 10 درصد مساحت استان، درگیر خشکسالی شدید است، اظهار کرد: استاندار به منظور برون رفت از پیامدهای احتمالی این وضعیت، تشکیل قرارگاه استانی آب را تدبیر کرده است.

محمد فرهادی، امروز دوشنبه ۲۳ فروردین به خبرنگاران گفت: میزان بارش‌ها در سال زراعی جاری در حداقل ممکن بوده در ۳۰ - ۴۰ سال گذشته بی سابقه است.

به گزارش ایسنا، وی با بیان اینکه میانگین بارندگی‌ها در سال زراعی جاری ۳۸.۵ میلی متر بوده است، افزود: افزایش دمای هوا، خشکسالی را تشدید می‌کند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی به افزایش میانگین دما در استان نیز اشاره کرد و گفت: دمای هوا به نسبت مدت مشابه بلند مدت بطور میانگین ۳.۳ درجه افزایش یافته است.

فرهادی تصریح کرد: برابر الگوهای هوا شناسی، تنها ۱۰ درصد مساحت استان بارش نرمال داشته و ۹۰ درصد بارش قابل توجهی نداشته‌اند.

وی بیان کرد: ۱۰.۷ درصد مساحت استان با خشکسالی شدید مواجه است که این موضوع، زنگ خطری برای ما است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی بیان کرد: استاندار به منظور برون رفت از پیامدهای احتمالی این وضعیت، تشکیل قرارگاه استانی آب را تدبیر کرده است.

فرهادی گفت: هدف از تشکیل این قرارگاه، رصد مسائل و مشکلات مرتبط با آب و برنامه ریزی برای رفع آنها در سطح شهرها و روستاهای استان است.

وی یادآور شد: راه اندازی این قرارگاه با وجود فعال بودن کارگروه خشکسالی و شورای آب، نشان دهنده نگاه ویژه و خاص مدیریت عالی استان به موضوع آب شرب مردم است.

وی به مصوبات نخستین جلسه قرارگاه استانی آب اشاره کرد و گفت: ما تمام امکانات استان را بسیج خواهیم کرد تا مردم دغدغه آب شرب نداشته باشند.

استفاده بهینه از پساب فاضلاب بیرجند

معاون استاندار خراسان جنوبی از موضوعاتی گفت که برای بررسی و ارائه راهکار در فرارگاه مدنظر قرار گرفته و خاطرنشان کرد: پساب فاضلاب بیرجند از منابع مطمئنی است که می‌تواند جایگزین آب فضای سبز شود.

فرهادی ادامه داد: از آن جایی که جایگزین کردن پساب، ضمن این که به پایداری سفره‌های زیرزمینی کمک می‌کند، کاهش برداشت آب از چاه‌های کشاورزی و تأمین آب واحدهای صنعتی را به همراه دارد، لذا دستگاه‌های متولی باید طی یک ماه آینده برای استفاده از این پساب طرح کارشناسی ارائه کنند.

وی به موفقیت استان در اجرای طرح نصب و تعبیه سیستم‌های نوین آبیاری در سال گذشته اشاره کرد و یادآور شد: استفاده از این سیستم‌ها به ما کمک می‌کند از منابع آبی محدودی که در اختیار داریم، استفاده بهینه و بیشتری داشته باشیم.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان جنوبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جملات صبح بخیر عاشقانه؛ اس ام اس صبح بخیر عاشقانه، متن صبح بخیر عاشقانه و صمیمانه