تجاوز به حریم رودخانه‌ها علت بروز سیلاب‌های غرب مازندران


تجاوز به حریم رودخانه‌ها علت بروز سیلاب‌های غرب مازندران

نوشهر - ایرنا - وقوع دو مرحله سیل در فاصله زمانی یک هفته‌ای در بخش بلده شهرستان نور و دیگر مناطق غرب مازندران به اعتقاد کارشناسان به خاطر تجاوز به حریم رودخانه‌ها و آب‌راهای تعبیه شده طبیعی است و اگر چاره‌اندیشی نشود ، اینگونه حوادث تلخ همه ساله تکرار خواهد شد.

به گزارش ایرنا ، بارندگی های که از اواخر هفته گذشته با وجود هشدارهای مختلف از سوی هواشناسی در غرب مازندران شروع شد و تا اواخر روز سه شنبه هفته جاری به طور متناوب ادامه داشت ، باعث بروز سیلاب در اکثر شهرهای منطقه شد.

بررسی های خبرنگار ایرنا در غرب مازندران نشان می دهد که در مدت یک هفته ای با وجود اینکه بارش ها به صورت متناوب در منطقه بارید و میزان آن براساس اعلام هواشناسی بین ۱۰ تا ۱۹ میلی متر در طول شبانه روز بود ، ولی با این حال میزان خسارت وارده به بخش های زیربنایی و کسب و کار زندگی شهروندان در مناطق کوهستانی زیاد بوده است.

وقوع سیل و سیلاب تابستانی در غرب مازندران تازگی ندارد و تقریبا همه ساله بویژه ماه مرداد عمدتا در مناطق کوهستانی تکرار می شود ، حوادثی غیرمترقبه طبیعی که نتیجه آن خسارت های زیادی است که به زمین های کشاورزی ، باغی و مسکونی مردم و همچنین به تاسیسات زیربنایی منطقه وارد می شود.

به عنوان نمونه تعداد زیادی حادثه جاری شدن سیل و سیلاب در فاصله زمانی تابستان سال های ۱۳۹۶ تا ۱۳۹۹ در بیشتر شهرستان های غرب مازندران به وقوع پیوست و هر یک از این سیلاب ها خسارات چند صد میلیارد تومانی به این مناطق وارد کرد. مهم ترین سیل تابستانی در این سال ها مربوط به سال ۹۶ بود که شهرستان تنکابن را درگیر کرد. در آن سیل ۶۷۰ میلیارد تومان به بخش های مختلف خسارت وارد که در نوع خود بی سابقه بود.دولت هم هر بار با تزریق اعتبارت ویژه در جهت حل مشکلات مردم و بازسازی زیر ساخت های این شهرستان ها گام برداشت ، ولی واقعیت این است که تکرار حوادث مشابه سبب شد تا خدمات ارائه شده به چشم نیاید و مردم همواره ناراضی باشند.

تجاوز به حریم رودخانه‌ها علت بروز سیلاب‌های غرب مازندران

جاری شدن دو سیلاب در بلده نور ظرف یک هفته

سیلاب تابستانی در غرب مازندران با گذشت زمان شدیدتر و بیشتر می شود. مثلا طی یک هفته گذشته دو بار سیلاب در بخش بلده شهرستان نور جاری شد که نتیجه آن خسارت ۵۰۰ میلیارد ریالی به بخش های مختلف این بخش کوهستانی بود.

بارش های پراکنده طی هفته گذشته در این منطقه علاوه بر آسیب به بخش‌های مختلف زیربنایی موجب مسدود شدن سه راه اصلی و برخی از راه‌های روستایی این بخش و همچنین تخریب و آبگرفتگی چندین واحدهای مسکونی شد.

فرماندار شهرستان نور میزان خسارت وارد به بخش بلده را ۵۰۰ میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: از میزان خسارت ۳۰۰ میلیارد ریال مربوط به سیل دوم و ۲۰۰ میلیارد دیگر هم مربوط به سیلاب اول بوده است.

علی شادمان در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود : خسارت وارد شده ناشی از سیلاب هفته جاری در حوزه راه روستایی و اصلی بخش بلده ۲۵۰ میلیارد ریال است که شامل آسیب راه اصلی در منطقه دوآب و زنگوله و همچنین راه روستاهای بل، کلاک سفلی، کلاک علیا، کلیک، زرین کمر، مرش و یوش بوده است.

وی با اعلام این که سیلاب در بخش‌ شهری بلده نیز ۱۰۰ میلیارد ریال به تاسیسات زیر بنایی شهر خسارت زد ، گفت : با آبگرفتگی بیش از ۲۵ واحد مسکونی نیز ۲۰ میلیارد ریال خسارت به واحدهای مسکونی در بخش بلده برآورد شد.

فرماندار نور افزود : بارندگی شدید همراه با سیلاب در بخش بلده موجب خسارت زمین‌های باغی و زراعی به میزان ۸۰ میلیارد ریال شد و در حوزه امور آب هم ۵۰ میلیارد ریال خسارت وارد کرد.

