زیربرند پرفورمنس هیوندای یعنی N طی همین مدت کوتاهی که از عمرش میگذرد موردتوجه قرار گرفته است اما خانوادهٔ محصولات آن صرفاً به مدلهای i20 N، i30 N و ولوستر N محدود میشود که هر سه هاچبک هستند و خریداران این روزها کراساوور میخواهند. به همین دلیل حالا هیوندای مدل جدید کُنا N را معرفی کرده است. این خودرو که اولین کراساوور N خواهد بود، وعدهٔ ارائهٔ ترکیبی از تطبیقپذیری، شتاب سرزنده، چابکی و آمادگی برای پیست را داده است.
با توجه به اهداف کُنا N، مهمترین قسمت زیر کاپوت آن خواهد بود یعنی جایی که همان پیشرانهٔ ۲ لیتری چهار سیلندر توربوشارژ ولوستر N با ۲۸۰ اسب بخار قدرت و ۳۹۲ نیوتن متر گشتاور قرار گرفته است. این موتور که گشتاور دور پایین و کمترین تأخیر توربو را دارد، با فشردن دکمهٔ N Grin Shift میتواند بهطور موقت قدرت را به ۲۹۰ اسب بخار افزایش دهد. انتقال نیروی موتور هم از طریق یک گیربکس هشت سرعتهٔ دوکلاچه از نوع کلاچ روغنی انجام میگیرد که برای مطابقت با پرفورمنس بالای خودرو، تغییرات متعددی را تجربه کرده است. ازجملهٔ این تغییرات میتوان به تنظیم خاص ضرایب دنده و کالیبراسیون منحصربهفرد واحد کنترل اشاره کرد که تعویض دندههای سریعتر را به همراه دارد.
اما موضوع عجیب اینکه نیروی موتور در کُنا N صرفاً به چرخهای جلو منتقل میشود و خبری از سامانهٔ چهارچرخ محرک نیست. درهرحال، این کراساوور اسپرت کرهای با استفاده از لانچ کنترل ظرف ۵.۵ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت میرسد و توانایی دستیابی به حداکثر سرعت ۲۴۰ کیلومتر بر ساعت را دارد. در کُنا N سه حالت مختلف به نامهای N Grin Shift، N Power Shift و N Track Sense Shift هم تعبیه شده که اولی همانطور که اشاره شد، برای ۲۰ ثانیه پرفورمنس پیشرانه و گیربکس را به حداکثر میرساند. حالت دوم در هنگام شتاب گیری سریع فعال شده و در هنگام تعویض دنده، گشتاور را به حداکثر میرساند. حالت آخر هم برای رانندگی اسپرت، زمانبندی تعویض دندهها را بهینه میکند.
ویژگیهای پرفورمنس کُنا اما به اینجا ختم نمیشود زیرا این خودرو به رینگهای ۱۹ اینچی فورجکاری شده و سیستم ترمز پرفورمنس بالا هم مجهز است. این کراساوور داغ همچنین از دیفرانسیل لغزش محدود الکترونیکی هم برخوردار است که در پیچها حداکثر لذت را برای راننده فراهم میکند. ازجملهٔ دیگر ویژگیهای کُنا N نیز میتوان به اگزوز متغیر، ساختار تقویتشده و پنج حالت رانندگی مختلف شامل اکو، معمولی، اسپرت، N و سفارشی اشاره کرد.
کُنا N غیر از ویژگیهای پرفورمنس، در بیرون هم نمایی تهاجمی دارد که جلوپنجرهٔ منحصربهفرد، تریم قرمزرنگ، زه گلگیرهای همرنگ بدنه، رکابهای جانبی اسپرت و اسپویلر جلو از ویژگیهای آن هستند. در عقب خودرو نیز تغییرات بزرگتری مثل چراغ ترمز سوم مثلثی، دو سر اگزوز بزرگ و اسپویلر دو بالهای دیده میشود که داونفورس را افزایش میدهد. برای این خودرو همچنین رنگ آبی جدیدی بنام سونیک هم در نظر گرفته شده که خاص N است.
در داخل کُنا N خریداران از یک غربیلک فرمان اسپرت خاص N، نمایشگر سربالا، صفحه آمپر دیجیتالی و نمایشگر ۱۰ اینچی سیستم اطلاعاتی-سرگرمی با نقشههای پیست و لپ تایمر بهرهمند خواهند بود. پدالهای آلیاژی، صندلیهای اسپرت با نشان N و تریم آبیرنگ هم از دیگر ویژگیهای داخلی این کراساوور اسپرت هستند. در بخش ایمنی هم کُنا N به مجموعهٔ کاملی از سیستمهای کمکراننده مثل دستیار جلوگیری از برخورد، دستیار حفظ حرکت میان خطوط، کروز کنترل هوشمند، دستیار دنبال کنندهٔ خطوط، دستیار جلوگیری از برخورد نقاط کور، دستیار نوربالا و هشدار خروج ایمن مجهز شده است.