طرح ملی سه‌شنبه‌های تکریم با محور شکوه مادری اجرا می‌شود/ تربیت راهبردی نخبگان مسجدی در دوره «ترنم وحی»


طرح ملی سه‌شنبه‌های تکریم با محور شکوه مادری اجرا می‌شود/ تربیت راهبردی نخبگان مسجدی در دوره «ترنم وحی»

رئیس ستاد فهما با اشاره به برگزاری 36 هزار نشست سه‌شنبه تکریم در سال 99، گفت: امسال مادران را در این طرح محور قرار داده‌ایم که شامل مادران شهدا، مادران فعال اجتماعی، مادران دارای فرزندان الگو و .. می‌شوند.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، آئین افتتاحیه طرح ملی «سه شنبه های تکریم» در سال 1400 با عنوان «شکوه مادری» با حضور حجت الاسلام والمسلمین «حبیب‌رضا ارزانی»، رئیس ستاد فهما در استان چهارمحال و بختیاری رقم خورد.

حجت‌الاسلام و المسلمین ارزانی در این آئین با بیان اینکه استان چهار محال و بختیاری استان ویژه و بام ایران است، افزود: تنوع اقوام و فرهنگ‌ها را در این استان‌ها شاهد هستیم، مردم از قومیت‌های مختلف در این استان زندگی می‌کنند که این خود نمونه‌ای از تحقق این الگوی قرآنی است که فرمود: « ...وَجَعَلْنَاکُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاکُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِیمٌ خَبِیرٌ» (و شما را ملت ملت و قبیله قبیله گردانیدیم تا با یکدیگر شناسایى متقابل حاصل کنید در حقیقت ارجمندترین شما نزد خدا پرهیزگارترین شماست بى‏ تردید خداوند داناى آگاه است.»

رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور ادامه داد: شاید این سوال ایجاد شود که چرا دو طرح ملی از این استان آغاز شد؟ هفته گذشته با مدیران 17 کانون فرهنگی هنری منتخب در مساجد کشور نشستی برگزار شد که دو تن از این مدیران از استان چهار محال و بختیاری بودند، از سوی دیگر در این استان به نسبت سایر استان ها، مدیران‌مسئول بسیاری از کانون‌ها را بانوان تشکیل می دهند. اکنون در سطح کشور از میان 26 هزار کانون فرهنگی هنری تعداد دو هزار و 300 کانون با مدیرمسئولی یکی از خواهران اداره می شوند که استان چهار محال بختیاری از این نظر رتبه خوبی دارد.

وی افزود: از مشکلات ما این است که در مورد جوانان صحبت کرده و شعار می‌دهیم اما به آنها اعتماد نکرده ایم، جوان غوغا می‌کند؛ حضرت امیر(ع) کلامی دارند که در این مجال به آن اشاره می‌کنم، آن حضرت فرمود: «هرگاه به مشورت نیازمند شدی ، نخست، از مشورت با جوانان آغاز کن؛ زیرا ذهن آنان ، تیزتر و حدس آنان، سریع تر است. پس مسئله را به میان سالان و پیرمردان ، واگذار تا در آن نقّادی کرده ، بهترین را برگزینند؛ چرا که تجربه آنان ، بیشتر است».

حجت‌الاسلام و المسلمین ارزانی در بخش دیگری از مباحث خود به فرازهایی از دعای عرفه اشاره کرد و گفت: هفته آینده روز عرفه است و در این فرصت اشاره ای به برخی فرازهای این دعا می کنم. در بخشی از دعای عرفه آمده است: «مَا ذَا وَجَدَ مَنْ فَقَدَکَ وَ مَاالَّذِی فَقَدَ مَنْ وَجَدَک...»(آن کسی که تو را ندارد، چه دارد؟ و آن کسی که تو را یافته است، چه ندارد؟). حتی اگر همه چیز در این عالم در اختیار یک شخص باشد اما او ارتباطی با خدا نداشته باشد گویی هیچ ندارد. این سخن امام حسین(ع) است. از سوی دیگر ممکن است شخصی هیچ چیز در دست نداشته باشد اما همه چیز داشته باشد چون توکل او خداوند است.

