لالایی مادران خراسان شمالی در زمره آثار معنوی میراث فرهنگی ثبت می شود


لالایی مادران خراسان شمالی در زمره آثار معنوی میراث فرهنگی ثبت می شود

بجنورد- ایرنا- مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان شمالی گفت: 24 لالایی و قصه   مادران این استان از سال گذشته تهیه و تدوین و آماده  ثبت در زمره آثار معنوی میراث فرهنگی قرار دارد.

فرهاد آقا بیگی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: به منظور ترویج و احیای فرهنگ و قصه‌های بومی،۲۴ قصه بومی محلی به گویش‌های مختلف ضبط ، تدوین و زیر نویس شده است که به صورت کتاب و سی دی در اختیار کودکان و نوجوانان قرار می‌گیرد.

وی افزود: مردم استان به گویش‌های تاتی، ترکمنی، کرمانجی و ترکی تکلم می‌کنند که این قصه ها نیز به گویش های مختلف جمع آوری و ضبط شده است.

وی گفت: یکی از روش‌های ماندگاری قصه ها و افسانه ها که بخش مهمی از فرهنگ، تمدن و تاریخ هر ملت محسوب می شوند، ثبت ملی آنها به عنوان میراث معنوی و ناملموس است که این اقدام در جغرافیای فرهنگی خراسان که موطن خلق بسیاری از آنها محسوب می شود ضرورتی برای حفاظت از فرهنگ بومی است.

وی در ادامه افزود: قصه‌های بومی ضبط شده توسط افرادی که این قصه ها را معرفی کرده اند بیان شده و با هر زبان و گویشی که خود آنها بیان کرده اند تنظیم و ضبط شده است.

وی با اشاره به نقش تربیتی قصه‌های بومی و محلی در اشاعه فرهنگ و انتقال میراث شفاهی استان به نسل جدید تصریح کرد: بچه‌ها می‌توانند با خواندن و شنیدن قصه‌ها به سرمایه‌های تمدن و میراث فرهنگی خود دست یابند و با آداب و سنن جامعه خویش آشنا شوند و خود را برای زندگی آینده آماده‌تر سازند.

آقا بیگی اظهار داشت: مهرماه امسال به مناسبت هفته ملی کودک این آثار در آیینی با حضور مسوولان کشوری و استانی رونمایی می‌شود.

خراسان شمالی ۱۸ مرکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شامل ۹ مرکز ثابت و ۹ مرکز سیار دارد که ۱۱ هزار نفر در آنها عضویت دارند.



روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

رنگ باختن قانون استخدام نخبگان در خراسان شمالی