ویروس چموشی که جان همه را به لب رسانده!


ویروس چموشی که جان همه را به لب رسانده!

چهارمحال و بختیاری رسما وارد پیک پنجم کرونا شد ، این خبر هفته گذشته در ستاد کرونای این استان توسط رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد عنوان شد، همین یک جمله یک زنگ هشدار بسیار جدی برای احتمال افزایش آمار مبتلایان به بیماری کرونا در موارد بستری و احیانا موراد فوتی ناشی از کرونا در روزها و هفته‌های آینده خواهد بود.

به گزارش ایسنا، هنوز پیک قبلی کرونا به پایان نرسیده بود که خبر ورود کرونای دلتا به کشور مجددا موجی از نگرانی را در بین کادر بهداشت و درمان ایجاد کرد، هشدارها آغاز شد، قدرت سرایت‌پذیری بالای این ویروس و درگیر کردن نوجوانان و جوانان از مهم‌ترین ویژگی‌های بارز این سویه جدید کرونا است، این روزها اخباری مبنی بر شیوع کرونای دلتا پلاس نیز در کشور منتشر می‌شود.

برخی از کارشناسان حوزه سلامت معتقد بودند با واکسینه شدن گروه‌های پرخطر و سالمندان پیک بعدی کرونا شکل نخواهد گرفت و یا در صورت شکل‌گیری شاهد افزایش موارد بستری و فوتی ناشی از این بیماری نخواهیم بود، اما باتوجه به کندی روند واکسیناسیون و احتمال ابتلای افرادی که واکسینه شده‌اند، نگرانی بابت تبعات موج بعدی کرونا ایجاد شد.

در بسیاری از استان‌های کشور مانند سیستان و بلوچستان، مازنداران و ... بیمارستان‌ها با کمبود تخت برای بستری بیماران مواجه هستند، در شرایط فعلی و تا زمان فرا رسیدن واکسیناسیون عمومی تنها راه برای مقابله با این ویروس چموش رعایت پروتکل‌های بهداشتی، حفظ فاصله اجتماعی و برگزار نشدن تجمعات شادی و عزا است و قطعا این موضوع هزینه چندانی برای افراد در پی نخواهد داشت.

کادر بهداشت و درمان فرسوده‌تر از همیشه، خسته از عادی‌انگاری‌ها و بی‌مبالاتی عده‌ای که بدون توجه به هشدارها در این ایام بار سفر بسته یا برای مراسمات عروسی و تولد در حال برنامه‌ریزی هستند، در روزها و هفته‌های آینده با افزایش بار مراجعات به بیمارستان‌ها به‌علت عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی این کادر بهداشت و درمان هستند که باید زیر بار فشار کاری قد خم کنند و شاهد از دست رفتن جان هموطنان نیز باشند.

چهارمحال و بختیاری به‌علت آب و هوای مساعد هرساله پذیرای گردشگران متعدد از اقصی نقاط کشور بود، اما پس از شیوع ویروس کرونا ممنوعیت‌ها و محدودیت‌هایی برای تردد خودروهای غیربومی به استان لحاظ شد، اما به‌نظر می‌رسد عزم جدی برای جلوگیری از ورود گردشگران به این استان وجود ندارد.

کمبود نیروی انسانی فشار زیادی را به کادر درمان وارد می‌کند

یکی از پرستاران شاغل در بخش آی سی یوی یکی از مراکز درمانی چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه به بیماران کرونایی به چند دسته تقسیم می‌شوند، اظهار کرد: برخی از بیماران وضعیت نامساعدی دارند و باید در بخش‌های ویژه بستری شوند و نیازمند مراقبت بالایی هستند، بخشی از بیماران در بخش‌های عادی و بخشی نیز به‌صورت سرپایی به بیمارستان مراجعه و داروهای موردنیاز به آن‌ها تزریق می‌شود.

وی با بیان اینکه بار مراجعات بیماران کرونایی به بیمارستان‌ها به‌شدت افزایش داشته است، افزود: تخت‌های بخش ICU در حال تکمیل شدن است، عموما افرادی که ریه‌ آن‌ها بر اثر ابتلا به کرونا به‌شدت درگیر شده باشد، نیازمند بستری در بخش مراقبت‌های ویژه هستند، باید گفت وضعیت بیمارستان به‌نوعی اسف‌بار است و بر تعداد بیماران کرونایی نیز افزود می‌شود.

این پرستار بیان کرد: ممکن است با تکمیل بخش ICU برای بیماری که نیازمند بستری در این بخش هستند، تخت خالی وجود نداشته باشد یا بیماری که وضعیت او تا حدودی بهبود یافته است و باید به بخش عادی منتقل شود، تخت خالی برای انتقال وجود نداشته باشد.

وی با تاکید بر اینکه کمبود نیروی انسانی در مراکز درمانی چهارمحال و بختیاری به‌شدت مشهود است، خاطرنشان کرد: در حالت نرمال هر پرستار در هر شیفت کاری باید از چند بیمار مراقبت کند، اما به‌علت کمبود نیروی انسانی و افزایش تعداد بیماران در حال حاضر هر پرستار از ۱۰ الی ۱۵ بیمار مراقبت می‌کند، در بخش ICU هر پرستار باید از دو بیمار مراقب کند، اما در حال حاضر هر پرستار از چهار بیمار مراقبت می‌کند.

این پرستار شاغل در بخش ICU ادامه داد: برای اینکه کیفیت خدمات‌دهی به بیماران در این شرایط پایین نیاید، کادر بهداشت و درمان باید فشار مضاعفی را تحمل کنند، بیماران بستری در بخش ICU نیازمند مراقبت بالاتری هستند.