وی افزود: نمونه بارز این مساله جمهوری اسلامی ایران است؛ امام خمینی(ره) به لحاظ ظاهری، نَه امکاناتی نظیر توپ و تانک و مسلسل داشت و نه اعتبار مالی در اختیارش بود. اما یک چیز داشت و آن هم انس و ارتباط و الفت با حضرت معبود بود و آنچنان این انس مستحکم بود که وقتی شخصی از امام(ره) که در مسیر بازگشت از فرانسه به ایران بود سوال کرد که چه کسی دارید؟ ایشان پاسخ دادند: هیچی. این پاسخ حکایت از توکل، انس و ارتباط قوی امام راحل با خدا داشت.

رئیس ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور افزود: بهترین مکان برای انس و ارتباط با خداوند مسجد است. همه جا می توان این ارتباط را داشت اما مسجد جایگاه خاصی دارد و مکانی است به نام خداوند؛ چنانچه فرمود: «وَأَنَّ الْمَسَاجِدَ لِلَّهِ فَلَا تَدْعُوا مَعَ اللَّهِ أَحَدًا» (و مساجد ویژه خداست پس هیچ کس را با خدا مخوانید).

وی با بیان اینکه در کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور تلاش می شود تا اعضا در قالب‌های نوین اقشار مختلف مردم را به مسجد جذب کنند، افزود: ما برای این کار نیازمند به آموزش هستیم و آموزش برای تمامی مقاطع سنی هست، آموزش در هیچ مقطعی تمام نمی‌شود، کسی نمی تواند بگوید که من بیست سال است که مدیر یک کانون هستم و نیاز به آموزش ندارم، بنابراین دوره «ترنم فهما» در راستای تربیت راهبردی نخبگان مسجدی تلاش می کند.

حجت الاسلام ارزانی با بیان اینکه طرح ملی سه شنبه های تکریم از تابستان سال 99 اجرا شده است، اظهار کرد: در طول اجرای فازنخست تا اسفند ماه 99، از خانواده 36 هزار شهید اعم از شهدای دوران دفاع مقدس، مدافعان حرم، انقلاب، مدافعان سلامت و ... تقدیر به عمل آمد. این آئین ها با رعایت شرایط کرونایی کشور برگزار شد که اگر شرایط کرونایی و محدودیت های ناشی از آن نبود، این آمار دو سه برابر می شد.

رئیس ستاد فهما افزود: آئین سه شنبه های تکریم با حضور ائمه جمعه، نمایندگان ولی فقیه در استان ها، مدیران استانی وزارت ارشاد و مهمتر از همه مدیران کانون ها در محلات انجام شد. این آئین ها با بضاعت اندک انجام شد تا خانواده های شهدا اینطور فکر نکنند که بعد از 42 سال آنها را فراموش کرده ایم، شهدا ولی نعمت ما هستند و باید به قدر یک دست بوسی به محضر آنها برسیم و لذا این اتفاق مبارک رقم خورد.

وی با بیان اینکه امسال در کنار ادامه روند تکریم خانواده معظم شهدا، جامعه مادران را در سه شنبه های تکریم هدف قرار داده ایم، گفت: یکی از نیازهای جامعه ما کرامت است چنان که قرآن کریم می فرماید: «وَ لَقَدْ کَرَّمْنا بَنِی آدَمَ»، همچنین خداوند در خلقت انسان می فرماید: «فَتَبَارَکَ اللَّهُ أَحْسَنُ الْخَالِقِینَ». یکی از گروه هایی که باید در جامعه تکریم شوند، مادران هستند.