خسارت ۲۲۰ میلیارد ریالی سیلاب در نوشهر

فرماندار نوشهر هم با اشاره به خسارت ناشی از سیل اخیر ، گفت : بر اساس برآورد اولیه، بارندگی شدید و سیلاب هفته جاری بیش از ۲۲۰ میلیارد ریال به بخش های زیر بنایی و کشاورزی این شهرستان خسارت وارد کرده است.

سعید یزدانی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با توجه به بازدیدهای انجام شده توسط کارشناسان از مناطق سیل زده در بخش کجور نوشهر بیش از ۲۲۰ میلیارد ریال به دامداران، اراضی باغی و کشاورزی و زیر ساخت های راه، آب و سامانه مخابراتی آسیب وارد شده است.

وی ادامه داد: از این میزان ۹۰ میلیارد ریال مربوط به بخش کشاورزی شامل تلف شدن ۴۰۰ دام سبک و ۱۱۷ دام سنگین به همراه تخریب کامل یک واحد دامداری به مساحت ۲ هزار و ۵۰۰ متر در روستای "انگاس" و بخش کجور بوده است.

یزدانی با اشاره به آسیب دیدن پنج هکتار از عرصه های باغی و ۲۰۰ هکتار زراعی در بخش کجور و مرکزی نوشهر ،اظهار داشت: بیشترین خسارت در بخش باغی و زراعی در روستاهای "انگاس"، "چناربن"، "کینج" و "کینس" در بخش کجور و روستاهای "کشکسرا"، "ملکار"، "عالم کلا" بخش مرکزی نوشهر بوده است.

فرماندار نوشهر به خسارت های ۱۰۰ میلیارد ریالی حوزه راه بخش کجور اشاره کرد و اظهار داشت : چهار دهنه پل مسیر در روستاهای "انگاس"، "خاچک" و در منطقه "میخ ساز" و "ترخان لش" و بخشی از جاده های روستاهای "بین" ، "برکن"، "نیتل"، "سما" و " منجیر" به همراه سه کیلومتر دیوار حفاظتی راه های اصلی و فرعی در این بخش آسیب دید.

وی خسارت به دیوار حفاظتی رودخانه و سردهنه زراعی در روستاهای "کینس" و حسن آباد" و کانال انتقال آب را ۳۰ میلیارد ریال اعلام کرد.

سیل تصفیه خانه کلاردشت را از مدار خارج کرد

فرماندار کلاردشت نیز با اشاره به جاری شدن سیلاب جمعه شب گذشته در این شهرستان ، گفت: با ورود گل و لای به تاسیسات آبرسانی ، شرکت آب و فاضلاب ناگزیر به خارج کردن تصفیه‌خانه آب کلاردشت از مدار شد.

کامران پولادی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بارش شدید باران باعث جاری شدن سیلاب در مسیر جاده ونداربن به رودبارک در کلاردشت و خارج شدن تصفیه‌خانه آب کلاردشت از مدار شد.

وی با اشاره به جوابگو بودن مخازن ذخیره آب برای تامین نیازهای آب شرب اهالی شهر کلاردشت، گفت: از فردای وقوع سیلاب چند گروه شرکت آب و فاضلاب در تلاش هستند تا هرچه زودتر با راه اندازی پمپ آب، تصفیه خانه کلاردشت را فعال کنند.

پولادی همچنین از تخریب چندین سردهنه کشاورزی در منطقه رودبارک شهرستان به دلیل جاری شدن سیلاب شب گذشته در کلاردشت خبر داد و افزود که این سیلاب موجب تخریب و بسته شدن راه ۳۰ دام دار در ارتفاعات منطقه ونداربن با پایین دست شد.

تجاوز به حریم رودخانه‌ها علت بروز سیلاب‌های غرب مازندران

سیلاب به ۳۰ واحد مسکونی دوهزار تنکابن خسارت زد

معاون هماهنگی امور عمرانی فرماندار تنکابن هم با اشاره به جاری شدن سیلاب در منطقه دو هزار گفت: در جریان سیل اخیر علاوه بر تخریب بخشی از تاسیسات زیربنایی روستاها به ۳۰ واحد مسکونی در پنج روستای این منطقه خسارت وارد شد.

حسن باقری افزود : بیشترین خسارت این سیلاب مربوط به روستاهای مران، درجان، یاندشت، قاضی‌محله و پردسر بوده است.

وی گفت: در جریان این سیلاب ۳۰ واحد مسکونی دچار آبگرفتگی شده که از این تعداد سه واحد مسکونی کاملا تخریب شد و ۲۷ واحد دیگر بین ۳۰ تا ۶۰ درصد خسارت دید.

به گفته معاون فرماندار تنکابن، عمده خسارت‌ها مربوط به حوزه زیرساخت، کشاورزی و منازل مسکونی است که باید اقدامات لازم برای جبران آنها صورت گیرد.

چند نمونه از وقوع سیلاب در شهرهای غرب استان مازندران که ظرف یک هفته جاری به وقوع پیوست که علاوه بر تخریب بخش های زیادی تاسیسات زیر بنایی منطقه و خسارت مادی به ساکنان این مناطق ، از نظر روحی و روانی مشکلاتی را برای خانواده های ساکن در این مناطق به وجود آورده است.