وی با اشاره به اینکه هیچ‌گاه مرگ انسان‌ها برای کادر بهداشت و درمان عادی نمی‌شود، تصریح کرد: در بین بیماران بدحال کرونایی افراد جوان نیز دیده می‌شود، بارها شاهد بودیم که در بخش مراقبت‌های ویژه جوانان بر اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست داده‌اند و این مسئله در روحیه کادر درمان نیز تاثیر بسیار بدی دارد.

این پرستار گفت: برخی از همراهان بیماران کرونایی حتی حاضر نیستند که برای یک لحظه در کنار عزیزانشان بمانند، اما توقعات بسیار زیادی از کادر درمان دارند و گاهی اوقات با بی‌رحمی تمام کادر بهداشت و درمان را به کم‌کاری متهم می‌کنند، پرستاران دچار خستگی مفرط شده‌اند.

وی با بیان اینکه در ایام کرونا کادر بهداشت و درمان به شدت تحت فشار بودند و حتی در مواقع نیاز نتوانستند در کنار خانواده خود باشند، یادآور شد: من مادرم به کرونا مبتلا شد، اما به‌علت شیفت‌های کاری فشرده نتوانستم حتی برای لحظه‌ای در کنار مادرم باشم و از او مراقبت کنم.

این پرستار گفت: هیچ درآمدی نمی‌تواند دوری از خانواده از جبران کند، برخی معتقدند که پرستاران حقوق نجومی دریافت می‌کند، اما واقعا پرستاران حقوق نجومی دریافت نمی‌کنند.

وی در ادامه با اشاره به عادی‌انگاری مردم، توضیح داد: زمانی که پس از پایان شیف کاری به خانه برمی‌گردم، می‌بینیم که مردم در بوستان‌ها حضور دارند، از ماسک استفاده نمی‌کنند و احساس می‌شود کرونایی وجود ندارد، هیچ چیزی عزیزتر از جان انسان نیست، عادی‌انگاری مردم و شکل‌گیری تجمعات به کادر بهداشت و درمان فشار زیادی وارد می‌کند، مجددا اعلام شده مرخصی‌های کادر بهداشت و درمان لغو شود.

این پرستار تاکید کرد: واقعا کار کردن با ماسک، شیلد، ماسک، لباس محافظ و عینک کار در هوای گرم بسیار سختی است، عموما بیماران بستری در شرایط کرونایی روحیه بدی دارند و خانواده‌های آن‌ها باید در کنارشان باشند و به آن‌ها روحیه بدهند.

میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی به زیر ۵۰ درصد رسیده است

سید راشد جزایری- معاون دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد در خصوص وضعیت شیوع کرونا در چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه این استان وارد خیز پنجم کرونا شده است، اظهار کرد: وضعیت رنگ‌بندی کرونا در استان کاملا شکننده است و احتمال افزایش شهرهای قرمز و نارنجی وجود دارد.

وی ادامه داد: میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور به ۴۸ درصد و در چهارمحال و بختیاری به نزدیک ۵۰ درصد رسیده است، بیش‌ترین ابتلا به ویروس کرونا در دورهمی‌های خانوادگی رخ می‌دهد.

جزایری با اشاره به اینکه میزان ابتلا و بستری‌شدگان ناشی از بیماری کرونا در چهارمحال و بختیاری در وضعیت هشدارآمیزی قرار دارد، عنوان کرد: در حال حاضر تقریبا تمامی ظرفیت‌های بیمارستانی اختصاص یافته به بیماران کرونایی در استان تکمیل شده است.

معاون دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد با تاکید بر اینکه تراکم بیماران غیرکرونایی بستری در مراکز درمانی استان بالا است، یادآور شد: با تشکیل جلسه اضطراری در راستای بهره‌گیری از فضاها و ظرفیت‌های بیمارستانی برای درمان بیماران کرونایی مقرر شد، تمام خدمات الکتیو در بیمارستان‌های استان تعطیل شود.

پیش‌بینی‌ها در موج‌ قبلی کرونا محقق شد/ امکان کمبود تخت بیمارستانی در موج جدید

فریدون رحمانی معاون درمانی دانشگاه علوم پزشکی نیز در خصوص وضعیت چهارمحال و بختیاری از نظر شیوع ویروس کرونا، اظهار کرد: در موج چهارم بیش از ۶۰۰۰ نفر در مراکز درمانی استان بستری و حدود ۳۰۰ نفر نیز جان خود را از دست دادند.

وی ادامه داد: در حال حاضر تقاضا برای انجام اعمال جراحی غیراورژانسی افزایش پیدا کرده و روال کاری پزشکان نیز در حال برگشت به روال عادی است، امکان کمبود تخت بیمارستانی در پیک پنجم کرونا دور از ذهن نیست.

رحمانی با تاکید بر اینکه باید بار مراجعات به مراکز درمانی کاهش پیدا کند، عنوان کرد: ظرفیت تخت‌های بیمارستانی در استان محدود است، در موج قبلی کرونا تقریبا تمام پیش‌بینی‌ها محقق شد و اکنون نیز باید برای شرایط پیش‌بینی شده آمادگی داشته باشیم.

معاون درمانی دانشگاه علوم پزشکی با اشاره به ذخایر دارویی بیمارستان‌ها برای درمان بیماران کرونایی، بیان کرد: در حال حاضر کمبود دارو وجود ندارد، اما شرکت‌های بیمه‌گر هزینه داروهای مورد استفاده برای بیماران کرونایی را با تاخیر پرداخت می‌کنند، این تاخیر در پرداخت مراکز درمانی را برای تامین هزینه خرید دارو با مشکل مواجه می‌کند، زیرا برای خرید دارو نیازمند منابع مالی هستیم.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه چهارمحال و بختیاری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


چرا آدم‌های حسابگر خطرناکند: 10نشانه آدم‌های حسابگر