حجت الاسلام ارزانی ادامه داد: شخصی محضر حضرت موسی(ع) رسید و عرضه داشت: می خواهم سعادتمند شوم بعد از عبادت خدا چه کنم؟ حضرت(ع) فرمودند: مادرت را احترام کن ... و سه مرتبه بر این مهم تاکید کردند. شهدا در دامان همین مادران پرورش یافته اند.

وی درباره دیگر مادرانی که در «شکوه مادری» مورد تقدیر قرار می گیرند، بیان کرد: گروه دوم مادران جوانی هستند که فرزندان الگو تربیت کرده اند، مادرانی نیز که نسبت به فرزندآوری و مطالبات مقام معظم رهبری در این باره، دغدغه مند بوده اند گروه هدف این طرح خواهند بود. و نهایتا مادران فعال اجتماعی؛ شناسایی این مادران و تشخیص اینکه باید مورد تکریم قرار بگیرند با کانون های مساجد است.

حجت الاسلام ارزانی تاکید کرد: من در کشورهای مختلف حضور داشته ام، شخصی در آلمان از من پرسید: بین شاه و رهبری چه فرقی است؟. باید توجه داشت مدلی که برای ولایت فقیه داریم مدلی متعالی است باید ابتدا ما اعضا و فعالان کانون های مساجد با این مدل آشنا باشیم و بتوانیم آن را تبیین کنیم.

وی ادامه داد: در 53 کشور برای این مدل سخنرانی کرده ام. زمانی شخصی با زور یا به دلیل پیوند نسبی حاکم می شود اما در جمهوری اسلامی با بیش از 98 درصد آراء، مردم نظام اسلامی را انتخاب کردند. بعد از آن در نظامی هوشمندانه خبرگان رهبری به عنوان نمایندگان مردم، مصداق رهبری را مشخص کردند که بعد از امام خمینی(ره) چه کسی می تواند رهبر باشد.

رئیس ستاد فهما در ادامه ابراز کرد: زمانی ما می گوییم فردی در فقاهت برترین است اما از مدیریت و سیاست و مسائل اجتماعی تحلیل صحیح و کارآمد ندارد، اما زمانی فردی در مدیریت 100 است که این مصداق در رهبری مظعم به نیکی یافته شده است چنان که تمام قد پای نظام و انقلاب ایستاده اند. در این بیش از 30 سال هر جا انحرافی کوچک بروز کرده ایشان جامعه را به مسیر باز گردانده اند و مسیر امام راحل را نشان داده اند.

وی با بیان اینکه انقلابی، فرهنگی و مردمی بودن شاخصه کانون فرهنگی هنری مساجد است، گفت: در سال 91 رهبری معظم انقلاب بر همکاری کانون ها و بسیج تاکید کرده بودند در دهه فجر 98 بین ستاد فهما و بسیج مستضعفین تفاهم همکاری منعقد و تقسیم کار و تفکیک وظایف انجام شد که بسیار ارزشمند است و می تواند به استفاده بهینه و اثرگذار از ظرفیت ها کمک کند.

در این آیین از مادران نمونه مسجدی و شهید پرور «آمنه احمدی» مادر شهیدان علی و غلامرضا اسماعیل نژاد و خواهر شهید حسن احمدی و همسر جانباز70درصد، «عفت امیرخانی» مادر شهید حیدر اسکندری و فعالان مسجدی «سیده زیبا موسوی»، «کبری امانی»، «زیبا داودی»، «زهرا جعفری» تجلیل و تکریم به عمل آمد که در جریان این آیین حجت الاسلام ارزانی، رئیس ستاد هماهنگی کانون های مساجد کشور به همراه «سعید سعادتی» معاون فرهنگی هنری ستاد فهما و مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان چهار محال و بختیاری و تنی چند از دیگر مسئولان استانی، به سمت جایگاه این مادران شهید در سالن برگزاری این آیین حرکت کرده و با اهدای لوح تقدیر از آنان تجلیل کردند.

پایان پیام/9

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

برگزاری محافل قرآنی دهه فجر به همت ستاد فهما