خشم رودخانه‌ها

یک کارشناس مسئول آبخیزداری اداره منابع طبیعی و آبخیزداری نور در باره وقوع سیلاب های تابستانی گفت: سیلاب های اخیر در داخل شهر بلده بیانگر تجاوز به حریم آبراه ها در این شهر بوده است.

مصطفی نوری پور در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : متاسفانه در طرح های نوسازی شهر بلده، شهرداری به حق آبراه در کوچه و خیابان های این شهر توجه نکرده و آنها را به وسعت کوچه و خیابان افزوده است.

وی ادامه داد : نتیجه این عمل غیر کارشناسی موجب بروز سیلاب با کمترین بارش باران در داخل شهر می شود.

این کارشناس مسئول ، اجرای طرح های ابخیزداری را در جلوگیری از بروز سیلاب ها موثر دانست و گفت: اگر ۱۶ طرح های آبخیزداری در این بالا دست این شهر اجرا نشده بود قطعا به همراه آب شاهد حجم بالای ورود مخلوط کوهی و سنگ به داخل شهر و به تبع آن تخریب خیلی از اماکن بودیم ضمن اینکه خسارت جانی در وقوع سیلاب ها دو از انتظار نیست این در حالی است که در سیلاب های اخیر تنها شاهد آب گل آلود بودیم.

کارشناس مسئول آبخیزداری لزوم کاهش سیلاب در شهر بلده را اصلاح آبراه های شهری و ایجاد کانال برای خورجی آب کوچه ها و خیابان ها برشمرد و اظهار داشت: از سوی دیگر با توجه به واگذاری ۱۶ بند سنگی ملاتی بالادست بلده به شهرداری ، اهمیت پاکسازی مخزن آنها از رسوب های گذشته نیز باید از سوی شهرداری اجرا شود.

وی همچنین تقویت پوشش گیاهی با ایجاد کمربند سبز در بالا دست شهر و روستاها بلده را یکی از اقدامات لازم برای کاهش سیلاب دانست و تاکید کرد: از سوی دیگر باید با جدیت در مدیریت چرای دام در مرتع های بالا دست جهت حفظ پوشش گیاهی منطقه گام برداشت.

نوری پور با اشاره به عدم رعایت تعادل دام و مرتع در چرای دام در بخش بلده ، گفت : در حال حاضر وضعیت خاک و پوشش گیاهی بالا دست روستاهای بلده شرایط مناسبی ندارد و باید هرچه زودتر طرح های آبخیزداری در ۱۰ روستای این بخش ایجاد شود.

وی افزود : ارتفاعلات روستاهای زردکمر، ، چل، یالرود، مزید، کلا، تیرساق، تیل، یوش، مرش، میناک نیازمند احداث بند های سنگی ملاتی هستند که به بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای ایجاد بندها برآورد می شود.

به اعتقاد این کارشناس منابع طبیعی ، این مورد با توجه به سیلاب های اخیر در شهرهای غرب مازندران می تواند مشابه هم باشد چرا که در اکثر شهرهای غرب مازندران تجاوز به حریم آبراه ها و تجاوز و ساخت و سازها در حریم رودخانه وجود دارد به همین خاطر همه ساله شاهد جاری شدن سیلاب در این مناطق هستیم.

تجاوز به حریم رودخانه‌ها علت بروز سیلاب‌های غرب مازندران

ضرورت اجرای طرح‌های آبخیزداری

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان نور هم در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت : با اجرای طرح‌های آبخیزداری می توان علاوه بر پیشگیری از بروز بحران های سیل و حفظ منابع طبیعی منطقه موجب کاهش خسارت مالی و جانی نیز شد.

سید عباس حسینی افزود : در این راستا طی سه سال گذشته ۳۰ طرح آبخیزداری با اعتبار ۵۴ میلیارد ریال از محل صندوق توسعه ملی بر اساس بررسی های کارشناسی برای مهار سیلاب ها در بخش بلده اجرا و به بهره برداری رسید.

وی اجرای این پروژه ها را در حوزه آبراه های دره های میف، صفرکلا ، سفیدکوه و و میف۲ بخش بلده با حجم عملیات هفت هزار و ۷۰۰متر مکعب اعلام کرد.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری نور گفت : ۱۶ پروژه از ۳۰ پروژه اجرا شده در بخش بلده در بالا دست شهر بلده بود که شامل سازه بندهای سنگی ملاتی و سنگی به ارتفاع ۲ تا پنج متر و به طول حدود ۳۰ متر و با حجم عملیات ۳ هزار و ۵۰۰ متر مکعب است.

وی به اجرای هشت طرح بند سنگی ملاتی در ارتفاعات روستای بل اشاره کرد و گفت : در این روستا نیز هشت طرح با حجم عملیات یک هزار و ۴۰۰ متر مکعب احداث شد.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان نور همچنین اظهار داشت : با توجه به ضرورت منطقه پنج طرح آبخیزداری در روستای فراسب در بخش بلده اجرا شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مازندران

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ویدیو / اظهارات جواد خیابانی درباره واگذاری سهام پرسپولیس و استقلال